harry73 harry73 skrev:
Det är väl vanlig hyfs att informera om priset i förväg.
Absolut inte. Ligger ju på dig som kund att fråga vad det kostar.
 
D
D docboy skrev:
Absolut inte. Ligger ju på dig som kund att fråga vad det kostar.
Nej, det ligger på dig som näringsidkare att informera. Vad du tycker är inte intressant. Lagstiftaren är tydlig. Det är näringsidkaren som har en skyldighet att informera.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag kostar 520kr/h för att gå breake even (pension, lön, arbetsgivaravgifter osv.). Då är min lön 230kr av dessa. 230kr innan inkomstskatt kan tilläggas.

Vill jag kunna ha råd att uppgradera verktyg, ha buffert för obetalda fakturor, köpa arbetskläder osv. så måste jag ha timpris på minst 700kr/h och då blir årets resultat för bolaget 0kr.

Det känns ganska självklart för mig att lägga ord. pris på varor och ”sno” rabatterna för att ens ha en morot till att driva ett företag. Men med den kulturen och åsikterna man får läsa om här på BH så önskar jag att jag hade haft ett annat yrke som inte är synonymt med pesten.

Jag har valt att inte jobba mot privatpersoner och största anledningen är inte klagande på fakturor eller priset. Utan det är det personliga bemötandet och attityden privatpersoner hade när man kom hem till dom, de va ofta snofsiga och tyckte att de hade rätt i alla lägen för att de va kund och betalade, även fast jag är expert på mitt jobb.
... Kom ihåg att bjuda på kaffe och kaka eller ställa fram en läsk om ni inte är hemma kan göra hantverkarens dag eller ibland en tuff vecka.
Enklaste sättet att "muta" en hantverkare är att bjuda på en kopp kaffe. Får man dessutom en kaka till kaffet så får du en väldigt glad hantverkare. Ett trevligt bemötande av den expertis som kommer hem till dig är också en stor morot.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.

Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
om du beställer en tjänst akut och inte frågar efter kostnaden eller hur debiteringen görs så får du inte va "priskänslig" när fakturan kommer utan va nöjd med akuthjälpen du fick för att det viktigaste var just att få hjälp...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.

Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
Borde vara lag på att upplysa korkade konsumenter om kostnaden. För det är uppenbart att alldeles för många, inte ids att förhöra sig om villkor INNAN man beställer.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P
N Nisken skrev:
Borde vara lag på att upplysa korkade konsumenter om kostnaden. För det är uppenbart att alldeles för många, inte ids att förhöra sig om villkor INNAN man beställer.
Varför straffa företagarna mer?
Låt summan slå idioterna i ansiktet istället...
Är man så dum att man inte frågar och tror det är gratis får man skylla sig själv
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
D
N Nisken skrev:
Borde vara lag på att upplysa korkade konsumenter om kostnaden. För det är uppenbart att alldeles för många, inte ids att förhöra sig om villkor INNAN man beställer.
Det är lag.....ridå
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Varför straffa företagarna mer?
Låt summan slå idioterna i ansiktet istället...
Är man så dum att man inte frågar och tror det är gratis får man skylla sig själv
Ingen tror att det är gratis....förutom du då kanske

Svaret på din fråga är att du bör informera innan för då ökar chansen att du i slutändan får betalt.

.....undra vem det är som är idiot
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
D Derbyboy skrev:
Ingen tror att det är gratis....förutom du då kanske

Svaret på din fråga är att du bör informera innan för då ökar chansen att du i slutändan får betalt.

.....undra vem det är som är idiot
Nä som företagare sedan 20 år tillbaka så tror jag inget är gratis, allt kostar.

betalt har jag alltid fått, informerat enbart när kunden frågat. skylt med priserna över arbetskostnad sitter i verkstaden.
ordinarie pris på allt.

Och nä det var inte svaret på min fråga, för den gällde Nissens inlägg...
Om att ha ytterligare en lag om att behöva informera även idioter...
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
De flesta hantverkare har nog som mest 20 papp brutto i månaden ungefär som en städare.

Varför tror alla att hantverkare tjänar så himla bra?

För 20 papp har du garanterat en veckoarbetstid på 60 timmar varav 40 ute hos kund
Lägsta lön för en 20-åring är i de flesta fall (beroende på fack) 20 000/mån. Du påstår att hantverkare jobbar 60 tim för 20 000/mån. Alltså 30% under svensk minimilön. Det tror inte jag
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Bättre_själv_än_köpa_tjänster
P Pin skrev:
Det är ingen som tror att det är gratis.
Ingen tror heller att man tar betalt för ett paket skruv a 500 st när det gått åt tre. Eller att i timpriset inte ingår en bil som hen färdas i.
Eller att servicebilskostnaden är för diverse att hålla med en bil för diverse material, som man debiterade för ovan.

skulle vara spännande om man går in på ICA och köper köttfärs och mjölk. Du ser priset på prislappen, men på kvittot tillkommer, kostnad för specialtjänst slaktare, köttkyl, mejerikyl….

Jag med dig, men ta betalt, det har hantverkaren lärt sig…
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl ingen som tror att det ska vara gratis?
Det kan däremot vara svårt att uppskatta konstnaden och därför tycker jag att man som leverantör av en tjänst ska vara tydlig. Det är som när kunden faktiskt frågar "Vad kommer det kosta?" och så svarar någon med ett timpris, men nämner inte med ett ord alla andra kostnader, så kunden blir såklart överraskad och missnöjd när fakturan kommer. Vill man ha missnöjda kunder så är det förstås en variant, vill man ha nöjda kunder så hjälper man de i affären.

Jag jobbar som IT-konsult och för några år sen arbetade jag mer utomlands, men var baserad i Sverige. En av mina kunder undrade om jag kunde närvara på ett 2-timmarsmöte. Jag hade möjlighet att vara med och hade då två varianter.
1. Åk till kunden och skicka sen en faktura
2. Förklara vad det innebär i kostnad: Jag var tvungen att åka tidigt dagen innan för att hinna ner = 8 timmars ersättning. Därefter möte 2 timmar dag två och jag skulle missa sista flighten hem den dagen så 8 timmar där och 8 timmar dagen efter för hemresa. Kunden skulle fått en räkning på 24 timmar, 2 övernattningar på hotell samt flygresa.
Jag valde att vara tydlig med kunden som då tackade nej. Jag misstänker att Linda_71 tycker att jag kunde valt alternativ 1 och kunden skulle fått skylla sig själv?
Nu var det ju inte jobb som skulle orsaka den tidsdebiteringen som TS räknade upp
 
A Alexn72 skrev:
Hej Ica maxi jag har slut på mjölk till kaffet kom omedelbart ut med en ny.


VAA mjölken kostar ju bara 12kr i butik...
Hur kan ni ta 300kr i utkörning...


Även om det inte är så lätt så är det märkligt att man tar reda på vad Ica tar för att köra ut matkasse men snickaren frågar man inte en lördag kväll vad det kan kosta....
Dålig jämförelse då Ica och andra butiker har krav på sig att berätta om alla kostnader med ett slutpris innan leverans.
 
D Derbyboy skrev:
Ingen tror att det är gratis....förutom du då kanske

Svaret på din fråga är att du bör informera innan för då ökar chansen att du i slutändan får betalt.

.....undra vem det är som är idiot
Bör och Ska är två helt olika begrepp.
 
R
På mindre orter är det viktigt att företag sköter sig, och håller en hög servicenivå. Det gäller alla branscher.
Ryktet går väldigt fort och helt plötsligt ringer inte telefonen.
Den som hör av sig är konkursförvaltaren...:)
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.