Installerade vattenburen värme med en panasonic luft-vatten-värmepump förra året. Ända sedan start har ett element periodvis under dygnet smattrat som en k-pist. Det skrämmer livet ur ovana gäster då det drar igång plötsligt och rejält högt. Har luftat elementet men det försvann inte. Vad kan det bero på och är något fel? Har fortfarande garanti på anläggningen, men tyvärr var firman som installerade allt katastrofala på många sätt, så vill helst inte kontakta dom. Hoppas på någon vis och hjälpsam här istället!
 
Är det elementet som låter eller ett rör? Jag hade ett rör i källaren som kunde väcka mig på nätterna efter att jag gick från olja till lvvp. Min tanke var att det berodde på att det satt i spänn i väggen och var tvunget att börja röra sig hastigt av expansionen när värmen släpptes på, så det fick "knaka" sig igenom hålet i hålstensväggen.

Min plan var att isolera röret bättre så det inte skulle hinna kallna. Men problemet löste sig så småningom av sig själv, så jag behövde inte göra något. Kanske det nötte upp hålet i väggen så det gled bättre?
 
  • Gilla
AbraWay
  • Laddar…
Inte helt enkelt att avgöra, först lät det som utanför fönstret, m det är helt klart kopplat till elementet. Kan vara ett rör, allt är ju nyinstallerat. Hade direktverkande el innan.
 
Är klammer för röret dragit för hårt i kan det låta ibland. släpp lite på fästskruven i väggen (kvarts varv)
och se om det blir någon skillnad. Kolla oxå om systemet är fullt.
 
  • Gilla
AbraWay
  • Laddar…
J jannesspånodamm skrev:
Är klammer för röret dragit för hårt i kan det låta ibland. släpp lite på fästskruven i väggen (kvarts varv)
och se om det blir någon skillnad. Kolla oxå om systemet är fullt.
 
  • Värmeelement med termostatventil och synliga vattenrör anslutna, installerat på ljus trägolv bredvid vägg med eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jannesspånodamm skrev:
Är klammer för röret dragit för hårt i kan det låta ibland. släpp lite på fästskruven i väggen (kvarts varv)
och se om det blir någon skillnad. Kolla oxå om systemet är fullt.
Vilken klammer menar du?
 
A AbraWay skrev:
Vilken klammer menar du?
Dom horrisontella rören på väggen hålls med klammer. Sen eftersom det är under lång tid som det smattrat, så kandet vara själva ventilen som sitter innanför termostaten som fladdrar med flödet över den. Blir det bättre om du tar bortt termostaten, lossas med den blanka muttern starx innanför termostaten. Inget vatten sprutar. Börja där och kom tillbaka.
 
  • Gilla
AbraWay och 1 till
  • Laddar…
Men kanske kan lossa lite på alla kopplingar så dom inbyggda spänningar som finns kan släppa.
Alltså, när det börjar väsnas lossar du en aning på alla muttrar och låter det röra sig pyttelite.
 
  • Gilla
AbraWay
  • Laddar…
Kan vara termostatventilen som smattrar om flödet går på fel håll. Känn så att det övre röret är det som är varmast.
 
  • Gilla
AbraWay
  • Laddar…
J jannesspånodamm skrev:
Är klammer för röret dragit för hårt i kan det låta ibland. släpp lite på fästskruven i väggen (kvarts varv)
och se om det blir någon skillnad. Kolla oxå om systemet är fullt.
Hur kollar jag om systemet är fullt? Ursäkta en dumbom 😬
 
Se @lordi's svar ovan. Jag hade exakt detta fel (smattrande oljud från radiatorn) som avhjälptes genom att vända cirukationspumpen 180 grader. Flödet gick således på fel håll. Tydligen felmonterad av EON när de bytte pumpen...
 
  • Gilla
AbraWay
  • Laddar…
R rpetersson skrev:
Se @lordi's svar ovan. Jag hade exakt detta fel (smattrande oljud från radiatorn) som avhjälptes genom att vända cirukationspumpen 180 grader. Flödet gick således på fel håll. Tydligen felmonterad av EON när de bytte pumpen...
Då är frågan om delar av anläggningen kan vara rätt vänd och andra fel. Det var nämligen fel kopplat först, men de har varit och kopplat om en gång redan. Kan de ha kopplat om en del men struntat i denna del? Felet fanns ju både innan deras omkoppling och nu efter.
 
A AbraWay skrev:
Då är frågan om delar av anläggningen kan vara rätt vänd och andra fel. Det var nämligen fel kopplat först, men de har varit och kopplat om en gång redan. Kan de ha kopplat om en del men struntat i denna del? Felet fanns ju både innan deras omkoppling och nu efter.
Om det bara är en radiator som är felkopplad så går det ganska lätt att vända riktning med ett korskoppel.
 
  • Gilla
AbraWay
  • Laddar…
Enklaste sättet att kolla så det är rätt, är att känna om tilloppsröret är varmast.
Om det är svårt att avgöra så stänger man av radiatorn så de kallnar. Sedan öppnar man samtidigt som man känner på rören.
 
  • Gilla
AbraWay
  • Laddar…
Säger som andra. Felvänt flöde, jag gjorde samma tabbe när jag installerade en radiator. Det är ventilen som "fladdrar" och skapar ljudet.
Jag löste det tillfälligt genom att öppna ventilen fullt, då blev det tyst.
 
  • Gilla
AbraWay
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.