I sommarstugan har det dykt upp ett problem. Det kommer varmt vatten från både kallt och varmt I kranen (engreppsblandare)
När jag känner på rören från vv-beredaren så är det ena kallt när hydroforpumpen kör för att sedan bli varmt när man spolar kallvatten i kranen.
Lägger in en bild på VV-beredaren (från hedenhös tid 🙂)
Kan någon gissa vad felet är? Sitter det någon backventil som kan ha gjort sitt?
När jag känner på rören från vv-beredaren så är det ena kallt när hydroforpumpen kör för att sedan bli varmt när man spolar kallvatten i kranen.
Lägger in en bild på VV-beredaren (från hedenhös tid 🙂)
Kan någon gissa vad felet är? Sitter det någon backventil som kan ha gjort sitt?
Kanske fattas en ( eller felaktig) backventil på kallvatteningången på beredaren? Det ser inte ut att finnas någon på fotot.
Nej, för det är väl säkerhetsventilen? Går inte det röret bara till en golvbunn?
Nu blev jag osäker. Vilket rör är kallvatteningången? Är det det vänstra?
Det saknas ett ventilkombination med avstängningsventil, backventil samt blandningsventil.
Här är en skiss/förklaring på ventilkombination,
Det ska sitta en backventil på inkommande kallvatten till VVBn för att det inte ska kunna komma in varmvatten i kallvattnet.
Säkerhetsventilen ska sitta mellan backventilen och VVBn.
Här är en skiss/förklaring på ventilkombination,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska sitta en backventil på inkommande kallvatten till VVBn för att det inte ska kunna komma in varmvatten i kallvattnet.
Säkerhetsventilen ska sitta mellan backventilen och VVBn.
Tack för bra bild och förklaring. Är inte jag som installerat den. Det konstiga är att det fungerat i typ 20år utan problem för att nu börja spöka.Demmpa skrev:
Det saknas ett ventilkombination med avstängningsventil, backventil samt blandningsventil.
Här är en skiss/förklaring på ventilkombination,
[bild]
Det ska sitta en backventil på inkommande kallvatten till VVBn för att det inte ska kunna komma in varmvatten i kallvattnet.
Säkerhetsventilen ska sitta mellan backventilen och VVBn.
Kan ju hända att den har en inbyggd backventil på kallvattensidan och att den nu börjat strula.
Klicka här för att svara

