H heimlaga skrev:
Självdrag är eller åtminstone borde vara det normala. Så att det fungerar och man har värme trots haverier och elavbrott.
Det ena behöver inte utesluta det andra. Självdrag fungerar ofta inte tillfredsställande och inomhusmiljön blir lidande.

M Monika Lazarevic skrev:
Jag blev nyfiken på hur det ser ut i vår kamin/skorstenen och titta vad jag hittade. Jag misstänker att den här stora klumpen inte borde vara här. 😅Nu är kaminen varm men imorgon tänkte jag försöka plocka bort plattan som syns på bild och se vad det där är.
Jaha se där ja den såg spännande ut 👍 Plattan är bara att dra utåt så trillar den ner men den är tung så ta det försiktigt.

Ser ut som en Keddy, sotaren här tar bort plåten och jag brukar trycka in den så den ligger mot bakkant på kamin.

Jonis.F Jonis.F skrev:
Jaha se där ja den såg spännande ut 👍 Plattan är bara att dra utåt så trillar den ner men den är tung så ta det försiktigt.
Det var en bjässe! Jag tände en brasa och vips så var bekymret borta men nu återstår frågan om och hur mycket skorstenen är skadad. Får ta hit sotaren på nytt.

• Närbild av en sotig, bränd träbit som hålls i någons hand inomhus, med korg och eldstad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack alla för era tips, bekymret är löst nu! 😊 Byggahus har verkligen fantastiskt kunniga medlemmar!

• Gilla
Jonis.F och 1 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Det ena behöver inte utesluta det andra. Självdrag fungerar ofta inte tillfredsställande och inomhusmiljön blir lidande.
Du vet inte vad du pratar om. Eller så försår jag inte vad du menar. Jag kan hålla med om att självdraget i mitt hus fungerar från kass till dåligt på sommaren, men då står dörrarna mest öppna hemma.
Självdrag måste man bygga in från början, kanske där det missas med ombyggnationer och felkonstruerade isoleringprojekt.
/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du vet inte vad du pratar om. Eller så försår jag inte vad du menar. Jag kan hålla med om att självdraget i mitt hus fungerar från kass till dåligt på sommaren, men då står dörrarna mest öppna hemma.
Självdrag måste man bygga in från början, kanske där det missas med ombyggnationer och felkonstruerade isoleringprojekt.
/W
Jag grundar mina påståenden på erfarenhet.

M Monika Lazarevic skrev:
Tack alla för era tips, bekymret är löst nu! 😊 Byggahus har verkligen fantastiskt kunniga medlemmar!
Ser ju nästan ut som en sotklump.
Är den lätt?
Tog sotaren bort baffelplåten när han hade sotat annars hamnade ju allt sot uppifrån ovanpå plåten.

A Argastesnickaren skrev:
Ser ju nästan ut som en sotklump.
Är den lätt?
Tog sotaren bort baffelplåten när han hade sotat annars hamnade ju allt sot uppifrån ovanpå plåten.
Den är tung, säkert 1 kg och jag är säker på att det är en del av murstocken.

L L A Axelsson skrev:
Jag grundar mina påståenden på erfarenhet.
Då har du för få erfarenheter, berätta gärna NÄR självdrag är dåligt och varför.
Jag förklarade vid vilka tidpunkter mitt självdrag är dåligt, men självdrag är inte hela sanningen i den totala ventilationen vid självdrag :-)
/W

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.