25 439 läst ·
187 svar
25k läst
187 svar
Varför tror många att Norge är bättre än Sverige?
Vet inte vad storebrorkomplex är för något, det är nog en nors uppfuinning.R Rosenknopp1 skrev:
Jag kan försäkra dig om att det inte finns någon svensk som är avundsjuk på norska internationella framgångar. Det enda som är bra med norge är naturen och naturtillgångarna där. Men inget av det är skapat av norrmännen. 😊
Svensker er sjalu (svartsjuk) og misunnelig på de mindre landene i Norden som greier seg bedre enn Sverige. Det gjelder først og fremst Norge og Danmark.Nissens skrev:
Det er Sverige som har høy arbeidsledighet, lave lønninger som gir dårlig kjøpekraft, høy kriminalitet som eksporteres til grannelandene og et stadig dårligere helsevesen og velferdssystem generelt.
Du skriver gjentatte ganger om alle selskapene som er svenske, som klarer seg så bra. F.eks IKEA, ABB m.fl. Men felles for disse er at de har forlatt Sverige - de har flagget ut. Kanskje derfor de klarer seg så bra?
Det är är vad du tror.R Rosenknopp1 skrev:Svensker er sjalu (svartsjuk) og misunnelig på de mindre landene i Norden som greier seg bedre enn Sverige. Det gjelder først og fremst Norge og Danmark.
Det er Sverige som har høy arbeidsledighet, lave lønninger som gir dårlig kjøpekraft, høy kriminalitet som eksporteres til grannelandene og et stadig dårligere helsevesen og velferdssystem generelt.
Du skriver gjentatte ganger om alle selskapene som er svenske, som klarer seg så bra. F.eks IKEA, ABB m.fl. Men felles for disse er at de har forlatt Sverige - de har flagget ut. Kanskje derfor de klarer seg så bra?
Om något land imponerat så är det Danmark, men norrrmän har inte skapat någonting som varit framgångsrikt internationellt.
Däremot har norge mycket att vara avundsjuk på, vilket märks på dig. Alla de nordiska länderna är mer produktiva än norge. Norge lever mest på sina naturtillgångar, vilket inte kräver så mycket.
Självklart lämnar vissa företag Sverige eftersom Sverige är ett litet land även om det är mycket större än norge både geografiskt och populationsmässigt.
Om du hade vetat bättre så hade du vetat att våldsbrotten är mindre än på många decennier i Sverige. Gängkriminaliteten ökade tidigare, men övrigt våld har gått ner kraftigt. På senare tid har även våld inom gängkriminaliteten minskat kraftigt.
Men det ändrar ju inte att norge inte producerat någon större internationell framgång, inte ens någon som lämnat norge. Därför sitter ni nu med snordyra F-35 fighters och är beroende av trump och USA. 😂😂😂
Svensker er avundsjuka også på Danmark. Ikke bare på Norge som lever godt av råvarer og produksjon.Nissens skrev:
Det är är vad du tror.
Om något land imponerat så är det Danmark, men norrrmän har inte skapat någonting som varit framgångsrikt internationellt.
Däremot har norge mycket att vara avundsjuk på, vilket märks på dig. Alla de nordiska länderna är mer produktiva än norge. Norge lever mest på sina naturtillgångar, vilket inte kräver så mycket.
Självklart lämnar vissa företag Sverige eftersom Sverige är ett litet land även om det är mycket större än norge både geografiskt och populationsmässigt.
Om du hade vetat bättre så hade du vetat att våldsbrotten är mindre än på många decennier i Sverige. Gängkriminaliteten ökade tidigare, men övrigt våld har gått ner kraftigt. På senare tid har även våld inom gängkriminaliteten minskat kraftigt.
Men det ändrar ju inte att norge inte producerat någon större internationell framgång, inte ens någon som lämnat norge. Därför sitter ni nu med snordyra F-35 fighters och är beroende av trump och USA. 😂😂😂
Norge tjener gode penger og gir folk muligheten til å skape seg gode liv, noe mange også gjør.
Virker være attraktivt for mange svensker også. Kombinasjonen gode lønninger, trygge arbeidsplasser, lav arbeidsledighet, en søkkrik stat, lite kriminalitet utover den som eksporteres fra Sverige, fastlegeordning framfor Vårdcentral og en god velferdsstat i et av Europas vakreste landskap og natur kjennes bedre enn hvordan Sverige fungerer nå.
Vilken löjlig pajkastning.
Sverige och Norge är samma.
Jag tror inte nån ör avundsjuk på den andra.
Norge är rikare av naturliga skäl.
Bor man i Sverige eller Norge så stör man sig nog lika mycket på vissa som kommer hit på semestrarna från nån av länderna och verkar ha lämnat vettet hemma.
Det är för övrigt inget unikt för svenskar och norrmän.
Bor man i Sverige eller Norge så stör man sig nog lika mycket på vissa som kommer hit på semestrarna från nån av länderna och verkar ha lämnat vettet hemma.
Visst. Män i sandlåda. Som i så många andra trådar där känslorna får blomma ut bland anonyma skribenter.T TheGame skrev:Vilken löjlig pajkastning.
De Norskar jag pratar med är kloka för de tycker som jag. Sverige och Norge borde slås samman, vilket skulle gynna oss båda. Norrmännen har energin men inte industrin. Vi har industrin men inte energin. Vinn vinn.
Äh Man kan inte säga att Norrmän eller Svenskar är si och så jämfört med varann.Intet skrev:
Visst. Män i sandlåda. Som i så många andra trådar där känslorna får blomma ut bland anonyma skribenter.
De Norskar jag pratar med är kloka för de tycker som jag. Sverige och Norge borde slås samman, vilket skulle gynna oss båda. Norrmännen har energin men inte industrin. Vi har industrin men inte energin. Vinn vinn.
Vi är samma folk där språket och lite kultur skiljer sig.
Förutom att Norge är bättre på skidor och vi i Hockey 😃