När det gäller Samsung brukar vi köra på FE varianterna. Typ S23 FE. Klart bättre än A modellerna men mkt billigare är en standard S.

Dessutom brukar man kunna hitta dem till bra priser på kampanj. Ex köpte vi tre S23FE tror jag de är, med 10% rabatt per köpt vara. Så det blev 30% på alla lurarna, tror det var max rabatt... Och det är bra lurar med fingeravtryck, qi och vattentät. De tre högst värderade egenskaperna av mig. Samt vad som oftast saknas i A modellerna..

MathiasS MathiasS skrev:
Finns många tusenlappar att tjäna
För vem, säljaren? :-)

Köparen kan väl möjligen spara, men oftast tycker jag dessa erbjudanden är i princip en dold avbetalningsplan. Man luras på ett abb för 600 i månaden i ett par år, sparar ett par tusen på mobilen men betalar en "förhöjd månadsavgift" istället

• Gilla
Hampusca och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
För vem, säljaren? :)

Köparen kan väl möjligen spara, men oftast tycker jag dessa erbjudanden är i princip en dold avbetalningsplan. Man luras på ett abb för 600 i månaden i ett par år, sparar ett par tusen på mobilen men betalar en "förhöjd månadsavgift" istället
Nej så funkar det inte. Eller, det behöver inte fungera så.

För att ytterligare förvirra för TS i hans jakt på ny mobil så kan jag nämna Motorola. Har använt deras telefoner de senaste 8 åren efter att ha ledsnat på Samsung.

Den jag har nu kostade 2.500 för två år sen, android 13, inga förinstallerade appar som inte går att ta bort, bra batteritid, bra kamera, får säkerhetsuppdateringar med jämna mellanrum.

En väldigt bra budgettelefon, helt enkelt.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
F
Keiller Keiller skrev:
För att ytterligare förvirra för TS i hans jakt på ny mobil så kan jag nämna Motorola. Har använt deras telefoner de senaste 8 åren efter att ha ledsnat på Samsung.

Den jag har nu kostade 2.500 för två år sen, android 13, inga förinstallerade appar som inte går att ta bort, bra batteritid, bra kamera, får säkerhetsuppdateringar med jämna mellanrum.

En väldigt bra budgettelefon, helt enkelt.
Farsan körde dem när Moto G kom men upplevde att de blev allt sämre. Kanske är bättre nu.

F Fideliox skrev:
Farsan körde dem när Moto G kom men upplevde att de blev allt sämre. Kanske är bättre nu.
Google sålde Motorola till Lenovo 2014 och sedan dess har man inte velat ha dem (inte tittat på senare generationer dock). Vill man ha en standard Android med OS-uppdateringar så är Google Pixel bra telefoner. Pixel 9a (mellansegment istället för premium) släpps nog till sommaren och det utlovas OS-uppdateringar till 2032 (alltså inte bara säkerhet)

K
Jag köpte en Samsung A55 Enterprice edition för knappt 4 000kr i januari och är väldigt, väldigt nöjd.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13331375
Bra batteritid och 256Gb minne.

Upplevde den som lite klumpig initialt (ffa med anledning av att den är lite kantig), men nu tänker jag inte på det. Se jämförelsen med S24 Ultra nedan.
Jämförelse av tekniska specifikationer mellan Samsung Galaxy A55 5G 128GB och Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB, inklusive mått och vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sambon ska nu byta från sin Samsung S21 FE till en likadan telefon som min.

galento
Bytte från Samsung A3 2017 till en S22 , mest p.g.a A3,s 16 GB och att 2 sd kort
i den med en massa bilder blivit skrot. Att det blev en S22 beror på att det var en
mobil som var mindre i storlek. Frugan har en A32 och den är för stor och egentligen
är väl S22,an det också.

Men tankar har funnits på en flip phone modell som man hade förr.

En svart Nokia flip phone med öppet lock och numeriskt tangentbord.

Mikael_L
Det verkar vara ganska många som har svårt att hitta en tillräckligt liten mobil, att alla, eller de flesta är för stora.
Konstigt att ingen tillverkare har kommit på att fånga denna köpargrupp.

Apple har dock någon i lite mer nätt format, jag har dock t.ex några appar som inte finns till iPhone.

C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Konstigt att ingen tillverkare har kommit på att fånga denna köpargrupp.
Det har gjorts några försök genom åren, men det är bara att konstatera att android blir helt oanvändbart på en alltför liten skärm.

Däremot är det väl lite på väg tillbaka med icke-smarta "feature phones"...
Tyvärr har dessa genomgående onödigt dåliga specar på t.ex. kameran, saknar wifi och sånt som man skulle vilja ha även i en liten telefon.

Samsung Galaxy Xcover 7, robust, bytbart batteri, vattentät, stötsäker (IP68)

Brukar handla de lite "bättre" mobilerna, men väljer förra årets modell som man kan få till betydligt lägre pris. Tycker inte att uppdateringar är så viktigt då de byts med ca 3 års intervall.
På med ett transparent hölje/skydd och så kör jag. De jag handlar har redan ett skydd på displayen.

Jag sållar mig till de som är skeptiska mot Samsung, är delvis bränd utifrån att deras premiumsurfplatta som levererades med näst senaste Android bara fick en uppdatering, och att jag inte gillar deras egna appar som ska ersätta Googles.

Min senaste lur är en Fairphone, är väl som en mid range Samsung, men går att laga enkelt om något går sönder.
Lite dyrare dock.

Jag vill tacka för all input, alla tips! Jag har på intet sätt bestämt mig, snarare tvärtom. 😄
Jag har inget större problem med att Samsung stoppar i en massa appar jag inte har användning av, det är inget jag stört mig på hittills. Det jag förmodligen skulle störa mig mest på med A16 är storleken. Min nuvarande är ca 150x70mm, så A16 är nästan 1,5x1cm större. Å andra sidan verkar det inte finns några mindre alternativ heller. Dammit...
Visst skulle jag kunna byta abbonemang, jag har gjort det förr, men utan att veta anar jag att jag inte hittar en fyra tusen kronors telefon med abbonemang med en månadskostnad som gör att jag inte förlorar på det i slutänden.

Anyway, jag ska gå igenom alla tips och kolla på dem i lugn och ro. Förhoppningsvis kommer jag till skott inom kort... 😏

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Så länge du har koll på att det garanteras att operativsystemet hålls uppdaterat, dvs inte bara apparna. För annars kommer BankID och sånt snart sluta funka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.