1 594 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Varför syns mönster från murblocken i tapet på insidan av ytterväggen?
fukt borde ge bubbliga tapeter och eller påväxt, och knappast med ett så regelbundet resultat.J Jansson69 skrev:
att smuts kondenserar på det här sättet på lokaliserade platser just där väggen är kallast är ett bekant fenomen.
är man trots allt tveksam kan man använda en fuktmätare.
här är en variant på temat.
.
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-syns-spikarna-i-taket.545220/
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ja det är fukten utifrån som gör att murverket uppträder på detta vis..rakt09 skrev:
Smutsen kondenserar inte utan fastnar i kondensen, i ditt exempel längre ned är det ju spiken som är orsaken..rakt09 skrev:
Redigerat:
precis. men inträngande fukt utifrån behövs inte nödvändigtvis för att det skall hända, utan det är fukt i den uppvärmda luften inne i rummet som kondenserar på kallare ytor, där findammet i luften sedan fastnarJ Jansson69 skrev:
samma effekt skapar en gråaktig film på insidan av frontrutan på din bil. riktigt svår att få bort kan den vara.
ingen inträngande fukt där
Redigerat:
Va bra att du är så tvärsäker, för det är inte jag. Hade det varit så fuktigt på insidan så hade det möglat i rummet.rakt09 skrev:
precis. men inträngande fukt utifrån behövs inte nödvändigtvis för att det skall hända, utan det är fukt i den uppvärmda luften inne i rummet som kondenserar på kallare ytor, där findammet i luften sedan fastnar
samma effekt skapar en gråaktig film på insidan av frontrutan på din bil. riktigt svår att få bort kan den vara.
ingen inträngande fukt där![]()
Har varit med om detta många gånger då det har saknats grundningsbruk på utsidan!
Jag sätter mina pengar på avsaknaden av det😉
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden