9 615 läst ·
124 svar
10k läst
124 svar
Varför sån skillnad på bilskatt?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
I teorin skulled et kunan bli så, i praktiken funkar det eftersom 80/20 regeln (eller regeln om "ungefär rätt") gäller.S Styrman_jansson skrev:
Dvs antalet som betalar mycket mindre skatt pga att dom kör massor md tex en veteranbil, alt. dom som betalar för mycket, fast dom kör lite, är såpass få att generellt funkar det. 80% handlar om "vanliga" bilar och där väljer många en liten mindre bil, en liten mindre motor, elelr alternativa bränslen eftersom den ekonomiska vinsten av att inte behöva betala malus (eller mindre fordonsskatt) är uppenbar.
Sen måste man förstås ständigt utvärdera och utmana sådana system och ställa effekter mot kostnader och också hur rättvist det bedöms vara (för en majoritet), lättfattligt, förutsägbart osv.
Tyvärr finns inga nyare sådana studier gjorda vad jag kan hitta: Den största från KI är från 2019 och då fanns andra effekter som bonussystemet för elbilar, och tonläget debatten om reduktionsplikten var inte lika hög osv
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/67660/gupea_2077_67660_1.pdf?sequence=1
https://www.konj.se/download/18.db7...24166/Specialstudie_Bonusmalus_9 december.pdf
Finns ett hyfsat lätt sätt att göra det mer rättvist på förbrännings bilar.klaskarlsson skrev:
I teorin skulled et kunan bli så, i praktiken funkar det eftersom 80/20 regeln (eller regeln om "ungefär rätt") gäller.
Dvs antalet som betalar mycket mindre skatt pga att dom kör massor md tex en veteranbil, alt. dom som betalar för mycket, fast dom kör lite, är såpass få att generellt funkar det. 80% handlar om "vanliga" bilar och där väljer många en liten mindre bil, en liten mindre motor, elelr alternativa bränslen eftersom den ekonomiska vinsten av att inte behöva betala malus (eller mindre fordonsskatt) är uppenbar.
Sen måste man förstås ständigt utvärdera och utmana sådana system och ställa effekter mot kostnader och också hur rättvist det bedöms vara (för en majoritet), lättfattligt, förutsägbart osv.
Tyvärr finns inga nyare sådana studier gjorda vad jag kan hitta: Den största från KI är från 2019 och då fanns andra effekter som bonussystemet för elbilar, och tonläget debatten om reduktionsplikten var inte lika hög osv
[länk]
[länk] december.pdf
Lägg hela bilskatten på bränslet
Kör du lite så lite slitage och lite skatt.
Kör du mycket med stor tung bil så mycket slitage och mer skatt
En annan fördel som man får på köpet är ju att alla faktiskt får betala, finns väldigt många (var tionde bil i Malmö ägs av en målvakt och har inte varken försäkring eller skattas i sista undersökningen jag såg)
Alltså jag tycker det är fel att ge bidrag för saker. Typ somBananskalare skrev:
-Bilar
- Besiktning av bilar
- Elcyklar
- Solceller
- Billaddare
osv osv
Jag är för att man får snällt betala för vad det kostar. I så små delar som en bil som är en riktigt korkad konstruktion som en gasbil så är bidrag inte alls motiverat. Man får helt enkelt räkna in 1000-2000 kr för att besikta den (utöver besiktningen)
Man vet om kostnaden och då får man ta den.
Det är helt jävla fel att elbilar och "miljöbilar" har 360 kr om året i skatt med. 2-3000 kr för varenda fordon på vägen hade varit korrekt.
Tror du inte risken är stor att jag väljer att ställa på och köra en gammal dieselmersa på Ukrainsk solrosolja för 16kr/l om man tar bort fordonsskatten och höjer dieselpriset?A Argastesnickaren skrev:
Men så är det ju redan. Gamla dieselmersor är skattebefriade, om de är äldre än 30 år, och dieselpriset har höjts (om än sänkts lite på sistone). Varken du eller jag kör en sådan bil trots det. Jag skulle gärna ha en sådan bil som hobbybil (60-80 tal), men de är ganska dyra i hyfsat skick.F fribygg skrev:
Skulle bli tokig att harva i en sån, kör visserligen en caddy också fast med 150hp dieseln så motormässigt helt okey men dom är trånga och bullriga.S Styrman_jansson skrev:
Har en hilux 2.8d4d då får man plats och man slipper bli hörselskadad av att köra fortare än 50 men då är nackdelen svinig skatt och att med takplattform och stor kantig kåpa så går den inte under 1,1l/milen lagligt på motorväg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Varför du bli tokig i en dylik? Berlingon är tyst ( fördelen med relativt smala däck) och utan dieselknatter. Bekväm fransk fjädring, väldigt rymlig ( jag är 1,93 lång) och 110hk och 210nm räcker gott till 1400kg bil. Ingen raket men absolut inga problem att ligga i 120 på motorvägen eller köra om.L Lutte skrev:Skulle bli tokig att harva i en sån, kör visserligen en caddy också fast med 150hp dieseln så motormässigt helt okey men dom är trånga och bullriga.
Har en hilux 2.8d4d då får man plats och man slipper bli hörselskadad av att köra fortare än 50 men då är nackdelen svinig skatt och att med takplattform och stor kantig kåpa så går den inte under 1,1l/milen lagligt på motorväg
Finns naturligtvis det som skulle kunna vara bättre. Jag saknar en sjätte växel på min ( kom senare), inredningen är väldigt plastig ( men verkar hålla bra) och en trepip har ju en lite speciell gång som man kanske inte gillar.
Jag ska tillägga att det är en Berlingo Multispace jag talar om, alltså den femsitsiga.
Och så har vi byggt en campinglåda till den så man kan semestra i den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl en god teori.A Argastesnickaren skrev:
Med hela avgiften på en punkt skapas dels incitament till gråimport (av bränsle).
Sen slår det potentiellt hårdare mot både jordbrukssektorn och transportsektorn (som vanligen ses som mer nödvändiga) än privatbilismen
Ska man för att motverka detta försöka vikta olika typer av tankningar blir det snabbt komplicerat igen...
När alla bilar blir smarta och kan rapportera både position och hastighet i realtid så öppnas nya möjligheter för variabel debitering.Z ZipLock skrev:Säkert kommer det en högre fordonsskatt för elbilar när de blir en större andel, men degen ska in till staten så det räcker inte. Jag gissar att en trängselberoende kilometerskatt kommer samtidigt.
När det gäller miljö så ligger partiklar och mikroplaster från däck redo att beskattas och förbjudas, så fort fossilbilarna börjar bli färre i trafik.
Dagens avgift är ju ffa enkel och praktisk att administrera. Den slår ju lite snett på olika vis.
Samma här, lätt släp (750kg).
Endast 62:- i registerhållningsavgift.
Endast 62:- i registerhållningsavgift.
Upp till 2000 kg... Vill du veta exakt så står det här:M Myckling skrev:
https://www.skatteverket.se/downloa...654003273002/Fordonsskattetabeller-220601.pdf
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Skatteregler är ett komplext system, drar du i en ända så kommer saker hända i den andra, ibland oförutsedda sådana.A Argastesnickaren skrev:Finns ett hyfsat lätt sätt att göra det mer rättvist på förbrännings bilar.
Lägg hela bilskatten på bränslet
Kör du lite så lite slitage och lite skatt.
Kör du mycket med stor tung bil så mycket slitage och mer skatt
En annan fördel som man får på köpet är ju att alla faktiskt får betala, finns väldigt många (var tionde bil i Malmö ägs av en målvakt och har inte varken försäkring eller skattas i sista undersökningen jag såg)
Just i bränslets fall så drar man med sig jordbruk och transporter, vilket höjer inflationen väldigt mycket, vilket i sin tur sänker oss djupare i lågkonjukturen, osv. Och börjar man kompensera för detta, med tex bidrag, så kommer man behöva blanda in EU. Man komemr också få problem med gråimport, vilket innebär att man behöver stärka gränskontroller osv
För övrigt har det ju just varit ett jäkla hallå om reduktionsplikt och priser vid pump, så att lägga på 10-20 kr mer i skatt på bränslet lär ju inte bli populärt politiskt, även om man skulle sänka fordonsskatterna drastiskt.
Så innan vi kan, på ett realisitskt sätt, realtidsmäta privata fordon så kommer vi nog ha någon form av schablonskatt på dom