L lordi skrev:
Enklaste sättet att kolla så det är rätt, är att känna om tilloppsröret är varmast.
Om det är svårt att avgöra så stänger man av radiatorn så de kallnar. Sedan öppnar man samtidigt som man känner på rören.
Japp, helt rätt 👆. Det var så här jag gjorde för att felsöka min anläggning. Se till att radiatorn är kall, öppna ventilen och se vilket rör som blir varmt först.
 
  • Gilla
AbraWay
  • Laddar…
L lordi skrev:
Enklaste sättet att kolla så det är rätt, är att känna om tilloppsröret är varmast.
Om det är svårt att avgöra så stänger man av radiatorn så de kallnar. Sedan öppnar man samtidigt som man känner på rören.
Översta horisontella röret är varmast…borde vara rätt då eller hur?
 
A AbraWay skrev:
Översta horisontella röret är varmast…borde vara rätt då eller hur?
Ja,
 
  • Gilla
AbraWay
  • Laddar…
K Krigro skrev:
Säger som andra. Felvänt flöde, jag gjorde samma tabbe när jag installerade en radiator. Det är ventilen som "fladdrar" och skapar ljudet.
Jag löste det tillfälligt genom att öppna ventilen fullt, då blev det tyst.
Tror flödet är rätt, men om jag ska prova att öppna ventilen, var exakt sitter den? 🙈kan du markera på min bild?
 
A AbraWay skrev:
Tror flödet är rätt, men om jag ska prova att öppna ventilen, var exakt sitter den? 🙈kan du markera på min bild?
Ställ termostatvredet på max eller ta bort termostaten helt, då öppnar ventilen bakom fullt och kan förhoppningsvis orka hålla emot trots flödet. Quickfix som funkade hos mig.

Mitt ljud kom oftast på nätterna när det var som kallast och flödet över radiatorn därför var som mest.
Smattrade som du beskriver och väckte hela familjen.
 
  • Gilla
AbraWay
  • Laddar…
A AbraWay skrev:
Tror flödet är rätt, men om jag ska prova att öppna ventilen, var exakt sitter den? 🙈kan du markera på min bild?
 
  • Radiator med termostat och ventiler, pilar och text visar "Termostat", "Ventil" samt instruktionen "Lossa och ta bort" vid ledningskopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AbraWay och 1 till
  • Laddar…
K Krigro skrev:
Ställ termostatvredet på max eller ta bort termostaten helt, då öppnar ventilen bakom fullt och kan förhoppningsvis orka hålla emot trots flödet. Quickfix som funkade hos mig.

Mitt ljud kom oftast på nätterna när det var som kallast och flödet över radiatorn därför var som mest.
Smattrade som du beskriver och väckte hela familjen.
Vredet står på max redan. Ska jag skruva loss det då alltså?
 
Tack 🙏
 
K Krigro skrev:
Mitt ljud kom oftast på nätterna när det var som kallast och flödet över radiatorn därför var som mest.
Smattrade som du beskriver och väckte hela familjen.
Då är systemet felaktigt injusterat.

Termostaterna/ställdon ska normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.


För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras, dessa steg gör också så att det blir minimalt med ljud.

Steg1, injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje enhet.

Steg2, injustering av värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) samt cirkulationspumpen.

Steg3, montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
 
  • Gilla
AbraWay
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.