Hej,

Jag har nyligen bytt fjärrvärmecentral till en Ketherm TPD Homeside, och efter installationen har jag fått problem med högt ljud från samtliga element.

Påtalade detta direkt vid installationen, och installatören sänkte då hastigheten på cirkulationspumpen (Wilo Para). Det minskade ljudet något, men när pumpen går på högre hastighet ökar brummandet igen.

Vi luftade elementen, men det fanns ingen luft i systemet. Installatören tyckte inte heller att ljudet lät som ett luftproblem. Han nämnde i stället att elementen eventuellt kan vara fel injusterade, och att det i så fall skulle vara nästa steg om jag inte står ut med ljudet.

Den tidigare fjärrvärmecentralen var helt tyst, oavsett pumpens hastighet. Nu hörs ett konstant brummande ljud – både vid centralen och tydligare vid elementen – som varierar med pumpens hastighet.

Jag är tveksam till att bekosta en injustering om det inte hjälper.
Vad tror ni kan orsaka detta, och har ni några tips på vad jag kan prova?

surris
F Flee skrev:
Hej,

Jag har nyligen bytt fjärrvärmecentral till en Ketherm TPD Homeside, och efter installationen har jag fått problem med högt ljud från samtliga element.

Påtalade detta direkt vid installationen, och installatören sänkte då hastigheten på cirkulationspumpen (Wilo Para). Det minskade ljudet något, men när pumpen går på högre hastighet ökar brummandet igen.

Vi luftade elementen, men det fanns ingen luft i systemet. Installatören tyckte inte heller att ljudet lät som ett luftproblem. Han nämnde i stället att elementen eventuellt kan vara fel injusterade, och att det i så fall skulle vara nästa steg om jag inte står ut med ljudet.

Den tidigare fjärrvärmecentralen var helt tyst, oavsett pumpens hastighet. Nu hörs ett konstant brummande ljud – både vid centralen och tydligare vid elementen – som varierar med pumpens hastighet.

Jag är tveksam till att bekosta en injustering om det inte hjälper.
Vad tror ni kan orsaka detta, och har ni några tips på vad jag kan prova?
Kolla så inte varmvattenventilen står öppen så du har för högt flöde av fjärrvärmevattnet igenom centralen. Det kan susa rätt bra och ljudet leds vi rören.

• Gilla
Rodolfo och 1 till
  • Laddar…
Pumpen är ett "Måndags exemplar" Tag en typ skruvmejsel sätt skaftet mot örat och spetsen mot pumpen och lyssna.
När du hittar var ljudet kommer från så kan du spela in det på mobiltelefonen genom att hålla telefonens microfon mot skruvmejsel skaftet.
Jag hade börjat med att byta pumpen.

Vilken framledningstemperatur är det ut från fjärrvärmecentralen?
Vilken utetemperatur?
Vilken temperaturskillnad är det på framledning & retur på radiatorerna?

En ljudinspelning hade troligen underlättat felsökningen.

Prova att vrida upp termostaterna på radiatorerna på max, hur blir ljudet då?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken framledningstemperatur är det ut från fjärrvärmecentralen?
Vilken utetemperatur?
Vilken temperaturskillnad är det på framledning & retur på radiatorerna?

En ljudinspelning hade troligen underlättat felsökningen.

Prova att vrida upp termostaterna på radiatorerna på max, hur blir ljudet då?
Jag märker ingen skillnad på ljudet om det är varmt eller kallt ute. Termostaterna är fullt öppna och ljudet försvinner när jag vrider igen dom helt. Försökte ge mig på en ljud inspelning där jag ändra hastighet på pumpen. Lyckades inte få till inspelning med skruvmejsel så det fick bli utan mejsel.

• Gilla
Lison
  • Laddar…
surris surris skrev:
Kolla så inte varmvattenventilen står öppen så du har för högt flöde av fjärrvärmevattnet igenom centralen. Det kan susa rätt bra och ljudet leds vi rören.
Hur kollar jag det?

F Flee skrev:
Jag märker ingen skillnad på ljudet om det är varmt eller kallt ute. Termostaterna är fullt öppna och ljudet försvinner när jag vrider igen dom helt. Försökte ge mig på en ljud inspelning där jag ändra hastighet på pumpen. Lyckades inte få till inspelning med skruvmejsel så det fick bli utan mejsel.
Den pumpen låter för mycket. Byt!
Min pump är helt tyst även efter 15 års drift, på högsta farten hörs den lite om man lägger 👂 till.

• Gilla
Flee
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.