Jag är nybörjare på det här med nätverk. När man läsar om alla märkvärdigheter med kablar o kontakter som helst skall vara moderna med Cat6 mm, så inställer sig en fråga.

Varför är det så noga med fint 8-poligt kablage inne i huset dvs i nätverket, när signalerna till mitt ADSL-modem går i 2 telefontrådar som inte är särsklit märkvärdiga (förmodar jag)??

vickej
:x

Till råga på allt så används bara 4 st trådar upp till 100 Mbit. 1 par skickar signalen åt en hållet och 1 par åt andra hållet.

ADSL kan ibland komma upp i 24 Mbit, sedan är det nog stopp, med 8 trådar i nätverket så kommer du upp i 1000 Mbit (minst)

Men faktiskt så är telefonledningen ganska bra, den håller en typisk impedans på 600 ohm, tvinnat par.

Men frågan är ändå berättigad

Protte

Själv kan jag tycka att det är lite hysteri med kat6, kat5 duger lika gott. Du kan köra upp till 1GB/s på kat5 har jag för mig.

Men för att svara på din fråga så är det så noga med nätverkskablarna för att även om du har "skruttig" tele tråd in till ditt adsl modem kan det tänkas att du vill ha snabb överföringshastighet i ditt lokala nätverk hemma. Även bra att kanske ha förberett med framtidssäker teknik.

Oftast är det hårdiskar, nätverkskort och routers som är flaskhalls i ditt nätverk inte nätverkskabeln.

Svetla skrev:
Själv kan jag tycka att det är lite hysteri med kat6, kat5 duger lika gott. Du kan köra upp till 1GB/s på kat5 har jag för mig.

Men för att svara på din fråga så är det så noga med nätverkskablarna för att även om du har "skruttig" tele tråd in till ditt adsl modem kan det tänkas att du vill ha snabb överföringshastighet i ditt lokala nätverk hemma. Även bra att kanske ha förberett med framtidssäker teknik.

Oftast är det hårdiskar, nätverkskort och routers som är flaskhalls i ditt nätverk inte nätverkskabeln.
Nja, det var en sanning med lite modifikation ;)
Det kan funka på cat5 men det är inte garanterat
man behöver 5E som är en förbättrad cat5 för att vara garanterad gigabit på 100 meter.