A Emil_K skrev:
Räcker det att hantverkaren upplyser om timdebitering och eventuell kostnad för servicebil? Eller skulle det kanske vara bra med en prislista på materialet innan beställning?
Skulle det vara bra med en komplett artikellista över alla artiklar? Eller kanske bara de ca 400 olika artiklarna hantverkaren har i servicebilen?
Det vore inte så dumt och helt görligt. En prislista med 400 artiklar, det blir två dubbelsidiga A4. För du har redan en sådan lista, eller hur? För du vet ju vad grejorna kostar när du ska ta betalt för dem.

Då har ju kunden möjlighet att ta ställning. "Han tar 500 spänn för ett vägguttag där precis samma kostar 200 på Byggmax." Om kunden accepterat det från början så undviker du det problemet.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Precis,genom andra trådar har vi ju kommit fram till att hantverkaren tjänar i genomsnitt som en åklagare eller hjärnkirurg,och inte 32000 som statistiken hävdar;)
De flesta hantverkare har nog som mest 20 papp brutto i månaden ungefär som en städare.

Varför tror alla att hantverkare tjänar så himla bra?

För 20 papp har du garanterat en veckoarbetstid på 60 timmar varav 40 ute hos kund
 
A andersmc skrev:
Det vore inte så dumt och helt görligt. En prislista med 400 artiklar, det blir två dubbelsidiga A4. För du har redan en sådan lista, eller hur? För du vet ju vad grejorna kostar när du ska ta betalt för dem.

Då har ju kunden möjlighet att ta ställning. "Han tar 500 spänn för ett vägguttag där precis samma kostar 200 på Byggmax." Om kunden accepterat det från början så undviker du det problemet.
Svårt att säga vad materialet kostar.

Många tror att man har så stora rabatter hos grossist att de kostar mindre än hälften av vad de själva skulle få ge på Biltema för exakt samma vara. Men det är så himla fel. Tror nog att det är billigare på Biltema.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
De flesta hantverkare har nog som mest 20 papp brutto i månaden ungefär som en städare.

Varför tror alla att hantverkare tjänar så himla bra?

För 20 papp har du garanterat en veckoarbetstid på 60 timmar varav 40 ute hos kund
Börjat helgen redan? Verkar som du snurrar ihop brutto och netto lite va? En städare tjänar i snitt knappt 25000 idag brutto. Netto kanske de har ut knappa 20 dock. Hantverkare tjänar i snitt 8000 brutto mer än en städare.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Svårt att säga vad materialet kostar.

Många tror att man har så stora rabatter hos grossist att de kostar mindre än hälften av vad de själva skulle få ge på Biltema för exakt samma vara. Men det är så himla fel. Tror nog att det är billigare på Biltema.
Det beror inte alls på Ahlselll's hittepå prislista med tillhörande rabatter för företagare.
Nej då. Inte alls.
Vill hantverkare verkligen ha bort gnället om vad material kostar se till att inte använder av företag som Ahlsell och liknade. Samt att säga att man tar inköpspris + 20% (el 25 el 30 inte så noga) för det.
Få skulle gnälla över priset.

Som det är nu, har hantverkare sig själva att skylla.
Många använder sig av Ahlsells hittepålista som material-pris lista och ger ev kunder rabatt utfrån den.
Tro fan att folk (kunder) som ser ett pris på 2x priset av samma sak hos bygghandeln och det efter "rabatt" kommer att gnälla och bli sura.
Vi tar det igen.
Leverera uppfattat värde!

Att använda sig av Ahlsells prislista är inte att leverera uppfattat värde.
Vi privatpersoner skiter fullständigt i om hantverkare tycker det.
Och ärligt talat, det är kunderna som bestämmer vad uppfattat värde är. Inte leverantören.

Och eftersom det är så pass många hantverkare som ändå inte fattar detta, så kommer tyvärr alla hantverkare att få en släng av sleven.
Skulle jag ha ett hantverksbolag så skulle jag använda det som en reklam.
"Använder inte Ahlsells då de bara kör med hitte-på-pris-listor. Vi tar 25% påslag på vårt inköpspris."
Enklare sätt att bygga uppfattat värde hos privatpersoner finns ju inte!
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Svårt att säga vad materialet kostar.

Många tror att man har så stora rabatter hos grossist att de kostar mindre än hälften av vad de själva skulle få ge på Biltema för exakt samma vara. Men det är så himla fel. Tror nog att det är billigare på Biltema.
Det kan väl inte vara svårt? Vad materialet kostar kommer ju på fakturan efter jobbet. DÅ vet man ju. Det måste man väl veta lika bra INNAN jobbet?
 
E
A andersmc skrev:
Det kan väl inte vara svårt? Vad materialet kostar kommer ju på fakturan efter jobbet. DÅ vet man ju. Det måste man väl veta lika bra INNAN jobbet?
Detta skiljer sig från dag till dag.
Just nu är det enorma ökningar på metallpriser så det hinner ändras från beställning till leverans.

Då har kunden ju tur som slipper ytterligare prisökningar till slutleverans.

Sen är det alltid lömskt att lämna ut lister, hur länge ska det stå att priserna gäller då och hur ofta ska den lämnas ut?
 
A
E El-Löken66 skrev:
Detta skiljer sig från dag till dag.
Just nu är det enorma ökningar på metallpriser så det hinner ändras från beställning till leverans.

Då har kunden ju tur som slipper ytterligare prisökningar till slutleverans.

Sen är det alltid lömskt att lämna ut lister, hur länge ska det stå att priserna gäller då och hur ofta ska den lämnas ut?
Skriv aktuellt datum på prislistan och att priset kan ändras så har du löst problemet. Att inte kunna leverera en lista bidrar till problemet och gör att hantverkarna själva verkar lömska.
 
E El-Löken66 skrev:
Tyvärr, det går inte att bli före detta Stockholmare! :rofl:
flyttade för 12-13 år sedan så nog borde 08 stämpeln försvunnit?! :crysmile:
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Börjat helgen redan? Verkar som du snurrar ihop brutto och netto lite va? En städare tjänar i snitt knappt 25000 idag brutto. Netto kanske de har ut knappa 20 dock. Hantverkare tjänar i snitt 8000 brutto mer än en städare.
Ok, som anställd hantverkare kanske
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
De flesta hantverkare har nog som mest 20 papp brutto i månaden ungefär som en städare.

Varför tror alla att hantverkare tjänar så himla bra?

För 20 papp har du garanterat en veckoarbetstid på 60 timmar varav 40 ute hos kund
Menar du egen företagare? Eller de anställda.
Känner inte en kotte som skulle arbetat som anställd för drygt 16 tusen i månaden som hantverkare. Murare i ett litet företag men som i majoritet bara jobba mot större tjänade ingen under 400 000 efter ett par år som anställd.

Nyduspiterade (Dr) forskare i fysik tjänar sämre än en hantverkare första åren (kommer inte ihåg hur många år)


Om man som företagare bara kan plocka ut 16 tusen max i lön (förutsatt att man vill det) så vill jag nog påstå att man behöver göra en ändring.
 
E
Rkarlsson skrev:
Menar du egen företagare? Eller de anställda.
Känner inte en kotte som skulle arbetat som anställd för drygt 16 tusen i månaden som hantverkare. Murare i ett litet företag men som i majoritet bara jobba mot större tjänade ingen under 400 000 efter ett par år som anställd.

Nyduspiterade (Dr) forskare i fysik tjänar sämre än en hantverkare första åren (kommer inte ihåg hur många år)


Om man som företagare bara kan plocka ut 16 tusen max i lön (förutsatt att man vill det) så vill jag nog påstå att man behöver göra en ändring.
Varför ska du plocka ut mer. 16k är väl ganska optimalt.
Förutsatt att du inte behöver arbeta mer än 2-3 dagar i veckan.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Varför ska du plocka ut mer. 16k är väl ganska optimalt.
Förutsatt att du inte behöver arbeta mer än 2-3 dagar i veckan.
För att du kanske vill? Vill du inte så slipper du. Men du fattade kanske inte vad jag menade.
Så tar det en gång till.
OM du INTE kan ta ut mer än 16 tusen netto i månaden som egenföretagare kanske du ska vara anställd

;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
E
Rkarlsson skrev:
För att du kanske vill? Vill du inte så slipper du. Men du fattade kanske inte vad jag menade.
Så tar det en gång till.
OM du INTE kan ta ut mer än 16 tusen netto i månaden som egenföretagare kanske du ska vara anställd

;)
Det finns mer är pengar i livet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Det finns mer är pengar i livet.
Utan tvekan. Man resonerar olika, men personligen hade jag aldrig haft eget om man inte tjänat mer och kunnat bli mer fri än om man är anställd.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.