Farstatjej90
Bjor Bjor skrev:
Jag har snart inte någon stans att vara på som dig då, skogarna är nästan bara träd åkrar idag. Så en gammal skog på gården med biologisk mångfald, då har jag någonstans att vara på.

Vuxma människor som är fastlimmade vid en gräsklippare 👾
Jag tror vi är överens - du får njuta av mångfalden i din skog och jag njuter av min gräsmatta!

• Haha
  • Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Intressant !
[länk]
Ja, varför inte?

• Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
P
Bjor Bjor skrev:
Jag har snart inte någon stans att vara på som dig då, skogarna är nästan bara träd åkrar idag. Så en gammal skog på gården med biologisk mångfald, då har jag någonstans att vara på.

Vuxma människor som är fastlimmade vid en gräsklippare 👾
Du får flytta mer söderut. Vi har massor av svamp, enorma mängder blåbär. Sen blandat med björnbär, hallon, och diverse smått och gott.

Där jag går i skogen nästan dagligen är det en sådan rejäl blandning av barr och lövskog med hur mycket annat som helst :)
Tyvärr parkslide i kanterna med.

• Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vad har marknadsekonomi med min 300m2 lilla gräsmatta att göra? Har vi inte kommit lite långt bort från frågan om att sköta om våra gräsmattor nu? 😀
Ledsen för det luddiga inlägget 🙂. Du frågade om lösningar på problem som vi människor är orsaken till. Det jag undrar är om det inte skulle kännas bra att bidra genom att använda din tomt i större utsträckning till någonting som är nyttigt för t.ex insekter, istället för gräsmatta. Det behöver inte ens se ut som skit om man är lite ambitiös, t.ex genom att anlägga 300m2 lavendelodling.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Det är inte miljövänligt med gräsmatta (skapar massa utsläpp med att hålla den klippt), kanske därför många retar sig på det. Själv tycker jag det bara ser så stelt och tråkigt ut med massa välklippta gräsmattor. Men många tycket om när det är stilrent, ungefär som nybyggen. Men jag irriterar mig inte, tycket bara det ser tråkigt ut.
Min trädgård är buskig och lummig med kanske 100m2 rabatt fyllda av perenner. Uppvuxna träd för skuggspel. Gräset är frodigt och grönt under och avgränsas mot rabatterna i mjuka kurvor med lågt cortenstål.

Väldigt lite stelt, tråkigt tycker jag. Tror inte det skulle bli mysigare med sommaräng under.

• Gilla
Naturlig obegåvning och 2 till
  • Laddar…
C
elpaco elpaco skrev:
Min trädgård är buskig och lummig med kanske 100m2 rabatt fyllda av perenner. Uppvuxna träd för skuggspel. Gräset är frodigt och grönt under och avgränsas mot rabatterna i mjuka kurvor med lågt cortenstål.

Väldigt lite stelt, tråkigt tycker jag. Tror inte det skulle bli mysigare med sommaräng under.
Nä, och insekterna hade säkert valt din övriga trädgård framför ovårdat gräs

• Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Nä, och insekterna hade säkert valt din övriga trädgård framför ovårdat gräs
De har som sagt gott om buskar, jord och växter. Samt träd att använda. Sedan när har vi ovårdade trädgårdar för insekters skull? Snacka om att sila mygg men svälja kameler …

• Gilla
Naturlig obegåvning och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Sedan när har vi ovårdade trädgårdar för insekters skull?
Om du menar "sen när slutade vi klippa skiten ur våra gräsmattor för att istället låta den blomma och därmed gynna insekter som tar hand om pollinering eller är viktig föda uppåt i näringskedjan".. Så tror jag att ljuset börjat gå upp för många sedan några år tillbaka. Sen finns det alltid en stadig procent konspirationsteoretiker, nättroll eller bara rövhattar, som står rakryggade i kampen mot den här typen av pk-fasoner.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Om du menar "sen när slutade vi klippa skiten ur våra gräsmattor för att istället låta den blomma och därmed gynna insekter som tar hand om pollinering eller är viktig föda uppåt i näringskedjan".. Så tror jag att ljuset börjat gå upp för många sedan några år tillbaka. Sen finns det alltid en stadig procent konspirationsteoretiker, nättroll eller bara rövhattar, som står rakryggade i kampen mot den här typen av pk-fasoner.
En gräsmatta ska inte blomma

• Gilla
  • Haha
MsTake och 3 till
  • Laddar…
P
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Kallar du de som hellre ser en välklippt gräsmatta mot en vildvuxen för rövhatt? Eller tolka jag dig fel nu.

• Gilla
Naturlig obegåvning och 1 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Jodå, det är vackert och ger extrapoäng hos Stilpolisen!

• Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
*Aktivera trollfabriken*

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B
Har inte en gräsmatta med endast gräs i helt enkelt för jag är slö. Innehåller rölleka klöver maskrosor mossa mm och känner inte för att lägga tid på att rensa bort de endast för o ha gräs. Gräs som troligen gör mindre nytta för humlor tex som verkar gilla vitklöver mer. Större delen av mattan klipps på högsta läge ca en gång i veckan av bensin klippare. För att få sociala ytor samt gångar mellan odlingar och rabatter plus att det ser rätt snyggt ut.

Framsida av huset klipps med handjagare för vi har diverse rabatter lite överallt där och blir bökigt att hålla på med den större klipparen. Kör endast med trimmer längs häcken inför klippning av häcken annars växa fritt ochså för jag är slö samt för att det är massor av grodor där som jag inte vill störa varje vecka. Planerar två ytor med ängsliknande syfte för jag inte kan komma på något annat jag vill ha där. Tänker klippa den ytan varje vår då de annars blir lönn sly där samt på hösten och tabort enligt ängs syftet.

Mina grannar har mestadels gräs gräsmatta men det är deras val och jag tänker inte hindra dom från att rensa ogräs, lika lite som att jag skulle rensa bara för att dom gör det

Är nog varken miljövänlig eller miljöfientlig. Bara helt enkelt lika icke perfekt som alla andra.

Kaffedrickande nikotinist som äter banan och choklad samt kött. Sambo har bensinbil vi har bensin klippare och ett hus som kan ses som onödigt stort för två och utan solceller dessutom. Smäller getingar som kommit in mm

men ochså secondhand besök när något fattas. Har handjagare. Handlar på lokala Ica och bygg istället för att åka till stan. Jag åker buss. Vi odlar ihopp om att minska transporter och eventuella giftiga grejer som påstås finnas i färdigköpt. Källsorterar. Vattnar oftast med samlat regnvatten. Bytt vissa grejer till vego. Mosar inte skalbaggen bara för den råkar vistas på våran uteplats mm

Finns säkert både bättre och sämre val jag kan göra och troligen lika många olika argument om varför som det finns människor.

• Gilla
  • Älska
Tubes och 3 till
  • Laddar…
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jodå, det är vackert och ger extrapoäng hos Stilpolisen!
Om det är en grön plätt med blommor kallar jag det äng

• Arg
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.