Hello!
Fått ny spis. Den kommer med förmonterad perilex utan pinne för nollan.
Varför stämmer det inte överens? Är det för att det typ inte spelar någon roll och varför finns det en blå ledare som i det här fallet blir L1 (hade varit L2 om mitt perilex i väggen varit kopplat som Wikipedia tycker)?
Fått ny spis. Den kommer med förmonterad perilex utan pinne för nollan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför stämmer det inte överens? Är det för att det typ inte spelar någon roll och varför finns det en blå ledare som i det här fallet blir L1 (hade varit L2 om mitt perilex i väggen varit kopplat som Wikipedia tycker)?
Blå är alltid med i kabeln enl standarden för kabeln och i en fyrledar(anslutnings)kabel till något med tre faser utan nolla blir blå en fas.
Ok, tack. Misstänkte att det var något så enkelt. Faserna hamnar dock inte "rätt" men det är väl säkert också något enkelt, som att det kan variera beroende på hur uttaget är kopplat men jag får aldrig blå till L3. Nu sitter det L2, L3, L1 😅 Mitt uttag är dock kopplat precis som det står på kontakten till spisen men faserna är inte inkopplade 1,2,3 i själva spisen så att säga.Fotografen skrev:
Redigerat:
Nja, det finns 4GXX-kabel som inte har blå ledare, men den är ganska ovanlig. Tex,Fotografen skrev:
https://www.nexans.se/sv/products/S...ds/TITANEX-5023/product~20070398-901-05~.html
Det spelar ingen roll i vilken ordning faserna är kopplade så därför kan det nog bli lite hur som i fabriken.N N!klas skrev:Ok, tack. Misstänkte att det var något så enkelt. Faserna hamnar dock inte "rätt" men det är väl säkert också något enkelt, som att det kan variera beroende på hur uttaget är kopplat men jag får aldrig blå till L3. Nu sitter det L2, L3, L1 😅 Mitt uttag är dock kopplat precis som det står på kontakten till spisen men faserna är inte inkopplade 1,2,3 i själva spisen så att säga.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Jag blir galen på IKEAs online butik! Varför kan jag inte beställa?
Inredning -
Varför stämmer inte mina förbrukningsdata?
Frågor och svar om värme -
Varför stämmer inte ugnstemperatur?
Vitvaror -
Varför stämmer inte min elförbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Varför stämmer inte fakturan med offerten?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.