B BSOD skrev:
Du har ju även alla element och rör till dem att granska. Och inne i värmepumpen finns det säkert kopplingar.

Ett hushållspapper brukar ju synas på om det blivit blött, det brukar jag lägga runt kopplingar om jag misstänker något.
Jo men eftersom alla rör var avstängda och trycket fortfarande minskade i somras så borde läckan vara innan avstäningningarna. Ska testa med hushållspapper 👍

S Sesulo skrev:
3 alternativ:

Säkerhetsventilen läcker.
Läckage någon stans i kretsen.
Läckage mellan tappvattentank och radiatorkrets inuti pannan.
Säkerhetsventilen är jag säker på att det inte är.

Läckage i kretsen menar du typ alla rör och radiatorer? Där finns det inget läckage vad jag har sett när jag gått runt och kollat och känt och även papper på vissa ställen. Ska trippelkolla allt igen.

Inuti pannan kan det vara om det är en mindre läcka som hinner dunsta innan det når golvet. Jag kan nämligen se i dammet under pannan att det inte droppat något där. Ett stort jobb att öppna upp pannan kan jag tänka mig så det får bli sista utvägen med en rörmokare.

Luftblåsan i kärlet som har litet hål , hade samma problem och det visade sig just vara ett minihål i själva luftblåsan.

G wojda skrev:
Luftblåsan i kärlet som har litet hål , hade samma problem och det visade sig just vara ett minihål i själva luftblåsan.
Bytte expansionskärl i våras och har kollat så att trycket inte minskar i ballongen.

H HAJST skrev:
Säkerhetsventilen är jag säker på att det inte är.

Läckage i kretsen menar du typ alla rör och radiatorer? Där finns det inget läckage vad jag har sett när jag gått runt och kollat och känt och även papper på vissa ställen. Ska trippelkolla allt igen.

Inuti pannan kan det vara om det är en mindre läcka som hinner dunsta innan det når golvet. Jag kan nämligen se i dammet under pannan att det inte droppat något där. Ett stort jobb att öppna upp pannan kan jag tänka mig så det får bli sista utvägen med en rörmokare.
Nu vet jag inget om pannan men är den mantlad kan det gå hål mellan tappvarmvattentanken och manteln vilket innebär att radiatorvatten läcker över till tappvarmvattentanken.

• Gilla
HAJST
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
Nu vet jag inget om pannan men är den mantlad kan det gå hål mellan tappvarmvattentanken och manteln vilket innebär att radiatorvatten läcker över till tappvarmvattentanken.
Ursäkta men jag vet inte vad "mantlad" innebär i detta sammanhanget.
Här är "tanken"
https://jula.com/appmig/globalassets/catalog/productdocuments/productsheet/418025_se.pdf

Så det finns inte någon klassisk "tank" så som jag föreställer mig där tappvattnet ligger still utan som jag fattat det som värms det upp direkt från gatan när det går igenom multifunktionstanken.

Radiatorerna och värmegolvet jag har är ju slutna system. Med den informationen, tror du det finns risk att det läcker in radiatorvatten i tappvarmvattnet? Tack

B
Trycket på tappvarmvatten är normalt > 1.5 bar, så börjar det läcka mellan dessa (gäller oavsett om man har plattvvx, kamrör, dubbelmantlad eller liknande vvx) så läcker det in i radiatorkretsen, tills trycket blir så högt att säkerhetsventilen öppnar. Tror inte det är det som är fel här.

• Gilla
HAJST
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Trycket på tappvarmvatten är normalt > 1.5 bar, så börjar det läcka mellan dessa (gäller oavsett om man har plattvvx, kamrör, dubbelmantlad eller liknande vvx) så läcker det in i radiatorkretsen, tills trycket blir så högt att säkerhetsventilen öppnar. Tror inte det är det som är fel här.
Rena grekiskan för mig men då förstår jag det som att det inte läcker från det ena till det andra. Med läckage inuti pannan bara rakt ut och dunsta är fortfarande något som ska undersökas

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.