J Jansson69 skrev:
Med största säkerhet så saknas det en grundning med A-bruk på utsidan innan man har putsat och då kryper fukten in i väggen vilket man ser tydligt i dina väggar..
fukt borde ge bubbliga tapeter och eller påväxt, och knappast med ett så regelbundet resultat.

att smuts kondenserar på det här sättet på lokaliserade platser just där väggen är kallast är ett bekant fenomen.

är man trots allt tveksam kan man använda en fuktmätare.

här är en variant på temat.
.
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-syns-spikarna-i-taket.545220/

J
rakt09 rakt09 skrev:
fukt borde ge bubbliga tapeter och eller påväxt, och knappast med ett så regelbundet resultat.
Ja det är fukten utifrån som gör att murverket uppträder på detta vis..
rakt09 rakt09 skrev:
att smuts kondenserar på det här sättet på lokaliserade platser just där väggen är kallast är ett bekant fenomen.
Smutsen kondenserar inte utan fastnar i kondensen, i ditt exempel längre ned är det ju spiken som är orsaken..

Redigerat:
J Jansson69 skrev:
Ja det är fukten utifrån som gör att murverket uppträder på detta vis..

Smutsen kondenserar inte utan fastnar i kondensen, i ditt exempel längre ned är det ju spiken som är orsaken..
precis. men inträngande fukt utifrån behövs inte nödvändigtvis för att det skall hända, utan det är fukt i den uppvärmda luften inne i rummet som kondenserar på kallare ytor, där findammet i luften sedan fastnar

samma effekt skapar en gråaktig film på insidan av frontrutan på din bil. riktigt svår att få bort kan den vara.

ingen inträngande fukt där:)

Redigerat:
Kan vara IKEAS mönstrade tapet "Murblock" från tidigt 90-tal...

• Haha
  • Älska
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
J
rakt09 rakt09 skrev:
precis. men inträngande fukt utifrån behövs inte nödvändigtvis för att det skall hända, utan det är fukt i den uppvärmda luften inne i rummet som kondenserar på kallare ytor, där findammet i luften sedan fastnar

samma effekt skapar en gråaktig film på insidan av frontrutan på din bil. riktigt svår att få bort kan den vara.

ingen inträngande fukt där:)
Va bra att du är så tvärsäker, för det är inte jag. Hade det varit så fuktigt på insidan så hade det möglat i rummet.
Har varit med om detta många gånger då det har saknats grundningsbruk på utsidan!
Jag sätter mina pengar på avsaknaden av det😉

jag är som sagt inte säker på att det inte finns fukt i väggen, och föreslog att kolla upp det.

men att fenomenet kan uppstå utan inträngande fukt är tvivelsutan.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
Tycker det känns som ett vanligt fenomen, väggen är inte helt homogen och tapet som sitter på väggen kommer då inte heller åldras helt homogent.
Jag hade inte oroat mig, men det är bara min åsikt.

fogar leder kylan bättre än blocken och där på den kallare fogytan faller mer kondens från inneluften som fångar damm. Vanligt fex där spikar sitter i väggen och också i ytterhörn.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.