9 612 läst ·
124 svar
10k läst
124 svar
Varför sån skillnad på bilskatt?
Kan bli dyrt med billig skatt.Bananskalare skrev:
De va nästan komiskt hur snabbt dieseln blev utslängda ur finrummet. De var inte långtid efter att det uppdagades att fuskade. Egentligen borde diesel vara bättre än Bensin med tanke på hur effektiv diesel är jämfört med bensin.
När jag nu skaffade begagnad bil så valde jag gas. Den kostar 420:- om året.
Diesel skulle jag undvika eftersom jag inte litar på våra politiker. för de ger sig bara på dieseln. Den har istället blivit riktigt offer för mobbing
Har du koll på besiktnings kostnaden?
Du vet livslängden innan skrotning av gasflaskorna?
I samband med besiktning av en gasbil måste gasbränslesystemet kontrolleras. Bilägaren kan välja att göra kontrollen och få ett intyg på en verkstad. Kostnaden för kontroll och att få ett intyg varierar från cirka 800 till uppåt 3 000 kronor. Under 2020 besiktades cirka 23 500 gasbilar
Gasbilen är dock besvärlig vid besiktning. Om du inte har intyg på tankarna så måste du fixa det eller frilägga de inför besiktningen.Bananskalare skrev:
De va nästan komiskt hur snabbt dieseln blev utslängda ur finrummet. De var inte långtid efter att det uppdagades att fuskade. Egentligen borde diesel vara bättre än Bensin med tanke på hur effektiv diesel är jämfört med bensin.
När jag nu skaffade begagnad bil så valde jag gas. Den kostar 420:- om året.
Diesel skulle jag undvika eftersom jag inte litar på våra politiker. för de ger sig bara på dieseln. Den har istället blivit riktigt offer för mobbing
Gasen är väl svindyr nu med?
Sen är det bäst före datum på de rackarna med.
Körde gasbil inom serviceresor, det var riktigt dåligt måste jag säga. En passat
Japp det är svindyrt, betalade sista höga skaten nu i december. Malus skatten var på ca 26 500 per år. Nu blir den 7700 per år.klaskarlsson skrev:
Problemet med diesel är inte co2-utsläpp, utan all annan skit som släpps ut, även med partikelfilter och andra dyra tillägg på motorn.
Sverige har mycket längre än andra Eu-länder haft tillägg på dieslar på skatten pga detta. Sen var Diesel "fint" ett litet tag, inann man kom på att även om tillverkarna lovade låga utsläpp av både co2 och annat så var verkligheten inte lika bra, och i kombination med att man vill gå ifrån fossila källor så höjde man skatten, plus lade till bonus/malus-systemet som för bilar med höga utsläpp (tex stora dieslar) ger rejält påslag de första 3 åren.
Andra skillnader på bilar som verka lika är utrustning, 4wd, modellår osv som kan ge stora effekter på skatten - så det är värt, som TS gör, att kolla upp det.
Inge kul att behöva ha en dieselbil, för inte funkar det med någon hyundai pompado med motor mindre än ett mjölkpaket
Där nånstans runt 2019 bytte man även metod för mätning av bränsleförbrukning, och därmed också CO2. Identiska euro6 bilar får därmed helt olika skattesatser beroende på årsmodell.
Vi har nyss skaffat en till Sharan diesel, en bil som i allt väsentligt är lika 2016 till slutet 2021. Men 2019 och framåt har betydligt högre skatt. Våran 2018 har på papperet fantastiskt fina förbruknings och avgassiffror....en 2020 har inte det.
Men i praktiken drar de exakt lika mycket bränsle.
Vi har nyss skaffat en till Sharan diesel, en bil som i allt väsentligt är lika 2016 till slutet 2021. Men 2019 och framåt har betydligt högre skatt. Våran 2018 har på papperet fantastiskt fina förbruknings och avgassiffror....en 2020 har inte det.
Men i praktiken drar de exakt lika mycket bränsle.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jodå. Jag är väl medveten om den biten. Det roliga är att det finns en utredning där man föreslår någon variant av bidrag. Det är "bara" regeringen som ska godkänna det. Utredningen har varit klar några år.A Argastesnickaren skrev:Kan bli dyrt med billig skatt.
Har du koll på besiktnings kostnaden?
Du vet livslängden innan skrotning av gasflaskorna?
I samband med besiktning av en gasbil måste gasbränslesystemet kontrolleras. Bilägaren kan välja att göra kontrollen och få ett intyg på en verkstad. Kostnaden för kontroll och att få ett intyg varierar från cirka 800 till uppåt 3 000 kronor. Under 2020 besiktades cirka 23 500 gasbilar
Mina tuber är glasfiber Dessutom bara några år gamla. Så där har jag tur.
Om jag förstått saken rätt så om plockar bort alla plåtar så alla flaskorna syns så besiktigar flaskorna i den vanliga avgiften.
Men å andra sidan. ta inte ner mig på jorden... 😉
De ska vara helt frilagda och gas i sig. Jag tabba mig när jag körde in med taxibilen, då var den ett år och jag hade långt till en tankstation. Så fick ta en ny tid.Bananskalare skrev:
Jodå. Jag är väl medveten om den biten. Det roliga är att det finns en utredning där man föreslår någon variant av bidrag. Det är "bara" regeringen som ska godkänna det. Utredningen har varit klar några år.
Mina tuber är glasfiber Dessutom bara några år gamla. Så där har jag tur.
Om jag förstått saken rätt så om plockar bort alla plåtar så alla flaskorna syns så besiktigar flaskorna i den vanliga avgiften.
Men å andra sidan. ta inte ner mig på jorden... 😉
Klart att de ska till bidrag på bidrag för en bil
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Se det så här. att avundsjuka klär ingen.Rkarlsson skrev:
Jag måste betala dubbelt så mycket för min besiktning. Varför är det rätt?
Om du kan skruva lite så betalar du som alla andra.Bananskalare skrev:
Och det är ju mer än det dubbla om du inte kan skruva. Ser det inte som avundsjuka, utan ännu ett fiasko där förslag på bidrag för onödiga saker urholkar kassan.
Man vet om det när man köper bilen och står därav för kostnaden själv =)
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Hade varit roligt med lite vettiga jämförelser.Rkarlsson skrev:
Om man är bra på bilar, då ska ingen annan få några bidrag.
Jag antar att du inte skulle använda bidragen om du installerar solceller.
Det är det samma
Det är väl avundsjuka om något när man släpar in en mekaniker i leken
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Haha, så resonerade jag förr och nu är jag skitnöjd med min Berlingo med 1.2l trepip. 600:- om året i skatt och drar typ 0,62l/mil blandat och runt 0,5 landsväg. Billig service med.L Lutte skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Det är väl också uttalat ?Lill72 skrev:
Släpper du ut mer, så betalar du mer.
Eftersom vi alla måste dra vårt strå till stacken för att minska den globlaa uppvärmningen så är ju detta en sak man kan göra för att få ned förbrukningen och utsläppen av co2 - men som sagt så släpper dieslar ut en del annat också, så dom har lite högre skatt.
Och numer finns det alternativ, man behöver för det mesta inte köpa en bil som har en så stor motor och då kostar 25 000 kr/år i skatt de första åren (och rätt mycket sen också). Att det ibland är mer eller minder ett skattesmiteri är lite olyckligt, men det är ju på marginalen (man kan ju regga en pickup medetanol tex, eller gas - men i praktiken köra på bensin)
Däremot är det inte förbjudet med bilarna med höga utsläpp - man får bara betala, vilket på samhällsnivå drar ned andelen och sänker de totala utsläppen...
Men frågan var ju varför en släpvagn kostar mer i skatt än en elbil?klaskarlsson skrev:
Det är väl också uttalat ?
Släpper du ut mer, så betalar du mer.
Eftersom vi alla måste dra vårt strå till stacken för att minska den globlaa uppvärmningen så är ju detta en sak man kan göra för att få ned förbrukningen och utsläppen av co2 - men som sagt så släpper dieslar ut en del annat också, så dom har lite högre skatt.
Och numer finns det alternativ, man behöver för det mesta inte köpa en bil som har en så stor motor och då kostar 25 000 kr/år i skatt de första åren (och rätt mycket sen också). Att det ibland är mer eller minder ett skattesmiteri är lite olyckligt, men det är ju på marginalen (man kan ju regga en pickup medetanol tex, eller gas - men i praktiken köra på bensin)
Däremot är det inte förbjudet med bilarna med höga utsläpp - man får bara betala, vilket på samhällsnivå drar ned andelen och sänker de totala utsläppen...