E
Rkarlsson skrev:
Utan tvekan. Man resonerar olika, men personligen hade jag aldrig haft eget om man inte tjänat mer och kunnat bli mer fri än om man är anställd.
Om du tjänar 2000 om dagen netto och får ihop 16k i månaden är väl inte det illa.
Glöm inte pensionen bara.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Om du tjänar 2000 om dagen netto och får ihop 16k i månaden är väl inte det illa.
Glöm inte pensionen bara.
Om jag bara kan plocka ut 16 i lön så ser jag inte det värt. Det exkl pensionen. Man ska ju utan tvekan kunna trappa av helt vid 55 års ålder.
 
E
Rkarlsson skrev:
Om jag bara kan plocka ut 16 i lön så ser jag inte det värt. Det exkl pensionen. Man ska ju utan tvekan kunna trappa av helt vid 55 års ålder.
Hur många miljoner ska du ha på kontot när du dör.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Hur många miljoner ska du ha på kontot när du dör.
Tillräckligt att ha till man dör?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Svårt att säga vad materialet kostar.

Många tror att man har så stora rabatter hos grossist att de kostar mindre än hälften av vad de själva skulle få ge på Biltema för exakt samma vara. Men det är så himla fel. Tror nog att det är billigare på Biltema.
Företagaren har köpt in materialen och betalt för den och har väl även lagt in den i bokföringen. Då kan man passa på att lägga in en liten notering i ett kalkylblad på samma gång.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E
A andersmc skrev:
Företagaren har köpt in materialen och betalt för den och har väl även lagt in den i bokföringen. Då kan man passa på att lägga in en liten notering i ett kalkylblad på samma gång.
Testa hos bilverkstaden nästa gång och berätta hur det gick.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Detta skiljer sig från dag till dag.
Just nu är det enorma ökningar på metallpriser så det hinner ändras från beställning till leverans.
Att handla med varor innebär alltid både en risk och en möjlighet. Det måste man vara medveten om och acceptera, annars kan man inte vara handlare.

E El-Löken66 skrev:
Sen är det alltid lömskt att lämna ut lister, hur länge ska det stå att priserna gäller då och hur ofta ska den lämnas ut?
Prislistan gäller till det datum som det står att den gäller till. Det är inget konstigt. Hur ofta den ska lämnas ut beror på situationen. I samband med att man lämnar pris på ett jobb känns väl som ett naturligt tillfälle att lämna ut den.
 
E El-Löken66 skrev:
Testa hos bilverkstaden nästa gång och berätta hur det gick.
Jo tack, jag har testat och det gick alldeles utmärkt. Baklykta vänster, 761 spänn.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
E
A andersmc skrev:
Jo tack, jag har testat och det gick alldeles utmärkt. Baklykta vänster, 761 spänn.
Och hur mycket fick du ge?
 
E El-Löken66 skrev:
Och hur mycket fick du ge?
761 spänn.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
E
A andersmc skrev:
761 spänn.
Snällt av verkstaden att handla prylar till dig för självkostnadspris. Det tror jag inte vi kommer se bland hantverkare, men visst vore det möjligt, vet dock inte vad SkV säger om detta.
 
Det ända negativa med svenska hantverkare är att dom oftast bara kan en grej att man som kund är tvungen att hyra in flera olika gubbar
 
E El-Löken66 skrev:
Snällt av verkstaden att handla prylar till dig för självkostnadspris. Det tror jag inte vi kommer se bland hantverkare, men visst vore det möjligt, vet dock inte vad SkV säger om detta.
Jag var tvungen att kolla fakturan, och de har tydligen tagit ut en "administrativ avgift" på 16 kr. Det är förmodligen kostnaden för att beställa reservdelarna. Det var lite flera saker.
 
Redigerat:
M maria01 skrev:
Det ända negativa med svenska hantverkare är att dom oftast bara kan en grej att man som kund är tvungen att hyra in flera olika gubbar
Inte om du anlitar mig
 
A andersmc skrev:
Jag var tvungen att kolla fakturan, och de har tydligen tagit ut en "administrativ avgift" på 16 kr. Det är förmodligen kostnaden för att beställa reservdelarna. Det var lite flera saker.
De har nog ett inköpspris på 200 med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.