Tja!

Hoppas på lite hjälp från den samlade kunskapen på Byggahus! 😀

Jag behöver köpa en ny mobil. Min gamla är så gammal att operativsystemet (Android 9, går ej att uppgradera) inte längre fungerar med vissa appar, bland annat snart min bankapp. Så jag behöver en ny.

Jag är nöjd med mitt nuvarande mobilabbonemang så jag vill inte ta ett nytt abbonemang med en mobil på köpet utan vill köpa en ny mobil, punkt.
Min nuvarande mobil är en Samsung S8. I know, right! 😀Jag är en vanemänniska så jag vill inte byta till något annat märke, och definitivt inte till Iphone.

Min fråga är egentligen ganska enkel. Varför ska jag betala 10.000kr eller mer för en Galaxy S25 när jag kan köpa en Galaxy A16 LTE för en femtedel av det?
Jag använder telefonen till att ringa, sms:a, surfa lite grann, facebook och diverse appar för parkering, bank, swish och så vidare. Tar lite foton men inget avancerat.
Vad jag kan se får jag allt det där med en A16. Vad får jag INTE med den som jag absolut ba' måste ha liksom?!?

Hjälp en teknikanalfabet att inte lägga ut en massa stålar i onödan! 🙂

Tack för hjälpen!
ToRy

F
T ToRy skrev:
Tja!

Hoppas på lite hjälp från den samlade kunskapen på Byggahus! 😀

Jag behöver köpa en ny mobil. Min gamla är så gammal att operativsystemet (Android 9, går ej att uppgradera) inte längre fungerar med vissa appar, bland annat snart min bankapp. Så jag behöver en ny.

Jag är nöjd med mitt nuvarande mobilabbonemang så jag vill inte ta ett nytt abbonemang med en mobil på köpet utan vill köpa en ny mobil, punkt.
Min nuvarande mobil är en Samsung S8. I know, right! 😀Jag är en vanemänniska så jag vill inte byta till något annat märke, och definitivt inte till Iphone.

Min fråga är egentligen ganska enkel. Varför ska jag betala 10.000kr eller mer för en Galaxy S25 när jag kan köpa en Galaxy A16 LTE för en femtedel av det?
Jag använder telefonen till att ringa, sms:a, surfa lite grann, facebook och diverse appar för parkering, bank, swish och så vidare. Tar lite foton men inget avancerat.
Vad jag kan se får jag allt det där med en A16. Vad får jag INTE med den som jag absolut ba' måste ha liksom?!?

Hjälp en teknikanalfabet att inte lägga ut en massa stålar i onödan! 🙂

Tack för hjälpen!
ToRy
Köp den billiga. Det är skillnad i design, kamera och hårdvara men gör du basic grejer så behövs inte mer än en 3000kr mobil. Något som kan vara intressant är antalet uppdateringar du får.

I lägre prisklass hade jag satsat på Oneplus Nord serien. Farsan har en och är nöjd för hans enkla bruk. Ett alternativ kan vara att köpa förra årets flaggskepp begagnat, då får man mycket för pengarna.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Skulle tipsa om renoverade begagnade telefoner från tex Phone Hero eller Refurbly. Bra skick, funktionstestade och garanti. Har köpt därifrån själv ett par gånger både till mig själv och frun. Vi bryr oss inte om att ha den absolut senaste modellen, utan en bra och stabil telefon för en rimlig peng. Du får en Samsung S22 i nyskick för 3700kr.

• Gilla
Torpfröken och 1 till
  • Laddar…
Så här står det: Med upp till sex generationers OS-uppgraderingar och sex års säkerhetsunderhåll håller sig din Galaxy A16 uppdaterad längre.
Ingen aning om det är bra eller inte, hittar heller ingen info om S25 för att jämföra...

Frugan har också fastnat i Samsung-spåret av någon anledning. Det är väl i grunden bra och prisvärda telefoner, men tyvärr har ju Samsung den dåliga vanan att lägga in sina halvbra varianter av diverse centrala appar, typ webläsare, meddelandeapp, etc. Även en del onödiga saker som inte går att avinstallera.

Men kan man stå ut med det så är nog de billigare modellerna bra i jämförelse. Ett krav jag tycker är absolut är att telefonen ska vara vattentät.

• Gilla
Anders.o93 och 4 till
  • Laddar…
Köp en begagnad, genomgången och någon generation yngre. Billigare kommer du inte undan. Jag har också en gammal telefon, Samsung A5 där jag inte kan uppdatera OS längre , Android 8.0 men än så länge klarar jag mig ,ta i trä 😀 .

A-serien är lite större o tyngre än S-serien så storleken är en skillnad. Du kan ju köpa en S22 till ett mellanpris...

/A

• Gilla
Håkanen67 och 1 till
  • Laddar…
Ibland hittar man utförsäljning av telefoner av utgående modell och gamla demoexemplar. Då kan man hitta de bättre till ett bra pris. Gå till en butik och titta på dem. Hur bra är skärmen? hur bra är kameran? Är den snabb i responsen när man knappar på den? Kommer du inte på något hos den dyrare telefonen du tycker är bättre än den billiga så finns ju ingen orsak att lägga pengar på det.

Jag har det uppenbarligen extremt udda önskemålet att den skall ta liten plats i fickan. Därför valde jag en Samsung Flip 4 för ett par år sedan. När den nyligen gick sönder köpte jag en Flip 5 för 3600 kr. Det var ett demoexemplar.

Mikael_L
T ToRy skrev:
Så här står det: Med upp till sex generationers OS-uppgraderingar och sex års säkerhetsunderhåll håller sig din Galaxy A16 uppdaterad längre.
Ingen aning om det är bra eller inte, hittar heller ingen info om S25 för att jämföra...
Jag tänkte precis skriva om just det där, men du hade redan hittat det.

Det är väl rätt perfekt för en som vill kunna ha sin telefon länge, utan att hålla på och krångla med byten till nya nallar. Sån är jag, och jag fick för mig att du också är sådan.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är i exakt samma situation som dig ToRy.
Har också android 9, haft telefonen ganska länge, nöjd (tillräckligt nöjd), men även här börjar mobilbanken och andra saker larma om för gammalt OS.

Jag köper själv gärna en ganska billig, jag har absolut inget behov av någon flaggskeppsmodell, och skulle helt enkelt inte uppskatta det jag skulle få för dyra pengar.

Alla mobiler idag har allt grundläggande som jag behöver, olika sensorer osv (ja, det finns nog någon som kanske saknar NFC eller något annat som jag idag har börjat vilja ha, men det är få som inte har allt jag själv behöver, själv önskar jag hellre att det är en 6-10Mpix kamera än 50+Mpix, bilderna blir inte bättre (det är optiken som är viktigast) utan tar bara onödigt stor plats i minnet.

MEN, mitt problem är att jag vill ha en lite lagom liten mobil. Helst strax under 6", och alla billiga är ju surfplattor, inte telefoner.

Sen har jag aldrig gillat Samsung sedan jag hade en (eller blev det två?) där i början.
Deras sätt att fylla telefonerna med bloatware som inte går att avinstallera, och deras egna varianter på massor av appar, helt utan någon vettig orsak (när de inte är bättre), gör att jag har undvikit märket sedan dess.
Men det är ju bara min personliga åsikt, många gillar Samsung, och säkert också deras gränssnitt, så jag försöker inte klistra på min åsikt på någon annan. Det är knappast dåliga telefoner.

Just denna A16 tycker jag har en fin uppdateringsgaranti, som lockar mig lite, men då är det sen storleken och bloatware som håller mig tillbaka.
Annars hade jag nog redan köpt en, om jag säger så.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har en Xiaomi 11 Lite 5G NE, köpt för 3 år sen för 1.995:-
Aldrig varit så nöjd med en billig pryl.
Har en S23 i jobbet, den är inte bättre på nått mer än minneskapacitet.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle köpt OnePlus lur, om du använder dig utav smartklocka har de bland de bästa på marknaden. Man får mycket för pengarna.
Köper du från deras hemsida får man bra pris och alltid något på köpet, trådlösa hörlurar etc

Ossian K Olsson
Notera att Samsungs ”säkerhetsuppdateringar” inte är samma sak som att telefonen kommer att få det senaste Android. Samsung har ju otroligt dåligt track record gällande att uppdatera sina telefoner. Med andra ord så finns det stor risk att telefonerna blir värdelösa lika fort som idag.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Har en Xiaomi 11 Lite 5G NE, köpt för 3 år sen för 1.995:-
Aldrig varit så nöjd med en billig pryl.
Har en S23 i jobbet, den är inte bättre på nått mer än minneskapacitet.
Jag har en Redmi Note 9 Pro med 128/8 och den är lika bra idag som när jag köpte den. Klart prisvärd för under 3000 ny.

T ToRy skrev:
Spelar det någon roll om du är nöjd med ditt nuvarande abb om du kan vara lika nöjd med en annan operatör? Vill man få en bra telefon billigt så behöver man byta operatör. Bytet är 100% smidigt och fixas av operatören, du behöver bara komma ihåg att byta simkort på bytesdagen.

Finns många tusenlappar att tjäna.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.