I sommarstugan har det dykt upp ett problem. Det kommer varmt vatten från både kallt och varmt I kranen (engreppsblandare)
När jag känner på rören från vv-beredaren så är det ena kallt när hydroforpumpen kör för att sedan bli varmt när man spolar kallvatten i kranen.
Lägger in en bild på VV-beredaren (från hedenhös tid 🙂)

Kan någon gissa vad felet är? Sitter det någon backventil som kan ha gjort sitt?
 
  • Varmvattenberedare med röranslutningar och en blå ventil, fotograferad i ett hörn med beige vägg och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal varmvattenberedare från AB CTC Jungby med specifikationer och varningsetikett om säkerhetsventil och temperaturgränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske fattas en ( eller felaktig) backventil på kallvatteningången på beredaren? Det ser inte ut att finnas någon på fotot.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kanske fattas en ( eller felaktig) backventil på kallvatteningången på beredaren?
Är det högra röret i bild, det med tappkranen som ska ha en backventil?
 
Nej, för det är väl säkerhetsventilen? Går inte det röret bara till en golvbunn?
 
Nu blev jag osäker. Vilket rör är kallvatteningången? Är det det vänstra?
 
Det saknas ett ventilkombination med avstängningsventil, backventil samt blandningsventil.

Här är en skiss/förklaring på ventilkombination,
Skiss över ventilkombination, inklusive avstängningsventil, backventil och säkerhetsventil för varmvattenberedare. Visar flöden och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska sitta en backventil på inkommande kallvatten till VVBn för att det inte ska kunna komma in varmvatten i kallvattnet.

Säkerhetsventilen ska sitta mellan backventilen och VVBn.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nu blev jag osäker. Vilket rör är kallvatteningången? Är det det vänstra?
Jag blev också osäker nu. 60mil för att åka och kolla 😅
Men som du säger är högra röret säkerhetsventil och är kopplat till avlopp.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det saknas ett ventilkombination med avstängningsventil, backventil samt blandningsventil.

Här är en skiss/förklaring på ventilkombination,
[bild]

Det ska sitta en backventil på inkommande kallvatten till VVBn för att det inte ska kunna komma in varmvatten i kallvattnet.

Säkerhetsventilen ska sitta mellan backventilen och VVBn.
Tack för bra bild och förklaring. Är inte jag som installerat den. Det konstiga är att det fungerat i typ 20år utan problem för att nu börja spöka.
 
Kan ju hända att den har en inbyggd backventil på kallvattensidan och att den nu börjat strula.
 
Backventilen ska sitta på (eller patronventil inuti) det mittersta röret i bild. Någonstans från T-korset och neråt i bild. Kan sitta längre bort också i andra änden på röret men troligast närmast T-korset.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan ju hända att den har en inbyggd backventil på kallvattensidan och att den nu börjat strula.
Misstänker det. Ska börja med att köpa en ny backventil för att se om det hjälper. 👍
 
B Bjober skrev:
Backventilen ska sitta på (eller patronventil inuti) det mittersta röret i bild. Någonstans från T-korset och neråt i bild. Kan sitta längre bort också i andra änden på röret men troligast närmast T-korset.
Kan inte se någon sådan. Ska köpa och montera en sådan 👍
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.