2 849 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Varför skära i bänkskiva vid induktionshäll?
Hej,
Jag har nyligen köpt en nyproduktion där jag valt en bänkskiva av stenkomposit. Det som bekymrar mig är monteringen av bänkskivan. Varför skär man av den där induktionshällen? (0,5 cm innanför kanterna på induktionshällen) Diskhon är ju inte skuren utan har ett helt stycke skiva runt sig. Är detta så man gör? Verkar synd att kapa en del av en hel bänkskiva för att få dit en induktionshäll... Hoppas ni förstår vad jag menar. Tack på förhand för någon slags förklaring varför detta görs.
Jag har nyligen köpt en nyproduktion där jag valt en bänkskiva av stenkomposit. Det som bekymrar mig är monteringen av bänkskivan. Varför skär man av den där induktionshällen? (0,5 cm innanför kanterna på induktionshällen) Diskhon är ju inte skuren utan har ett helt stycke skiva runt sig. Är detta så man gör? Verkar synd att kapa en del av en hel bänkskiva för att få dit en induktionshäll... Hoppas ni förstår vad jag menar. Tack på förhand för någon slags förklaring varför detta görs.
Redigerat:
Menar du att de gör en skarv vid hällen? Det skulle inte jag acceptera, be dem såga ur för hällen, inte kapa, att få skarven längre bort men å andra sidan brukar man inte vilja ha skarv mellan ho och häll.
Redigerat:
Brukar ju bero på att skivorna har en max längd och om skivan ska vara längre än den maximala längden som tillverkas brukar nog skarven försökas att läggas där den syns minst. En lång skarv mitt på skivan syns ju mer än två små korta bitar vid hällen.
Jaha, ja längden kan kanske vara ett problem. Varför sa de inte vara det? Den är rätt lång. Dock är det lite skumt eftersom det är komposit vilket inte är ett helt stenstycke utan limmad krossad sten typ som jag förstått det. Sen är det en dubbelskarv vilket heller inte är logiskt...
Har sett detta ganska ofta, det är väl för att spara in en del på materialkostnaden. Kolla så att den är plan sen bara. Det blir fult om hällen ligger och svävar i luften på ena sidan pga detta.
Tackar för svaren! Tydligen så var detta så man gjorde men de fick faktiskt backning på fogarna. Man kunde enkelt rucka på biten nedanför hällen vilket jag inte tyckte var okej.
Klicka här för att svara