25 772 läst ·
187 svar
26k läst
187 svar
Varför tror många att Norge är bättre än Sverige?
Är inte Kongsberg norskt?Nissens skrev:
Norge är en av världens största producenter av konstgödsel och aluminium.
YARA, Norsk Hydro
Men varför har Norge fått många företag som Easee, Amina, Zaptec, Defa….?
YARA, Norsk Hydro
Men varför har Norge fått många företag som Easee, Amina, Zaptec, Defa….?
Efter en incident med ett rådjur fick jag vänta flera veckor på de krockade detaljerna som behövde bytas lackades i Norge. 😳G gaidin skrev:
Vilket företag vet jag inte.
Att det lackeras i Norge lär bero på utsläppsrätterna inte räcker till i Sverige.
Nja, konstgödsel har väl allt varit fossil men tillverkas inte av olja.G gaidin skrev:
Från guano som började ”brytas” på peruanska öar med upp till 1000~årig fågelbajs till dagens konstgödsel som baserad på fossilt mineral(fosfor) och luft (kväve) samt naturgas som energikälla.
Dock behövs billig naturgas som energikälla och källa till vätgas för framställningsprocessen
Det var ju en svensk/spansk fabrik på gång som skulle tillverka svensk grön konstgödsel med vätskas från elektrolys men som lades ner pga utebliven tilldelning på ca 5TWh el
Elbrist i Luleå alltså.
Men man undrar över priset på vätgasen påverkan på priset på konstgödseln..?
Nissens Nissens. Du måste förstå att du inte är ett allmänt rättesnöre. Dvs, att du är dåligt allmänbildad och vet väldigt lite om väldigt mycket blir ett problem för dig när du envisas med att lägga dig i ämnen du inte behärskar.Nissens skrev:
Jag fyller i med något Norge gör som du säkert inte heller känner till.
De lackar om och byter ut inredningen i Västtrafiks pendeltåg. De transporteras tur och retur Oslo i 40km/h.
Lackad och klar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://via.tt.se/pressmeddelande/4...-nyrenoverade-x61-tagen-in-i-goteborg?lang=sv
Norge tillverkar även elektriska kontaktstycken till fordonsindustin.
Det kände du inte heller till, antar jag.
Medlem
· Västernorrland
· 12 059 inlägg
Med tanke på hur en del resonerar så borde man alltså kunna komma fram till vilket land som är bäst? Och då inte bara mellan norge och sverige.