S Srixon skrev:
Tror att det inte är bara radon från byggmaterial utan även markradon.
Ställ upp tilluften på FTX aggregat och kolla om det blir bättre.
Det finns sannolikt även markradon men försumbart enligt radonutredningen. Men det kan ju ha ändrats iom den nya ventilationen. Borde inte värdena i bottenvåningen ha ökat då, inte sjunkit vilket defacto har gjort?

B Bennca skrev:
Det finns sannolikt även markradon men försumbart enligt radonutredningen. Men det kan ju ha ändrats iom den nya ventilationen. Borde inte värdena i bottenvåningen ha ökat då, inte sjunkit vilket defacto har gjort?
Jag får experimentera med att ställa ner frånluften ett par dagar för att se om det gör nån skillnad. Vill inte pilla på alla inställningar så jag täcker för ett frånluftsdon bara. Borde väl fungera för ett test.

B Bennca skrev:
Tack för stärkande ord!!! Jag har fått till mig från en radonkonsult att myndigheter i Sverige undersökte möjligheterna att sänka gränsvärdet till 100 Bq men att det skulle bli väldigt svårt i praktiken eftersom enskilda villaägare och många miljonprogramsområden skulle tappa stort i värde i samma ögonblick som ett sådant beslut skulle tas. Samhällsekonomiska effekter ställdes mot hälsovinster, där ekonomin vägde tyngst. Men din poäng kan förstås fortfarande gälla att det var rökarna man behövde skydda. Jag får försöka tagga ner. Ok, jag river väl inte kåken då. ;):crysmile:
En till sak, jag ser inga differenstryckmätningar i ditt protokoll som man enkelt gör och det kan ju enkelt skapas ett undertryck i källaren och radonet sugs in. Att bara gå på luftflöden är inte korrekt.

• Gilla
Mikael Ströms
  • Laddar…
P paralun skrev:
En till sak, jag ser inga differenstryckmätningar i ditt protokoll som man enkelt gör och det kan ju enkelt skapas ett undertryck i källaren och radonet sugs in. Att bara gå på luftflöden är inte korrekt.
Kan inte sådant här om hur det bör göras. Så stort tack för din input. Installatörerna menade snarare att det inte gjorde något särskilt om det blev lite obalanser mellan våningsplanen då luften så lätt kan passera upp/ner vid trappan mellan under-/övervåningen. Men din kommentar tyder på att de kanske hade fel där. Hur görs differenstryckmätningar?

B Bennca skrev:
Kan inte sådant här om hur det bör göras. Så stort tack för din input. Installatörerna menade snarare att det inte gjorde något särskilt om det blev lite obalanser mellan våningsplanen då luften så lätt kan passera upp/ner vid trappan mellan under-/övervåningen. Men din kommentar tyder på att de kanske hade fel där. Hur görs differenstryckmätningar?
En kunnig ventilationstekniker ska ha med sig en differenstryckmätare och inte bara flödesmätaren.
Sen mäter man då mycket enkelt om det är över eller undertryck på olika ställen, normalt är det ju ett undertryck i ett hus. I ditt fall måste man då separera källaren för att effektivt vädra ut radonet samt kolla difftrycken.
Så fråga firman om det här.

• Gilla
Bennca
  • Laddar…
B Bennca skrev:
Tack för stärkande ord!!! Jag har fått till mig från en radonkonsult att myndigheter i Sverige undersökte möjligheterna att sänka gränsvärdet till 100 Bq men att det skulle bli väldigt svårt i praktiken eftersom enskilda villaägare och många miljonprogramsområden skulle tappa stort i värde i samma ögonblick som ett sådant beslut skulle tas. Samhällsekonomiska effekter ställdes mot hälsovinster, där ekonomin vägde tyngst. Men din poäng kan förstås fortfarande gälla att det var rökarna man behövde skydda. Jag får försöka tagga ner. Ok, jag river väl inte kåken då. ;):crysmile:
Det stämmer men som jag minns och tolkade det var det främst för att FN har antagit gränsen vid 100Bq/m3 som man övervägde att flytta den svenska gränsen till samma värde för enhetlighetens skull. I större delen av världen är markradon inte ett problem utan det är till större delen ett problem på norra halvklotet där inlandsisen dragit fram och frigjort mycket berg och det finns höga uranhalter i marken. Problemet som Sverige stötte på var att det skulle ställa väldigt stora kostnader, många miljarder i fördyrningar vid ny och ombyggnationer för att möjligen rädda 14-15 liv om året. Det skulle helt enkelt finnas betydlig effektivare och billigare metoder att rädda 14-15 liv om året för samma peng och det ansåg helt rimligt inte försvarbart för oss att sänka nivån till 100Bq/m3.

• Gilla
Bennca
  • Laddar…
Om ni ökat frånluften med inte tilluften (med t.ex. fler tilluftsventiler) så blir det ju ett större undertryck i huset och radon tränger in.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Tjompo skrev:
Kolla om detta är applicerbart hos dig:
[länk]
Kollar det! Tack för tipset!

B b8q skrev:
Om ni ökat frånluften med inte tilluften (med t.ex. fler tilluftsventiler) så blir det ju ett större undertryck i huset och radon tränger in.
Jag var nog otydlig. Vi ökade antalet frånluftsdon för att få luftcirkulation i alla utrymmen. Därefter gjordes en injustering av samtliga don, både från- och tilluft. Som du kanske såg på protokollet jag bifogade är det ett visst undertryck. Normalt sett vill man ju ha det för att fukt från bostaden inte ska kondensera inne i byggnadskonstruktionen. Men våra väggar är av betong så det borde inte vara ett problem med övertryck. Men det förstås, då läcker väl varm luft ut uppe på vinden så får vi effekter där genom bakteriell påväxt el dyl.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.