25 772 läst ·
187 svar
26k läst
187 svar
Varför tror många att Norge är bättre än Sverige?
Med all tid du sparar genom att ha högre timlön och jobba kortare dagar kan du väl bygga en egen båt? Om den inte finns kan du lansera byggabåt.noStaffans2000 skrev:
Kanske dax att du tar Trabanten och flyttar vidare då?Staffans2000 skrev:
Först Stanislav i Ryssland, nu Staffan i Sverige och i Norge kan du heta Steffan
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Peppes pizza i norge en pan pizza för en person från 100 kr till 170 kr.Anna_H skrev:
Pizza hut i sverigge pizza för 1 person 100 kr till 130 så ja det skilljer inte mycket.
Finner lokala pizza butiker som är billigare i norge med.
Sist jag köpe pizza på Capri kosta de med 80 kr, men det är vanlig tunn.
Pizza med tjock botten är mycket godare.
Ja. Det har avhandlats flera gånger tidigare. Ditt inlägg är typiskt för Svenskar som bara semestrat i Norge, eller hört från någon som semestrat i Norge. Turistgöromål är dyra. Men hur ofta köper garantipensionister båtar eller hämtpizza? Att få en skattefri minimipension på drygt 15.000 Nkr i Norge, är bättre än 7000 Skr i Sverige. Trots att @Nissens , alias mannen med stenkoll, säger att båtar är dyra.Anna_H skrev:
Likaså hjälper det inte Svenska fattigpensionärer att Astra, Asea, Volvo lastvagnar är något kända utanför våra gränser.
Däremot hjälper det Nissens, som ännu en gång, målat in sig i ett hörn och använder de för att byta ämne.
Staffans
Rent generellt är maten i Norge, ganska kass.mexitegel skrev:
Skall man äta ute på traditionell Norsk restaurang är det enligt min mening endast laxen som är prisvärd. Allt kött är omotiverat dyrt. Frukt odlar de mycket och av hög kvalité, till en rimlig penning. Öl på turiststråk kostar också mycket. Från 80kr och uppåt. Men jag har druckit öl på lite sunkigare bakgatsölhak (likt 7:an
Staffans
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Ja ma
Skiljer bra i kvaliten.
Serveras väldigt mycket får och lamm med, känns som man äter en ull tröja.
Jobbet jag jobbar för står för all mat, så vi äter nästan alltid på hotell, men det finns inget bättre än när man kommer hem och får laga potatis och fisk eller kött och glömma bort maten på jobbet ett tag.
Men jag är tacksam för jobbet jag hade då jag reste runt i hela norge och fick se väldigt mycket av den fina naturen.
Sen även jobbet jag har nu där jag har rest en del runt men även vart på prosjekt fast på en del fina platser, som lysebotn med kjeragbolten og preikestolen, och få uppleva 14 m snöplogskanter på våren i slutet av Maj.
Ja mat är inte det de kan va stolta över.Staffans2000 skrev:
Rent generellt är maten i Norge, ganska kass.
Skall man äta ute på traditionell Norsk restaurang är det enligt min mening endast laxen som är prisvärd. Allt kött är omotiverat dyrt. Frukt odlar de mycket och av hög kvalité, till en rimlig penning. Öl på turiststråk kostar också mycket. Från 80kr och uppåt. Men jag har druckit öl på lite sunkigare bakgatsölhak (likt 7:an) i Oslo för 35kr. halvlitern.
Staffans
Skiljer bra i kvaliten.
Serveras väldigt mycket får och lamm med, känns som man äter en ull tröja.
Jobbet jag jobbar för står för all mat, så vi äter nästan alltid på hotell, men det finns inget bättre än när man kommer hem och får laga potatis och fisk eller kött och glömma bort maten på jobbet ett tag.
Men jag är tacksam för jobbet jag hade då jag reste runt i hela norge och fick se väldigt mycket av den fina naturen.
Sen även jobbet jag har nu där jag har rest en del runt men även vart på prosjekt fast på en del fina platser, som lysebotn med kjeragbolten og preikestolen, och få uppleva 14 m snöplogskanter på våren i slutet av Maj.
Svensker er svartsjuke på nordmenn, dessverre. Håper du har flyttet hjem til Østersund og har det bra der.T Takläggare skrev:Jag har läst och sett mycket nyheter om Norge, det skrivs som ett av världens rikaste länder, men samtidigt så ligger Irland före Norge i topp 10 listan rikaste länder.
Jag har jobbat i Tromsö nu sedan Augusti, är även skriven som Norsk, har mina 25% i kilde skatt på inkomsten.
Men slås ändå av hur bostads standard är mycket lägre än i Sverige, här hyr dom oftast ut delar av sina hus, som alla vet , det är lyhört och hyra en del i villan, men mycket vanligt.
Boendekostnaderna är mycket högre än i Sverige, inte så låga räntor som hemma i Sv.
Husen har inte lika höga standard krav som Svenska hus, bland annat elen dras oftast ännu som kullo ,utan rör kors och tvärs inne i väggarna. Handikappsanpassat tro jag dom inte vet vad det betyder..badrum byggs oftast med duschkabin, (dom har svårt för lutning mot brunn.) osv.. igenom hela bygget görs stora undantag.
Men helheten av husen är inte ens nära svensk standard.
Nu när snön kom så plogas inte centrum, kan ta några dagar, då lämnas en enorm plogval , där bussar stannar, folket får hoppa av i plogvallen, varav jag har hjälp redan tre personer av bussen, dom fråga vem dom ska klaga till? jag, bara Tromsö kommun som sköter snöröjningen, ring dom. det samma när jag gick förbi en vårdcentral på hamngatan 4 Tromsö, fick hjälpa en gammal dam över 1 meter hög plogval så hon kunde ta sig till läkaren. All tung trafik/lokaltrafik måste köra med snökedjor för att överhuvudtaget kunna ta sig fram efter dessa dåligt röjda gator.(sliter otroligt hårt på vägarna)
Börja läsa lite om infrastrukturen i Norge, japp det går ingen järnväg i norra Norge, enda som går är Ofotbanen som i Sverige heter Malmbanan , alltså den är byggd av Svenska rallare,klar 1902, alltså byggd av svensken som bara hade häst och vagn, och räknas med sina 18 tunnlar som ett av Norges vackraste byggverk och tåg sträckning, någon vill även utnämna den som 8 underverket i Världen, som sagt byggd av svensken. samtidigt på går debatten om järnväg i Norr, där tar Ofotbanen med ,Som Norges mest lönsamma järnväg igenom tiderna över 100 år, stor förtjänst till detta, Kiruna LKAB,Gruvjätten som även byggt upp Narvik med sin jobb på Norska sidan. LKAB vill bygga dubbelspår på sträckan, men Norge har inte råd, trotts att dom själva börjat använda sträckan för att nå Oslo och världen med sin lax/fiske industri , vill dom inte vara med och betala, det gynnar Svensken hör man av politiken.Trotts att laxen omsätter 60 miljarder via malmbanan.
Men slås av bostads marknaden, priserna är skyhöga ,trotts lägre bygg krav än Sverige, börja fundera vad är skillnaden? varför så stor, varför bor vi så mycket bättre/billigare i Nabo landet Sverige? varför är kraven så mycket högre för oss, på hus, ja alla fastigheter, har kollat upp materialpriset, ibland billigare än svenska priser, bland annat färg, även om den är tillverkad i just Sverige så är den några hundra billigare än en 10 L hink hemma,det samma gips,osv.. hmm mycket märkligt, jag jobbade i Kiruna just innan (SSC) Tromsö, Hade 43 i månad, börja i Norge fick 40 i månad, ingen lön höjning , vissa även min lille bror från LKAB, Han matcha off shore folket i lön( lön ute på olje riggarna) så ingen skillnad där heller.(lite övertid på LKAB, så har han högre lön är dom 60 dom får på off shore) men då jobbar han hemma.
Med hus och infrastruktur så ligger Sverige kanske 20 år framför Norge i tiden, det får mig och fundera på varför är vi inte glada över vårt land? våra hus ,våra fastigheter, självklart har jag tagit upp detta med kolleger här i Norge,så det är inget som jag hittar på eller förvränger, det enda jag undrar är just varför Sverige framförs så dåligt, spec nu när jag har facit i handen.
Jag kommer givetvis flytta hem igen till mitt hus i Östersund, något liknade kommer inte vara möjligt att bygga upp här, inte med dom svenska kraven mitt hus byggdes med, nu 2017. Jag gillar det Norska folket, dom är kanske inte lika öppna som svenske ang ny nationalitet osv,i landet , men ändå trevliga och lättsamma. en bra granne helt enkelt.
1. Norge følger de samme byggekravene som Sverige (i hht EU).
2. Lønningene våre er mye høyere enn i Sverige, og vi har lavere innkomstskatt og lavere arbeidsgiveravgift.
3. Oljen tilhører folket. Derfor settes pengene i et fond, Statens pensjonsfond utland som er et av verdens største fond, og en betydelig maktfaktor. En del av pengene går også inn i statsbudsjettet.
4. Norge er medlem av EØS, noe som gir oss litt bedre suverenitet enn Sverige, og litt bedre kontroll på våre råvarer som er fisk, olje, gass og sjeldne jordarter.
5. Vi har dårligere utvalg i våre matbutikker fordi vi beskytter landbruket vårt med tollmurer. Sverige importerer mye mat. Kvaliteten er vel varierende, for å si det mildt.
6. Norge er et stort land med en liten befolkning som bor spredt. Topografien er utfordrende. Verdens vakreste landskap består av høye fjell, fjorder, vatten, verdens nest lengste kystlinje, øyer og diverse knauser, Det gjør det dyrt og svårt å ha firefelts motorveier over hele landet og ned i hver eneste dal.
7. Sverige er et fint land med mange hyggelige mennesker selv om kriminaliteten er hard og organisert (eksportvare til Norge og Danmark) og høy arbeidsledighet, men at det er så mye bedre å bo i Sverige enn i Norge - det er jeg sterkt uenig i. Det er mye feilinformasjon, propaganda og svartsjuka i denne tråden