1 211 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Varför löser JFB ut?
Medlem
· Blekinge
· 12 337 inlägg
Hej,
jag drar mer el i källaren och monterar fler uttag på en befintlig grupp. Dvärgen är bortkopplad dock ej huvudströmmen. När jag kortar den redan monterade kabeln med avbitare så löser JFB ut. Varför?
Jag särar på trådarna en bit, slår till JFB och mäter spänning: fas-nolla 0V (dvärgen fortfarande bortkopplad), jord - nolla 0.3 V, fas - jord 0.3 V.
Vad är det som händer? Inducerade spänningar?
jag drar mer el i källaren och monterar fler uttag på en befintlig grupp. Dvärgen är bortkopplad dock ej huvudströmmen. När jag kortar den redan monterade kabeln med avbitare så löser JFB ut. Varför?
Jag särar på trådarna en bit, slår till JFB och mäter spänning: fas-nolla 0V (dvärgen fortfarande bortkopplad), jord - nolla 0.3 V, fas - jord 0.3 V.
Vad är det som händer? Inducerade spänningar?
Om du lägger ihop nolla och jord så kan det lösa JFBn, om du har lite belastning på övriga grupper i centralen.
När du slår ihop nolla och skyddsjord så "delas" den ström som endast ska gå i nollan mellan nolledare och jordledare, och börjar det gå en ström i skyddsjorden som överstiger 15-30mA så löser JFB ut.
(eller mer korrekt, det saknas 15-30mA i nolledaren, så summatrafon i JFB reagerar)
(eller mer korrekt, det saknas 15-30mA i nolledaren, så summatrafon i JFB reagerar)
Såhär har jag börjat jobba efter att jag tröttnat på att dra jfb för att jag är för lat för att klippa fk:n en och en...Rikard Gjersvold skrev:
Klicka här för att svara