klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Skatteregler är ett komplext system, drar du i en ända så kommer saker hända i den andra, ibland oförutsedda sådana.

Just i bränslets fall så drar man med sig jordbruk och transporter, vilket höjer inflationen väldigt mycket, vilket i sin tur sänker oss djupare i lågkonjukturen, osv. Och börjar man kompensera för detta, med tex bidrag, så kommer man behöva blanda in EU. Man komemr också få problem med gråimport, vilket innebär att man behöver stärka gränskontroller osv

För övrigt har det ju just varit ett jäkla hallå om reduktionsplikt och priser vid pump, så att lägga på 10-20 kr mer i skatt på bränslet lär ju inte bli populärt politiskt, även om man skulle sänka fordonsskatterna drastiskt.

Så innan vi kan, på ett realisitskt sätt, realtidsmäta privata fordon så kommer vi nog ha någon form av schablonskatt på dom
Håller med dig, men det handlar väl om 1 till 2 kr per liter och inte 10 till 20 kr om vi ska slå ut en skatt på ett par tusen kr om året på 1200 mil som är snittsträckan vilket blir i runda tal 1000 liter bränsle.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Farstatjej90
Lill72 Lill72 skrev:
Ja, det är verkligen lustigt. Verkar som att fordonsskatten handlar om att pungslå dem som inte följer nuvarande klimatreligion
Klimatet är en av flera väldigt viktiga frågor. Problemet är att många ser det som den enda viktiga frågan.

Sen har jag tappat lite förtroende för allt det där för från början var det att det blev varmare som var grejen. Nu spelar det ingen roll vilket väder det är, det är ändå klimatförändringarnas fel. Kallt? Varmt? Regn? Torka? Allt ska förklaras med koldioxidutsläpp.

Hörde en intressant snubbe på radion som var "gamla skolans" miljökämpe, såna som band fast sig i träd som skulle avverkas och som brydde sig om typ fåglar som får olja på sig. Han kände inte igen sig i rörelsen längre. Nu handlar allt om klimat. Det är rätt mycket miljö som är viktig och inte handlar om koldioxidutsläpp.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är rätt mycket miljö som är viktig och inte handlar om koldioxidutsläpp.
Innehållet i den här tråden är ju ett lite dåligt exempel i så fall. Dieselbilar har hög skatt trots att de har lägre koldioxidutsläpp än motsvarande bensinbil. Därför att andra utsläpp än koldioxid är höga. Visst finns det förkämpar för miljörörelsen som bara bryr sig om koldioxid. Men det är uppenbarligen ingen av dem som skrivit skattereglerna.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mitt 750 - släp kostar 0 i skatt...
Precis så det borde vara med alla släpvagnar.
 
Farstatjej90
A Avemo skrev:
Innehållet i den här tråden är ju ett lite dåligt exempel i så fall. Dieselbilar har hög skatt trots att de har lägre koldioxidutsläpp än motsvarande bensinbil. Därför att andra utsläpp än koldioxid är höga. Visst finns det förkämpar för miljörörelsen som bara bryr sig om koldioxid. Men det är uppenbarligen ingen av dem som skrivit skattereglerna.
Jag tror att förklaringen kan vara känslomässig. För några år sen talades det om "miljödiesel". Nu är diesel livsfarligt. Det är inte rationellt detta.
 
  • Gilla
Bhp863 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror att förklaringen kan vara känslomässig. För några år sen talades det om "miljödiesel". Nu är diesel livsfarligt. Det är inte rationellt detta.
"miljödiessel" var väl RME och HVO100 - inte den fossila varianten ?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det finns ingen logik eller rimlighet när det kommer till vägskatten för personbilar.

Men i detta fall så rör det sig ju knappast om nån större skillnad, båda är billiga o skillnaden i kronor o ören är straxt över 100:-/mån...

Kom igen när vi börjar prata femsiffriga belopp, min far hade en nyare JEEP Cherokke med 4cyl dieselsnurra som då gick lös på 12.000:- nånting.... o detta var innan galenskaperna med bonus/malus.
Vågar knappt ens kolla vad en redig bil har i fordonsskatt nuförtiden... Kanske är det bara bra att jag finner allt nytt fullständigt ointressant?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror att förklaringen kan vara känslomässig. För några år sen talades det om "miljödiesel". Nu är diesel livsfarligt. Det är inte rationellt detta.
Förklaringen till vad? Menar du att dieselns höga utsläpp inte har att göra med den höga skatten? Om det uppdagas att dåliga mätregler och systematiskt fusk gjort att miljöklassade dieselbilar i praktiken har mycket högre utsläpp än uppgett är det väl högst rationellt att ta bort den miljöklassningen?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
"miljödiessel" var väl RME och HVO100 - inte den fossila varianten ?
Nja, vanliga dieslar klassades ju som "miljöbil" med lägre skatt under viss c02 utsläpp ett tag.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nja, vanliga dieslar klassades ju som "miljöbil" med lägre skatt under viss c02 utsläpp ett tag.
Ah - det var det som avsågs: Just det man klassade på co2 utsläpp endast ett litet tag (mot tidigare riktilinjer där diesels alltid skattats högre pga andra utsläpp...)
 
  • Gilla
  • Älska
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
K Kasken skrev:
Det finns ingen logik eller rimlighet när det kommer till vägskatten för personbilar.

Men i detta fall så rör det sig ju knappast om nån större skillnad, båda är billiga o skillnaden i kronor o ören är straxt över 100:-/mån...

Kom igen när vi börjar prata femsiffriga belopp, min far hade en nyare JEEP Cherokke med 4cyl dieselsnurra som då gick lös på 12.000:- nånting.... o detta var innan galenskaperna med bonus/malus.
Vågar knappt ens kolla vad en redig bil har i fordonsskatt nuförtiden... Kanske är det bara bra att jag finner allt nytt fullständigt ointressant?
Kollade några lastbilars (full storlek) regnummer på transportstyrelsen. De verkar ligga på ca 15k/år.

Så 12k för en liten jeep verkar proportionerligt med tanke på vägslitage och utsläpp. 🙄
 
Farstatjej90
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
"miljödiessel" var väl RME och HVO100 - inte den fossila varianten ?
Nä det var en term före den tiden. Tidigt 00-tal benämndes vissa dieselmotorer så.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kollade några lastbilars (full storlek) regnummer på transportstyrelsen. De verkar ligga på ca 15k/år.

Så 12k för en liten jeep verkar proportionerligt med tanke på vägslitage och utsläpp. 🙄
Som sagt, logik och rimlighet är det full avsaknad på när det gäller att fastställa vägskatter.

Utsläpp och vägslitage har mycket lite, om ens något, med det hela att göra.

Lastbilars skatt bestäms av deras totalvikt, kolla några med lite fler axlar så ska du se att det finns de med betydligt mer än 15.000:-, utöver detta kommer ju även vägtrafikavgiften.....

Finns gott om exempel på lite större o tyngre fordon som får långt över 10.000:- i årsskatt när de är reggade som personbil. Om jag inte missminner mig räcker det ju att titta på en helt vanligt volvo kombi med runt 10år på nacken, redan där pratar vi ju om en 7-8000:-
 
Farstatjej90
A Avemo skrev:
Förklaringen till vad? Menar du att dieselns höga utsläpp inte har att göra med den höga skatten? Om det uppdagas att dåliga mätregler och systematiskt fusk gjort att miljöklassade dieselbilar i praktiken har mycket högre utsläpp än uppgett är det väl högst rationellt att ta bort den miljöklassningen?
Vem argumenterar du med?
 
Att reglerna om fordonsskatt ändras då och då kan vi vara överens om. Att det också i många fall är rätt komplicerat kan jag hålla med om.
Men att det skulle vara slumpmässigt (eller som vissa skriver: "finns ingen logik och rimlighet") går ju inte att hålla med om.
Det är inte någon som slumpmässigt kryssar i vilken skatt et aktuellt fordon ska ha - det baseras på regler som gäller för alla. Och det finns offenligt publicerat vad som gäller på skatteverket i detta fall (se nedan).

Storleken på fordonsskatten beror på

  • drivmedel och koldioxidutsläpp, eller
  • fordonsslag, drivmedel och skattevikt.
I vissa fall kan även följande ligga till grund för skattens storlek:
  • hemkommun,
  • antal axlar på fordonet,
  • kopplingsanordning,
  • användningssätt.
I fordonsskattetabellerna framgår hur stor skatten är för olika typer av fordon.

Exempel för Dieseldrivet fordon efter 2018:

För dieseldriven personbil som släpper ut 155 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning blir fordonsskatten:​


Grundbelopp360 kronor
Koldioxidkomponent (155 - 125) x 132 kronor3 960 kronor
Koldioxidkomponent (125 - 75) x 107 kronor5 350 kronor
Summa9 670 kronor
Summan adderas med ett bränsletillägg som är produkten av 13,52 och det antal gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut (13,52 x 155)2 095 kronor
Miljötillägg tas ut250 kronor
Fordonsskatten för ett skatteår (de tre första åren)12 015 kronor

Det är också tydligt att co2-utsläppen beräknas på WLTP-cykeln (till skillnad från tidigare NEDC-cykeln som inte var lika verklighetstrogen). Denna anges av tillverkaren och kan bla bero på totalvikt (med ev extrautrustning), 4wd, storlek på hjul osv. Det är därför två bilar av samma modell kan ha hundralappar, tom tusenlappar i värsta fall, i skillnad på skatten.

Genrellt:
https://skatteverket.se/privat/skat...kattetabeller.4.18e1b10334ebe8bc80002921.html
Hur co2-baserad skatt räknas fram:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/368140.html
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.