5 053 läst ·
60 svar
5k läst
60 svar
Varför ska jag inte köpa den billigaste mobilen?
Jag kan ju iofs googla själv, och alla är inte entusiastiska över uppdateringen
https://www.reddit.com/r/motorola/comments/1lpousi/day_1_review_motorola_edge_40_android_15_update/
och
https://www.reddit.com/r/motorola/c...de_performance_após_atualização_para_o/?tl=sv
(Spelar kanske ingen större roll för mig som aldrig spelar något)
https://www.reddit.com/r/motorola/comments/1lpousi/day_1_review_motorola_edge_40_android_15_update/
och
https://www.reddit.com/r/motorola/c...de_performance_após_atualização_para_o/?tl=sv
(Spelar kanske ingen större roll för mig som aldrig spelar något)
A AndersS skrev:
Ja, jag går crazy nu direkt och har påbörjat uppdateringen.U Ursidae skrev:
Jag är nog ärrad och skadat av microsoft, där uppdateringar långt ifrån alltid varit något trevlig upplevelse.
Behöver man förlänga livstiden på sin telefon pga operativsystemet så är det värt att titta efter om Lineage 20 stöder telefonen. Det baseras på Android 13 och är tydligen stabilt. Det är lite pyssel att installera det men det löser man med ChatGTP. Jag har fått varning om att bankID ska sluta fungera i februari på min Samsung A5 (2017) med Android 8. Som tur är stödjer LineageOS den 😀
ChatGTP :
"Samsung Galaxy A5 (2017) (modell SM-A520F) är en bättre utgångspunkt än 2016-modellen om du vill installera ett alternativt operativsystem som LineageOS. Den är lite nyare, kraftfullare – och stöds officiellt av LineageOS!"
ChatGTP :
"Samsung Galaxy A5 (2017) (modell SM-A520F) är en bättre utgångspunkt än 2016-modellen om du vill installera ett alternativt operativsystem som LineageOS. Den är lite nyare, kraftfullare – och stöds officiellt av LineageOS!"
Jag har också Samsung UI 7.0 och Android-version 15 (sedan 20250811). Det var några små klåfingriga men obetydliga ändringar i användargränssnittet men sånt är vi ju vana vid sedan länge så inget att låta sig irriteras av.A AndersS skrev:
Vad blev bättre med kamerafunktionen? Jag har inte märkt någon skillnad där.
Det där är ju invidueltl så klart, men för mig så har begränsningen när man måste köpa ny mobil varit att den inte längre får några nya säkerhetsuppdateringar eller inte längre stödjer senaste versionerna av appar jag använder.Mikael_L skrev:
Jag förstår precis vad du menar.S Strontus skrev:
Jag kan ju dock konstatera att telefonen som nu fick pension här var en zenfone 5 som lanserades 2018, men jag köpte den troligen under 2019, eller möjligen i början av 2020 (ja när jag tänker efter tror jag det var i typ feb 2020).
Den kom med Android 8, som uppdaterades till Android 9.
Och ärligt talat är det en av de telefoner jag trivts bäst med.
Men för ett halvår sedan började lite appar meddela att de snart inte längre skulle fungera, tja, det var kanske endast bankappen, men jag förstod ju dock att det snart även skulle drabba bankid mm.
Så man kan ju konstatera att jag inte är en sådan telefonanvändare att det är vanligt att appar ger upp p.g.a gammal OS-version, dvs jag använder inte alls speciellt många appar, utan mest det som kommer med telefonen helt enkelt.
Jag ringer och SMS'ar, jag surfar lite och läser lite PDF (typ bruksanvisningar), läser epost.
Och då främst med det som följde med telefonen.
Jag har en urgammal app som tidsregistrering, och den installerar jag som .apk, då de nyare versionerna av den appen blev allt sämre. Jag har väl något mer i appväg, jo just det, CX fileexplorer, tycker jag är bra.
Ja ungefär så är det.
Men jag inbillar mig inte alls att jag är någon typisk representativ användare, utan jag är väl bara ganska typisk användare inom en liten smalare grupp av användare.
Så det är precis som du skriver, en del kommer bli tvungen att byta telefon tidigare, helt enkelt för att de använder telefonen mer intensivt och troligen har en eller annan app som tvingar fram ett byte.
Måste man roota telefonen innan då?Kapsyl skrev:
Behöver man förlänga livstiden på sin telefon pga operativsystemet så är det värt att titta efter om Lineage 20 stöder telefonen. Det baseras på Android 13 och är tydligen stabilt. Det är lite pyssel att installera det men det löser man med ChatGTP. Jag har fått varning om att bankID ska sluta fungera i februari på min Samsung A5 (2017) med Android 8. Som tur är stödjer LineageOS den 😀
ChatGTP :
För den genomsnittlige användaren skulle jag rekommendera någon av Motos modeller, kanske inte deras enklaste men jag har själv en Moto G 73 som fungerar perfekt och går att köpa för ett par tusen. Klarar allt som behövs till vardags utom mer avancerade spel. Svagheten är möjligen skärmen men i övrigt är den ett bra val för den som inte behöver det mest avancerade utan vill ha en enkel telefon som gör det den ska.
Jag har en S23 och fick andra inställningar, kan ju vara beroende av modell hur det blir och även lite andra funktioner i redigering man kan leka med t.ex. AI-baserat, kunna ta bort och även ersätta.T TommyC skrev:
Speciellt att kunna ta bort saker och redigeringsprogrammet har blivit bättre på att återskapa hur det ska se ut på plats där man raderat. Fick väl uppdateringen i våras.
Nja, jag brukar köpa förra årets modell och till helt andra priser.😉 Denna köptes för ett år sedan.T TommyC skrev:
Jag vill ha en hyfsad kameradel då det blir rätt mycket foton, speciellt djur/natur.
T.ex. denna skorpionslända som är 15mm och satt på biltaket. Eller en larv på vandring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ooops... 😁
Ny mobil beställd. Det blev en..... S25. Med abonnemang. Hos en annan operatör.
Mao, allt jag skrev i första inlägget att inte ville ha! 😄
- En större mobil. Fast, visar det sig, bara marginellt.
- 10000 kr. (Över två år.) Men då ingår ju abonnemangsavgiften, vilken jag hade haft ändå.
- Byte av operatör. Men vafan, det löser ju sig automagiskt. 👍
Så i slutändan blev det lättja och ointresse - bekvämlighet helt enkelt - som fick bestämma. Plus att jag förhoppningsvis får ett par trådlösa hörlurar på köpet. Det får vi se i veckan. 🙂
Tack för alla tips på vägen! MathiasS "vann" på så vis att det du skrev, så blev det. 😁
- 10000 kr. (Över två år.) Men då ingår ju abonnemangsavgiften, vilken jag hade haft ändå.
Så i slutändan blev det lättja och ointresse - bekvämlighet helt enkelt - som fick bestämma. Plus att jag förhoppningsvis får ett par trådlösa hörlurar på köpet. Det får vi se i veckan. 🙂
Tack för alla tips på vägen! MathiasS "vann" på så vis att det du skrev, så blev det. 😁
Bra att det blev bra!T ToRy skrev:Ooops... 😁
En liten kommentar angåendet det automatiska i operatörsbytet. Trots att Elgiganten sa att bytet skulle ske automatiskt så försökte gamla operatören ge mig en extra månadsavgift och detta trots att jag även ringde själv bara för att vara på säkra sidan. Behövde prata med min allra mest tydliga röst för att kundstjänst skulle gräva lite djupare i sitt arkiv och se att jag faktiskt hade sagt upp avtalet i rätt tid. Dumt tjafs som bara gör att jag drar mig för att gå tillbaka till Tre igen. Men, tips: kom ihåg att säga upp det gamla i tid och dokumentera att du gör det.