Jag börjar se min 40:e födelsedag vid horisonten och jag gillar verktyg, men jag har aldrig ägt en limpistol. Vad är finessen med en sådan?

En limpistol kostar en hundring och ger svaga limfogar. Du kanske kan tänka ut något bättre till din 40-årsdag? Har du en handöverfräs?

Japp, handöverfräs har jag. Någon vits måste det väl ändå vara med el limpistol?

När man ska fästa golvvärmekabel är det smidigt, men inte sån man måste ställa i laddställ för att värma på. Då tar det en evig tid upptäckte jag, bättre med en sån som har direkt sladdanslutning.

Limma fast värmekabel på underlaget så att den ligger still medan man spacklar :thumbup:

Limpistol är bra för att det går väldigt fort att limma saker. Har dock inte stött på någon pistol (eller snarare limstavar) som sitter särskilt länge innan de trillar ner. Därför bra till temporära saker.

Det är med smältlim som med mycket annat, det finns olika sorters smältlim med olika egenskaper. Tyvärr är det aldrig så enkelt som man vill att det ska vara.

Limpistol är väl mest för pyssel och sånt?
Det används också för att fästa elgolvvärmeslingor på golvet innan flytspackling. Jag fäste kabelkanaler för antennsladden med min när jag inte ville borra.
De kostar ju knappt något så skaffa gärna en och se om du hittar något användningsområde.

En bra limpistol klarar av att smälta plasten bättre vilket ger bättre vidhäftning. Själv kör jag med Dremels större modell.
Limpistol går att använda till lite allt möjligt tycker jag, men det har inte jättebra vidhäftning, på gott och ont =)

Kan vara användbart tillsammans med annat lim, t.ex. sätta upp foder utan att spika så duttar man ut lite smältlim och sen montagelim på resten, smältlimmet fäster direkt så det andra limmet kan torka.

Frugan använder det annars när hon håller på med scrap booking eller vad det nu heter.

Använder limmpistol att fuktsäkra kretsar/kretskort på maskiner som står i våta miljöer. Produkter där man inte byter ut kretsarna utan istället byter ut kortet,

Sätta några kluttar unde blomkrukorna så de inte repar och missfärgar mina marmorfönsterbrädor.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.