N
Hello!

Fått ny spis. Den kommer med förmonterad perilex utan pinne för nollan.

Etikett med ledningsschema för elektrisk anslutning, 400V, faser markerade med färger, ingen neutral ledare tillåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriska anslutningar och kablar fastsatta i en kopplingsplint inuti en apparatlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför stämmer det inte överens? Är det för att det typ inte spelar någon roll och varför finns det en blå ledare som i det här fallet blir L1 (hade varit L2 om mitt perilex i väggen varit kopplat som Wikipedia tycker)?

Blå är alltid med i kabeln enl standarden för kabeln och i en fyrledar(anslutnings)kabel till något med tre faser utan nolla blir blå en fas.

• Gilla
N!klas
  • Laddar…
N
Fotografen Fotografen skrev:
Blå är alltid med i kabeln enl standarden för kabeln och i en fyrledar(anslutnings)kabel till något med tre faser utan nolla blir blå en fas.
Ok, tack. Misstänkte att det var något så enkelt. Faserna hamnar dock inte "rätt" men det är väl säkert också något enkelt, som att det kan variera beroende på hur uttaget är kopplat men jag får aldrig blå till L3. Nu sitter det L2, L3, L1 😅 Mitt uttag är dock kopplat precis som det står på kontakten till spisen men faserna är inte inkopplade 1,2,3 i själva spisen så att säga.

Redigerat:
N N!klas skrev:
Ok, tack. Misstänkte att det var något så enkelt. Faserna hamnar dock inte "rätt" men det är väl säkert också något enkelt, som att det kan variera beroende på hur uttaget är kopplat men jag får aldrig blå till L3. Nu sitter det L2, L3, L1 😅 Mitt uttag är dock kopplat precis som det står på kontakten till spisen men faserna är inte inkopplade 1,2,3 i själva spisen så att säga.
Det spelar ingen roll i vilken ordning faserna är kopplade så därför kan det nog bli lite hur som i fabriken.

• Gilla
N!klas
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.