Köp begagnat eller på rea.
Samsung, Google Pixel och iPhone är de som har säkerhetsuppdateringar längst. Google och iPhone allra längst.
Nackdelen med budgetmobiler är just säkerhetsuppdateringarna som kanske finnsr i två år. Motorola låter bra pappret men har historiskt bara uppdaterat i två år.
Jag köpte nyligen en Pixel 8, demoexemplar för halva priset. Uppdatering tom 2030 även om batteriet lär vara slut tidigare. Google Android är ganska rent, inte som Samsung
Lite dyrare i inköp men förmodligen billigare i längden.

C
T Telefu skrev:
Nackdelen med budgetmobiler är just säkerhetsuppdateringarna som kanske finnsr i två år.
Många mindre kända märken uppdaterar inte alls. Värt att tänka på...

Men köper man en ny idag borde Android 14 vara installerat eller finnas som uppdatering, version 15 börjar ju ramla ut nu till vissa modeller.
Och t.ex. BankID supporterar fortfarande Android7.

O olofh skrev:
Så länge du har koll på att det garanteras att operativsystemet hålls uppdaterat, dvs inte bara apparna. För annars kommer BankID och sånt snart sluta funka.
Nja, vad avser du med snart? Se mitt tidigare inlägg och 6-7 år klarar säkert en ny billig mobil.

Kollade min gamla mobil, idag backup, Samsung S20 FE som kom ut i slutet av 2020 och den har Android 13. Så 5-6 år till kan den säkert vara backupmobil vilket blir en livslängd på 10 år för BankID, är väl helt ok.

Kan inte hjälpa dig med just Android-frågor men supportar helt beslutet att köpa billigaste telefonen.

Jag är fast i apple-träsket men har vid senaste 2 bytena köpt deras billigaste modeller.
T.ex iphone SE. Telefonen har alla grundläggande funktioner jag behöver. Har också gillat att de billiga modellerna varit små/tunna och ligger bra i byxfickan. Många nya telefoner är annars rätt stora och klumpiga.

Iom att telefonen är billig så känner jag inte heller att jag måste vara överdrivet försiktig med dem. Kan utan att tveka släppa ner telefonen i ett verktygsbälte fullt med verktyg och skruv

Istället är det frugan som köper dyra telefoner med bästa kameran, så då blir det hennes ansvar att fota alla semesterbilder :P

A AndersS skrev:
Men köper man en ny idag borde Android 14 vara installerat eller finnas som uppdatering, version 15 börjar ju ramla ut nu till vissa modeller.
Och t.ex. BankID supporterar fortfarande Android7.
Android 7 släpptes mars 2016 och det kom fortfarande mobiler med detta OS 2019. Android 8 krävs från mars 2025 och släpptes augusti 2017. Så du kan nog bara räkna med 4 års stöd för BankID om du köper en billigare telefon idag (som då kanske lanserades 2023).

S sjoelund skrev:
Android 7 släpptes mars 2016 och det kom fortfarande mobiler med detta OS 2019. Android 8 krävs från mars 2025 och släpptes augusti 2017. Så du kan nog bara räkna med 4 års stöd för BankID om du köper en billigare telefon idag (som då kanske lanserades 2023).
Kan man inte räkna med att även de billiga om man väljer en ny modell får några nya Androidversioner?
Erkänner att jag aldrig köpt en budgetmodell, däremot "förra årets" av det "bättre" segmentet.

Som kuriosa och varför det blev en ny i höstas. Lägger "aldrig" mobil på biltaket, men nu hände det.
Efter 10 km och mestadels 60-sträcka upptäcker jag saknad av mobil. Så ny mobil efter helgen och fyra dagar sedan händelsen.
Påbörjar installation av den nya och upptäcker när jag kommer till Google och av tillfällighet kollar tidslinjen att den gamla nyss har angivit plats. Ska senare göra en inköpsresa och åker förbi platsen.
Där vid asfaltskanten ligger en mobil och kan ringa på den men glaset ser splittrat ut.
Har ju den nya nu, men kollar på den gamla och det är bara skyddsglaset som "krackelerat". Mobilen en Samsung S20FE i ett enkelt transparent skal är som ny trots sin resa och fick bli backup. Har erbjudit min fru den men hon är nöjd med min tidigare Huawei P10Pro.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan man inte räkna med att även de billiga om man väljer en ny modell får några nya Androidversioner?
I princip inte. Man får det knappt ens för premium telefoner från vissa märken.

Men en telefon i mellanklassen (under 4000 kr), typ Google Pixel kan få uppdateringar och hålla länge (7 år för Pixel 8a; 5 år för de tidigare - och till skillnad från Samsung tar det inte ett år innan de nya telefonerna kommer med senaste OS)

T ToRy skrev:
Min nuvarande är ca 150x70mm, så A16 är nästan 1,5x1cm större. Å andra sidan verkar det inte finns några mindre alternativ heller. Dammit...
Det är orsaken till att jag valt en vikbar. Men det blir ju ganska mycket pengar för att få den lite mindre i fickan.

Mikael_L
T ToRy skrev:
Jag behöver köpa en ny mobil. Min gamla är så gammal att operativsystemet (Android 9, går ej att uppgradera) inte längre fungerar med vissa appar, bland annat snart min bankapp. Så jag behöver en ny.
Precis samma grej för mig (jag tror det var android 9 i min också).
Så nu har jag faktiskt köpt en ny, för ett par månader sen.
Och jag köpte inte alls den billigaste, utan såg till att den hade rejält med minne (12GB/256GB) för att klara sig många år utan att jag ska behöva trassla igen med att byta (och föra över allt igen).

Mitt enda riktigt stora problem var att hitta en som inte var stor som en lagårdsdörr.
Och jag var inte beredd att lägga ut så många pengar som business-class-telefoner kostar, men de kan ju dock vara lite smidigare i formatet.

Så jag svalde att den nya telefonen faktiskt växte lite i storlek, men den fysiska storleken var en viktig faktor som följde med under hela urvalsprocessen, att få en kamera som tar utmärkta bilder var inget viktigt, t.ex.
En telefon utan alltför mycket bloatware var ju också önskvärt, osv.

Det blev till sist en Motorola (eller heter den Moto?) edge 40, som pro-shop just då hade till riktigt bra pris.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men nu till min fråga.
Jag har precis blivit anmodad att uppgradera till android 15 (från 14).
Och det är troligen den enda OS-uppgraderingen jag kommer erbjudas (misstänker jag), men däremot säkerhetsuppdateringar några år till.

Det är väl inget att fundera över för mig? eller hur?

Eller har någon hört något om att man borde undvika Android 15?

Uppdatera och kan bli lite förändringar i produktens användargränsnitt som uppdaterades också, i mitt fall Samsung UI7 och i mitt tycke bl.a. bättre kamerafunktion och redigerare för foto.

Nä, det är bara att köra. Android 15 är ett år gammal nu så det är inte bleeding edge precis. Sakrr kommer ju att se lite annorlunda ut men det är så klart mest rn vanesak.
Sen kan ju tillverkaren ha misslyckats med övrig programvara men det är ju svårt stt gardera sig mot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.