11 067 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Tilläggsisolera ovan råsponten
Hej
Jag har ett 6o år gammalt fritidshus och det börjar bli dags att byta taket och vill tillägsisolera samtidigt.
Idag ligger det ju isolering på insidan av sponten med en 25 mm luftspalt som är ventilerad i takfoten. Frågan är hur man egentligen gör en utvändig isolering på bästa sättet. Jag antar att man kan sätter igen takfotsventilationen. Lägger en t ex 120 mm regel på högkant från tak fot till nock med cc 1200 lägger 100 mm isolering mellan reglarna och nån luftspaltsskiva och sedan ny råspont+papp+läckt+pannor. Men det känns lite som att bygga ett helt nytt tak
Clima Comfort skivan (100 mm) där den redan finns takpappen på men den kostade 650 kr/m2 vilket känns dyrt men enkelt att jobba med, Har någon prövat den? Fritidshuset ligger lite olägligt till så det kan vara värt ganska mycket att materialet är lätt att bära.
Det finns ett system som heter MACO-Dach: http://www.maco-takisolering.com/tekinf.html men det ser lite skumt ut på hemsidan. Är det nån som har erfarenhet av dom?
Tacksam för lite ideer!
Jag har ett 6o år gammalt fritidshus och det börjar bli dags att byta taket och vill tillägsisolera samtidigt.
Idag ligger det ju isolering på insidan av sponten med en 25 mm luftspalt som är ventilerad i takfoten. Frågan är hur man egentligen gör en utvändig isolering på bästa sättet. Jag antar att man kan sätter igen takfotsventilationen. Lägger en t ex 120 mm regel på högkant från tak fot till nock med cc 1200 lägger 100 mm isolering mellan reglarna och nån luftspaltsskiva och sedan ny råspont+papp+läckt+pannor. Men det känns lite som att bygga ett helt nytt tak
Clima Comfort skivan (100 mm) där den redan finns takpappen på men den kostade 650 kr/m2 vilket känns dyrt men enkelt att jobba med, Har någon prövat den? Fritidshuset ligger lite olägligt till så det kan vara värt ganska mycket att materialet är lätt att bära.
Det finns ett system som heter MACO-Dach: http://www.maco-takisolering.com/tekinf.html men det ser lite skumt ut på hemsidan. Är det nån som har erfarenhet av dom?
Tacksam för lite ideer!
Det har skrivits en del om detta ämne på forumet så om du söker finns det ett par trådar.
Clima comfort-skivan funderade jag själv på ett tag, men folk säger att den tappar isolerförmågan över tid. Dessutom talar priset starkt emot den.
Ett alternativ är stenull på utsidan som man har använt på det här huset:
Det finns många varianter på takisolering: mineralull, pir, cellplast och cellglas för att nämna några. För övrigt tycker jag du gör helt rätt i att isolera på utsidan när du ändå ska göra om taket.
Clima comfort-skivan funderade jag själv på ett tag, men folk säger att den tappar isolerförmågan över tid. Dessutom talar priset starkt emot den.
Ett alternativ är stenull på utsidan som man har använt på det här huset:
Det finns många varianter på takisolering: mineralull, pir, cellplast och cellglas för att nämna några. För övrigt tycker jag du gör helt rätt i att isolera på utsidan när du ändå ska göra om taket.
Bra film!
Då man lägger isoleringen enligt filmen verkar man alltså lägga byggplast istället för den gamla takpappen? Samt att man sätter igen den gamla takfotsventilationen och gör en ny under den nya råsponten?
Jag ska nog kolla vidare på ClimaConforten lite till. Även om de verkar väldigt dyra skulle jag tro att det blir billigare än nya takreglar+papp+spont. Därtill att jag kommer bli tvungen att bära allt material till byggarbetsplatsen gör att någon typ av cellplast isolering verkar attraktiv.
Då man lägger isoleringen enligt filmen verkar man alltså lägga byggplast istället för den gamla takpappen? Samt att man sätter igen den gamla takfotsventilationen och gör en ny under den nya råsponten?
Jag ska nog kolla vidare på ClimaConforten lite till. Även om de verkar väldigt dyra skulle jag tro att det blir billigare än nya takreglar+papp+spont. Därtill att jag kommer bli tvungen att bära allt material till byggarbetsplatsen gör att någon typ av cellplast isolering verkar attraktiv.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om man använder sig av en diffusionsöppen duk istället för vanlig underlagspapp, kan man skippa luftspalten på råspontens undersida. Det fungerar ihop med de flesta taktäckningsvarianter utom skiv- och bandtäckning med plåt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Rekommenderar de som funderar på isolering ovanför råsponten att titta på denna beskrivning från thermisol.
Vi följde den när vi byggde år 2010, och det har funkat utmärkt till en ouppvärmd s.k. klimatvind.
http://docplayer.se/4808150-Tryggar...et-ger-dig-trygghet-och-bra-totalekonomi.html
Vi följde den när vi byggde år 2010, och det har funkat utmärkt till en ouppvärmd s.k. klimatvind.
http://docplayer.se/4808150-Tryggar...et-ger-dig-trygghet-och-bra-totalekonomi.html
Ja nu börjar vi komma nån vart...
Man sätter igen takfotsventilationen och lägger en diffusionsöppendup och 100 mm Thermisol extra (jag hittar inte 100 mm tjock thermisol extra på bejers men man får väl lägga två lager 50 mm?). Låter sjuk enkelt och bra. Finns det nån anledning att inte lägga 3*50 mm?
Är det bara jag som har svårt att komma in på www.thermisol.se? Det verkar ha stängt sin hemsida.
Man sätter igen takfotsventilationen och lägger en diffusionsöppendup och 100 mm Thermisol extra (jag hittar inte 100 mm tjock thermisol extra på bejers men man får väl lägga två lager 50 mm?). Låter sjuk enkelt och bra. Finns det nån anledning att inte lägga 3*50 mm?
Är det bara jag som har svårt att komma in på www.thermisol.se? Det verkar ha stängt sin hemsida.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
De har gått upp i BEWI http://bewi.com/sv/produkt/takskiva/M Mattsan33 skrev:
Tror att det är precis samma produkter dock.

Men OBS! Många här varnar, med rätt eller orätt, för cellplastens brandfarlighet.
Något jag inte märkt av dock under de 35 år jag har haft sådant i väggar eller tak.
Jag vet inte om det kan bli besvärligt att öka tjockleken ytterligare.
Strö- och bärläkt skall ju skruvas ner i takstolarna.
Och kanske taktjockleken kan se oproportionerlig ut också.
Klicka här för att svara
