2 807 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Varför slutar de att lysa?
Jag köpte också en gång dimbara CFL och LED. CFL var Ikea dessa överhettade på nåt sätt man såg tom rök sippra ut.pacman42 skrev:
Jag har led överallt utom under tak i badrummet och över spisen i köket, samt i bastun. Det är för tuff miljö för dem där.
Glömde en sak till, jag har inte LED ovanför köksbordet längre. Av någon anledning går de dimbara E27-leddarna alltid sönder. Dimbara GU10 håller på mer utsatta platser i köket, men inte de med E27-sockel. Jag har gått tillbaka till glödlampor där och de håller mycket längre (jag ärvde en tio-pack glödlampor från en släkting, vi hittade dem i ett förråd). Jag har provat både billiga dimbara LED och dyrare märkes--LED, med samma resultat.
Led har fått blinksyndromet eller helt enkelt lagt av.
När det gäller LED har faktist Ikeas varit bäst hittils. Men det svårt säga hur dagens är då deras sortiment ändras helatiden.
Reklamerade en Osram, det lustiga är att jag fick därifrån nån professionell variant som ersättare när jag klagade. Den har fungerat.
Jag har många gånger misstänkt elen på området. Då även glödisarna har ej hållt måttet. Dock när det gäller glödisarna så är det modellerna som var ca 2 år före dom förbjöds. Har och haft äldre modeller som håller helt okej!
Men de som tycks hålla i evigheter är Halogen, har några E27 kvar på förrådet.
Dessa blir det enligt mitt tycke även bäst ljuskvalitet med. Bättre än vanlig Glödis, CFL eller LED.
Ett grundproblem med dagens LED upplägg är väl att man inte separerat drivdon och lampa på ett vettigt sätt genom att som oftast hamnar drivdonet i en trång E27 sockel med värmedrivande LED rakt under? (ofta är LED fungerande medan drivdonet är trasigt)
Även rena plafonder där det är separerat så finns ingen standardiserad kontakt och modulmått för att byta ut drivdon eller LED separat.
Att med dimmer klippa sönder sinusvågen för att reglera ljusstyrkan via ett elektroniskt drivdon som är i behov av glättning och som sedan måste översättas till PWM mot LED lampan verkar också bakvänt. Vettigare att drivdonet får ordentlig elmatning och istället signal om önskad ljusstyrka.
Misstänker även att elmatningen innehåller för mycket transienter för att livslängden skall kunna nyttjas fullt ut. Så kanske det i dessa LED tider lönar sig att sätta något rejäl skydd i elcentralen?
Eller så kanske de borde drivas på egen DC slinga.
Kort livslängd utomhus kanske är problem med fukttäta kapslingar som också stänger inne värme?
Även rena plafonder där det är separerat så finns ingen standardiserad kontakt och modulmått för att byta ut drivdon eller LED separat.
Att med dimmer klippa sönder sinusvågen för att reglera ljusstyrkan via ett elektroniskt drivdon som är i behov av glättning och som sedan måste översättas till PWM mot LED lampan verkar också bakvänt. Vettigare att drivdonet får ordentlig elmatning och istället signal om önskad ljusstyrka.
Misstänker även att elmatningen innehåller för mycket transienter för att livslängden skall kunna nyttjas fullt ut. Så kanske det i dessa LED tider lönar sig att sätta något rejäl skydd i elcentralen?
Eller så kanske de borde drivas på egen DC slinga.
Kort livslängd utomhus kanske är problem med fukttäta kapslingar som också stänger inne värme?
Klicka här för att svara