Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H
Mikael_L skrev:
Vore jag hantverkare med enmansfirma skulle jag inte riktigt idas / hinna med att besvara och delge allt om min prissättning och affärsmodell.
Så jag skulle nog helt sonika författa ett dokument på en 1/2 till 2 A4-sidor där all info om timpenning, reseersättning, hur jag går tillväga då jag stöter på problem, hur material debiteras osv osv.
Då är det lätt att bara sätta detta dokument i handen (eller emaila) på kunden redan vid första kontakten.

Vidare, skulle jag uppleva att kunderna allt för ofta är besvärligt oprecisa vid beställningen skulle jag likaså författa ett dokument med "tänk på:" -punkter.

Sen skulle jag nog vara noga med att det alltid fanns ett skriftligt underlag på beställningen, omfattning, extraarbeten, efterföljande städning, betalningsvillkor osv osv. Och ja, det mesta av detta finns ju redan i färdiga mallar.
Ja, detta är bra! Men det förekommer inte (läs första delen av ditt inlägg) tyvärr.

Frågan är hur man skall få hantverkare att lämna offet när de varit och tittat. 80 % lämnar inte offert och hör ej av sig trots påstötning.

60 m2 är väl inte så litet så det är helt ointressant, är vänlig, hyvsat huvud, ställer inga besvärliga frågor, är tillräckligt påläst för att förstå vad hantverkarna pratar om,
Klargör enkelt vad som skall göras, ritning finns, pratar inte pengar.

VARFÖR lämnar de flesta inte offert?

pappskallen skrev:
okej, så den svenska modellen med kollektivavtal som är hyllad och en förebild i många länder bör skrotas föer att fritt fram kunna lönedumpa hej vilt och på så sätt få ner kostnaderna för kunderna.

Du har ingen tanke på att även kvaliteten kommer sjunka??
Jag jobbar i IT-branschen där vi sedan länge fått utstå global konkurrens (och tillhörande "lönedumpning" där universitetsutbildade kineser och indier utvecklar programvara för 5 dollar i timmen). Har kvaliteten sjunkit för att våra arbetsgivare tvingas ta hänsyn till denna konkurrens? Knappast. Vi får jobba hårdare för att inte slås ut av våra vänner i Indien eller Kina. Visa att vi, genom bättre förståelse för våra kunders behov etc etc, är värda de där extra kronorna som kunden skulle ha kunnat spara in genom att outsourca projektet till Indien.

Ingenting håller en så alert som risken att bli konkurrensutsatt :)

Intressant tråd med både hög- och lågvattenmärken... :)

Om man vänder på ursprungsfrågan:
Låt säga att jag som potentiell kund väl har lyckats få in ett antal offerter och sedan enbart har dialog med den hantverkare jag anlitar. Hur agerar de hantverkare som inte får någon återkoppling? Jagar mig för att få besked eller utgår från att när offertens bäst-före-datum passerats ut så har man tappat affären?

För att jag som kund inte hör av mig efter att ha fått en offert är väl lika illa som att en hantverkare inte dyker upp eller lämnar en offet efter att ha utlovat det?

Jag håller med om att det som kund också borde höra till vanligt hyfs att höra av sig om man inte är intresserad med tanke på den tid hantverkaren lagt ner på ett eventuellt besök eller/och offertskrivande. Samtidigt tror jag också att hantverkaren i många fall skulle tjäna på att höra av sig till kunden några dagar efter skriven offert och kolla läget. Det är ingen tid jämfört med det arbete som offerten tagit att skriva och då kan man reda ut eventuella frågetecken varför offerten eventuellt är dyrare än andra eller om det finns några oklarheter. Annars så är risken kanske att man förlorar ett jobb bara för att kunden inte kan bedömma eventuella skillnader mellan offerterna utan bara går på priset.

Personligen anlitar jag hellre en dyrare hantverkare bara jag känner att han eller hon är uppriktigt intresserad av jobbet och inger förtroende, verkar duktig och kan lämna en tydlig prisuppgift på arbetet istället för att chansa på den billigaste. Jag är helt säker på att man som hantverkare i de flesta fall inte behöver konkurrera med det lägsta priset om man får kundens förtroende vilket också bevisas av att många hantverkare här på forumet nästan enbart får sina jobb via rekomendationer.

Hej !

Jag har samma trista erfarenhet av hantverkare trots att jag själv tillhör skrået. Skulle byta en vattenpump och besökte företaget som villigt gav mig ett bra pris och ett datum. Sen var det fel på elektrikern, pumpleveransen och slutligen tyckte hantverkaren att han var för gammal för att dra upp 100 m slang ur borrhålet trots att jag erbjöd mig att hjälpa till tog det 3 veckor att få detta dönicksvar och orsakade mig en fördyring på 15 000 + 6 månaders väntetid.

Kan förstå att vissa jobb tar längre tid att göra än man beräknat men då kan de ju meddela sig !!!
Vanligt folkvett borde räcka långt.

Ta hit lite flinka öststatare. Min litauiske snickare slår det mest i den branschen

Sektor

pappskallen skrev:
Fan oxå, jag skulle inte ge mig in i detta getingbo, jag lovade mig själv redan när tråden startades, men likt en kedjerökares förtvivlade kamp mot nikotinets dragningskraft så får jag se mig slagen......Igen.

Senast jag försökte bena ut varför det ser ut som det gör på marknaden så klipptes det och klistrades det i citatform ur mina inlägg samt tolkades som fan läste bibeln så det blev en helt meningslös detbatt. tråkigt.

hoppas det blir sakligare denna gång och att tråden kan föras FRAMÅT.

så här:
Bra inlägg! Hoppas att dragningskraften att kommentera övervinner tvivlet att bli missförstådd. Hela idén med ett forum bygger på att det finns olika åsikter annars så skulle det vara rätt ointressant och menlöst att diskutera olika frågor om alla alltid tycker likadant. Sen tror jag att precis som Daniel_N påpekar så är det inte hantverkare i allmänhet som berörs i många trådar men tyvärr finns det en stor del problem förknippat med att anlita hantverkare. Precis som påpekats så är nog de flesta hantverkare som kommenterar eller svarar på frågor i det här forumet seriösa och kanske inte känner igen sig i hur många privatkunder upplever sina erfarenheter från utförda arbeten.

Att det finns missnöjda kunder, dåliga hantverkare, knepiga kunder och en hel del problem i branschen är knappast någon nyhet. Däremot är det självklart så att på ett konsumentforum som byggahus är så berättar man om sina erfarenheter när det gäller hantverkare och andra problem. Det är inte heller någon nyhet att en missnöjd kund är mycket mer benägen att berätta om sina erfarenheter än en nöjd kund. Tyvärr för många av oss medlemmar som skulle ha minst lika stor nytta av att få goda referenser som att få höra om vad eller vilka man bör se upp med.

Som kund kan man säkert bli mycket bättre beställare, vilket inlägg från hantverkare här på forumet bidrar till, så att många problem undviks. Om man innan arbetet påbörjas tydligt gör upp med hantverkaren vad som ska göras, vilka krav man har på utförandet och vad det kommer att kosta samt att man skriver ett avtal så kan säkert många problem undvikas. Exempelvis det eviga bråkandet om det feta påslaget på material som vissa hantverkare har. När numera kunden själv kan kolla upp vad saker och ting kostar så borde det vara en ren självklarhet att ärligt redovisa ut till kund vad materialet ungefär kommer att kosta innan man sätter igång för att undvika onödiga konflikter.

Många gånger är kunden supernöjd med arbetet tills han/hon en dag får fakturan i brevlådan och får en mindre infarkt och sen har man en helt onödig konflikt. På samma sätt som att man vet att det kostar skjortan att lämna in bilen på en märkesverkstad så gör väldigt många det och är inte missnöjda eftersom de redan innan vet att det kommer att bli dyrt. Anledningen att man ändå väljer en märkesverkstad är att man litar på att man får ett bra utfört arbete. (förutom stämpeln i serviceboken) På samma sätt skulle många konflikter undvikas om hantverkaren och kunden var någorlunda överens om vad det kommer att kosta innan arbetet påbörjas.

De flesta anlitar hantverkare väldigt sällan och har därför inte koll på materialpåslag, bilersättningar, etc. Med tanke på hur ofta just prissättningen skapar problem så borde alla hantverkare som vill ha en nöjd kund i slutändan vara rak och ärlig med en uppskattad slutkostnad och materialpåslag innan arbetet påbörjas eftersom det knappast är en nyhet att det väldigt ofta skapar konflikter. På samma sätt så är det rimligtvis också kundens ansvar att ställa frågor efter bästa förmåga och skriva ett kontrakt så båda parter är överens om vad som skall göras och till vilket pris. Samma sak gäller utförandet av arbetet. Om både hantverkaren och kunden innan är överens om nivån på noggrannheten och vad man kan förvänta sig så slipper man att diskutera det i efterhand.

Jag upplever att många problem, om vi bortser från ofackmässiga arbeten, uppkommer på grund av bristande kommunikation mellan kund om förväntad slutresultat och pris. Helt onödigt och som erfaren duktig hantverkare ska man inte skämmas att ta betalt men man ska kunna motivera det till kund tydligt och innan arbetet påbörjas. Personligen är jag mer än villig att betala bra bara jag är säker på att resultatet blir enligt mina förväntningar och att jag känner förtroende för hantverkaren.

Jag hoppas precis som pappskallen att diskussionerna här på forumet leder någonvart och att både hantverkare och kunder blir mer medvetna om vad som gäller för att bägge ska bli nöjda i slutänden. Även om diskussionerna ibland kan vara hårda från bägge sidor så hoppas jag att man har en viss måtta av självdistans och inte direkt personligen tar åt sig av det som diskuteras här på forumet, oavsett om man är kund eller hantverkare.;)

Redigerat:
Jag ställer mig i givakt och applåderar stora delar av Pappskallens långa inlägg. Insiktsfullt och klokt.

Det jag kan reagera på är att om det är så att privatpersoner faktiskt ÄR lågprioriterade i alla avseenden (påverkar svarstider, återkoppling etc) och att det bara ÄR så att man glömmer ringa rätt ofta, då är det ju inte så konstigt att kunden blir förbannad tillslut. Dvs, det vi diskuterar här är ett enkelt resultat av orsak och verkan, inget att förvånas över. Kunden vet nu varför man inte hör av sig, hantverkaren vet varför kunden tycker branschen beter sig som grottmänniskor.

Utöver det Pappis nämnt här så är ju också tillgången på jobb att utföra helt avgörande. Mer konkurrens skulle skapa rättning i leden.

MathiasS skrev:
Jag ställer mig i givakt och applåderar stora delar av Pappskallens långa inlägg. Insiktsfullt och klokt.

Det jag kan reagera på är att om det är så att privatpersoner faktiskt ÄR lågprioriterade i alla avseenden (påverkar svarstider, återkoppling etc) och att det bara ÄR så att man glömmer ringa rätt ofta, då är det ju inte så konstigt att kunden blir förbannad tillslut. Dvs, det vi diskuterar här är ett enkelt resultat av orsak och verkan, inget att förvånas över. Kunden vet nu varför man inte hör av sig, hantverkaren vet varför kunden tycker branschen beter sig som grottmänniskor.
Nja, ofta vet jag inte, dom som skriker här och gör gällande att det ALLTID är så här redovisar naturligtvis endast en bråkdel av dom privatkunder som finns, men visst jag har full förståelse för att kunden blir irriterad. har själv fått frågan var fan man varit när det dröjt, dock så har vi en tydlig order från våran chef att vi ska göra bra jobb i första hand oavsett vilken tid det tar, vilket kan medföra att något/några jobb kommer i kläm och försenas.

MathiasS skrev:
Utöver det Pappis nämnt här så är ju också tillgången på jobb att utföra helt avgörande. Mer konkurrens skulle skapa rättning i leden.
Sant, den dagen då privatare blir viktiga kommer serviceandan förhoppningsvis skärpas, dock kommer det ta tid innan bättringen sker då hantverkare är vanedjur in absurdum.

Tror personligen att privatpersoners byggarbeten bäst tillgodoses av lite större bolag som förhoppningsvis har bättre offerthantering, planering, uppföljning.

Tyvärr passar långt ifrån alla hantverkare (duktiga eller ej) till att driva egna firmor utan skulle passa bättre som anställda.

Om dessa insåg sin oförmåga som företagare skulle nog både de själva och kunderna må bättre.

Moment 22 är bara att de som är slarviga och inte fixar passa tider m.m. knappast får nån vettig anställning. För dessa blir det att köra "egen låda" så länge det nu bär...

mr_bygg skrev:
Som kund kan man säkert bli mycket bättre beställare, vilket inlägg från hantverkare här på forumet bidrar till, så att många problem undviks. Om man innan arbetet påbörjas tydligt gör upp med hantverkaren vad som ska göras, vilka krav man har på utförandet och vad det kommer att kosta samt att man skriver ett avtal så kan säkert många problem undvikas. Exempelvis det eviga bråkandet om det feta påslaget på material som vissa hantverkare har. När numera kunden själv kan kolla upp vad saker och ting kostar så borde det vara en ren självklarhet att ärligt redovisa ut till kund vad materialet ungefär kommer att kosta innan man sätter igång för att undvika onödiga konflikter..
Håller med, jag tycker inte heller att mörkning av priser är något av godo, tvärt om. MEN så länge det funkar och kunderna betalar så kommer det finnas tro mig, alla kör inte så, men dom som gör det tar nog hellre lite skrik i telefonen mot stålarna han får in.
Som kund tycker jag faktiskt man har en skyldighet att fråga vad materialet kostar och reda ut det ordentligt samt förhandla det till en vettig nivå.'

Vad är då en vettig nivå?? Jag tycker det är det pris kunden själv skulle få betala om han stegade in på XL eller Beijer.
Kan hantverkaren sedan kanske ge 5 eller 10 % rabatt på det priset så är dealen riktigt bra.
Hantverkaren har säkert större rabatter än så, men det är inget kunden har med att göra.
Att hantverkaren inte handlar sitt material på byggmax, biltema osv. (där kunden kanske ofta kollat priser på nätet) är bara att acceptera, kvalitet, utbud och service håller en helt annan nivå på dom riktiga byggvaruhusen.

mr_bygg skrev:
Många gånger är kunden supernöjd med arbetet tills han/hon en dag får fakturan i brevlådan och får en mindre infarkt och sen har man en helt onödig konflikt. På samma sätt som att man vet att det kostar skjortan att lämna in bilen på en märkesverkstad så gör väldigt många det och är inte missnöjda eftersom de redan innan vet att det kommer att bli dyrt. Anledningen att man ändå väljer en märkesverkstad är att man litar på att man får ett bra utfört arbete. (förutom stämpeln i serviceboken) På samma sätt skulle många konflikter undvikas om hantverkaren och kunden var någorlunda överens om vad det kommer att kosta innan arbetet påbörjas.
Att märkesverkstäder överlever är då mig en gåta..........där snackar vi timpris!! och materialpåslag!! det jag upplevt är dom inte ett dugg bättre än småverkstäderna heller.
Men precis som du är inne på: att komma överens vad det kommer hamna på innan är att föredra, min erfarenhet är att fastpris är det allra bästa.

mr_bygg skrev:
De flesta anlitar hantverkare väldigt sällan och har därför inte koll på materialpåslag, bilersättningar, etc. Med tanke på hur ofta just prissättningen skapar problem så borde alla hantverkare som vill ha en nöjd kund i slutändan vara rak och ärlig med en uppskattad slutkostnad och materialpåslag innan arbetet påbörjas eftersom det knappast är en nyhet att det väldigt ofta skapar konflikter. På samma sätt så är det rimligtvis också kundens ansvar att ställa frågor efter bästa förmåga och skriva ett kontrakt så båda parter är överens om vad som skall göras och till vilket pris. Samma sak gäller utförandet av arbetet. Om både hantverkaren och kunden innan är överens om nivån på noggrannheten och vad man kan förvänta sig så slipper man att diskutera det i efterhand.
Här har vi ett dilemma........
En stor del av kruxet är att många av kunderna stirrar sig blinda på timpriset. Ska man då vara med och kriga om jobben så tar man igen förtjänsten på annat, gungor och karuseller.
Du skriver längre ner att du gärna betalar bra för ett gott jobb, men tyvärr så är du relativt ensam då det är ett förbannat tjat om timpriset.
Vi jobbar själva bara mot fastpris, men mister jobb pga. konkurrenter lämnar låga tim/kvm-priser och sedan har påslag för ditten och datten och i slutändan blir det kanske till och med dyrarfe än vårat pris.
Numera upplyser vi kunden om att dom ska be om alla kostnader när dom tar in förfrågningar, en enkel fråga räcker: tillkommer det några kostnader???

Vill till slut tillägga att det allra viktigaste för en hantverkare är att göra ett bra jobb. ett dyrt pris eller en försening glöms ganska snart, men ett dåligt utfört arbete hänger med läääänge. (därmed inte sagt att överprissättningar och kraftiga förseningar inte ska försöka elemineras)

Paul-Staffanstorp
Nu har man varit ifrån för länge känns det som så detta blev ganska långt. :o

Nussen skrev:
Heder åt till Paul-Staffanstorp. Att du orkar hänga kvar i den här tråden
är ett styrkebesked i sig. Jag är hel säker på att du är en av de riktiga svenska
yrkesmän som finns kvar i landet. Hoppas ni inte blir en minoritet bara..
Ett stort tack för de orden :)

larsolov2 skrev:
De små hantverksföretagen har jag viss förståelse för, deras arbetssituation är inte avundsvärd (snickra på dagen, administrera på kvällen och försöka sköta ledningsfunktionen med mobiltelefonen).
Härligt att det finns någon här som förstår hur det fungerar för en liten ensam egenföretagare.

guntorp skrev:
Problemet med att få tag i hantverkare är väl att det finns för mycket jobb och att man som kund sällan kan vänta ett år på att få jobbet gjort eftersom man är otålig , gäller iaf mig?
Större jobb som man kan vänta lite på upplever jag inte svårt att få hantverkare till.
Det andra långa inlägget från dig tyckte jag var vettigt och jag håller verkligen med dig, och vad det gäller detta så har du helt rätt men jag vill ändå lägga in en liten tanke...
Många här pratar om att hantverkarna inte kan det och det och det...
De kan inte planera eller komma i tid m.m.
MEN...varför ska i princip alla kunder som ringer eller mailar,
allt som oftast ha utfört arbetet i förra veckan då... :confused:

kallefredrik skrev:
Jag tror att den enkla förklaringen är att be om offert innebär att du inte vill betala svart och att 3/4 då valde andra jobb.
För att lämna offert på ett fyrkantigt platt papptak borde inte ta mer än 2 minuter att räkna ut.
Stämmer väldigt dåligt in på seriösa hantverkare eftersom vi bara intresserar oss av vita pengar då dessa behövs för att kunna betala omkostnaderna i ett seriöst företag.
Dock kan jag dessutom säga som så att det är när man kommer med offerten till kunden som detta med att ta det svart kommer på tal vid diskussion om offerten och det är ALLTID kunden som försöker få oss att arbeta svart.
Så att denna anledning skulle vara att man inte skriver offert är inte överensstämmande med verkligheten.
Den diskussionen drar ju oftast inte kunden upp förrän han har fått presenterat ett pris för sig.
Tackar vi sedan nej till att ta det svart händer det oftast att man tappar jobbet till förmån för de oseriösa företagen.
Hur vill ni då att de seriösa företagarna ska kunna leva vidare !!? :(

För att man ska kunna skriva ihop en offert krävs det en del saker innan man kan skriva den på dina två minuter...
Man ska prata med kunden ibland en, två och tre ggr...
Köra ut och titta på arbetet då man vill ha mer fakta än kunden kan berätta i telefonen för att kunna räkna ut en seriös offert, samt mäta upp det och ta fram prisuppgifter på material och ställning m.m
Det kan omöjligt bli en vettig offert på bara två minuter...det säger sig självt !

HEM2121 skrev:
Vilket arbete som är utfört och hur mycket ni fått betala
Vilken hjälp detta skulle vara!!!
Just detta skulle vara ganska meningslöst då inte många arbete är lika något annat och då blir det alltid väldigt missvisande med prisjämförelser av detta slaget. Annars en vettig idé.

folinsgatan skrev:
Byggfirmor är de största lögnare som går i ett par skor.
Dom är som politiker,lovar och ljuger, om dom skickar offert, så tar dom i på priset så man nästan får en hjärtinfarkt.
Jag har själv varit ute för detta när jag skulle byta tak.3 firmor av 13 lämnade offert,den dyraste 235 000 kr inkl moms,allt inräknat.
Självklart... dra bara alla firmor över en och samma kam !!! :mad:

Man har ingen nytta i en jämförelse med bara det ena priset...
det lägsta hade nog varit ganska behövligt för att se vad skillnaden var.

Tossegubbe skrev:
Det första jag reagerade på är hur otroligt mycket inkompetens man möts av i samhället idag tyvärr.
Går man in på en bygghandel så förväntar man väl sig att alla eller iaf dom flesta som arbetar där har iaf motsvarande snickarbakgrund eller motsvarande?
Går man in på en mack förvätar man sig kompetens om oljor bränslfilter och däck inte om korv och wienerbröd för då går jag till ica eller liknande.
Det värsta är ju att går du in på en mack idag så är det inte många som har personal som kan någonting om bilar, men stå och servera korv och se snygga ut med långa naglar, det går så bra så... :D
Gå in på en byggmarknad så får du leta efter kunnig personal också !

frede skrev:
Att skriva en offert är ju en del av arbetet om du är egenföretagare.
Har man problem med att skriva offert för att "det tar för mycket tid" eller för att "jag är praktiker inte teoretiker"
ska man inte ha en egen firma utan söka anställning hos någon annan.
Så du menar på fullaste allvar att jag ska lägga ner min verksamhet för att jag inte hinner komma med en offert till kunden dagen efter de ringt mig om ett arbete de vill ha utfört.

Daniel_N skrev:
Det du skriver tror jag är ett av grundproblemen, som visar sig i de flesta av trådarna i detta delforum - hantverkarna på byggahus är troligtvis inte representativa för den genomsnittlige hantverkaren i Sverige (svensk eller ej). Jag tror att de av er hantverkare som engagerar er tillräckligt mycket för att sitta på ett forum och diskutera byggande också är mer engagerade i ert hantverk än vad medelhantverkaren är.
Extra tråkigt blir det då att ni hantverkare på byggahus är de som får läsa om det missnöje som trots allt verkar finnas med genomsnittshantverkaren i Sverige, medan genomsnittshantverkaren inte sitter här och därför inte heller
tar del av kritiken riktad mot honom eller henne.
Och detta är såklart tråkigt - men samtidigt en mycket god möjlighet för er hantverkare att bli ännu bättre på det ni gör, nä, inte bättre på att köra med skruvudragaren - utan bättre på att veta vad era kunder vill ha, och hur de
resonerar, när de är missnöjda osv. Ta tillfället i akt och läs vad kunderna tycker - vad är det som flest klagar på hos hantverkare - och se till att undvika detta!
Undvik också som hantverkare att gå i fällan avseende att behöva försvara hela sin bransch. Klagomålen i detta delforum är inte riktade mot dig personligen, utan mot någon annan hantverkare, som inte du behöver försvara.
Förklara gärna omständigheter som kanske inte kunderna i allmänhet känner till, och som kanske påverkar den bristande förståelse mellan kunder och hantverkare som finns. Men ta inte på dig att försvara hela hantverkarkåren -
för givetvis finns det individer i den som inte är värda att försvara. Detsamma gäller givetvis konsumenterna - ingen konsument här behöver ju försvara alla konsumenter - givetvis finns det helt värdelösa kunder precis som det finns
helt värdelösa hantverkare.
Sammantaget så tycker jag att den seriösa hantverkaren har mycket större nytta av dessa trådar är konsumenten.
Konsumenten kan få lite utlopp för sin frustration över att ha blivit lurad etc, men hantverkaren får så mycket mer - en alldeles gratis, relativt bred kundundersökning avseende hans egen bransch - utnyttja detta och undvik att göra
de saker som uppenbarligen gör konsumenter i denna och andra trådar förbannade!//daniel
MYCKET MYCKET SERIÖST OCH BRA INLÄGG MED KLARA FAKTA !!!

pappskallen skrev:
Kommunicera!
Hoppar över att citera ditt långa inlägg, men du avslutar det hela med precis det ordet jag hade tänkt avsluta mitt inlägg med.
Detta är det enda som krävs och varför ska det vara så svårt då...
JO...för om man inte kommunicerar så är det lättare att vara oseriös
och det är ju tydligt att det är de oseriösa som folk härinne kastar skit på.
Mycket bra inlägg i sin helhet pappskallen !! :)

HEM2121 skrev:
Hantverkare
Skriv också en punkt lista på varför ni inte hör av er,
fastän ni har varit och tittat på jobbet.
Precis som Daniel skrev innan så tror jag inte du lär få några svar på detta då de oseriösa hantverkarna som merparten härinne vill klämma åt, tyvärr inte befinner sig här.

Quarc skrev:
För att jag som kund inte hör av mig efter att ha fått en offert är väl lika illa som att en hantverkare inte dyker upp eller lämnar en offert efter att ha utlovat det?
Mycket intressant tänkande...

En sammanställning av en seriös hantverkare är en hantverkare som kan kommunicera...;)

Redigerat av moderator:
H
Tråden började med

Varför kommer inte hantverkaren??

Än har jag inte sett något tillfredställande svar på detta än.

Tråden verkade snabbt komma in på olika sidospår! (Det verkar dock med de senaste inläggen komma tillbaka till rätt debatt) :)

Det enda som har framkommit är vad jag kunnat läsa mig till
(förutom hur dåligt arbete hantverkarna gör och för övrigt hur dåliga
de är på höra av sig:

1. Firmorna föredrar firmor före privatpersoner.
2. Privatpersoner är krångliga (kan man läsa mellan raderna)
3. Att de inte hinner skriva offerter (fast de hinner komma och titta)

Fortfarande nyfiken på svaret på tråden

Varför kommer inte hantverkaren??

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Svarade ju dig väldigt rakt och enkelt i slutet av mitt senaste inlägg...

Läser du inte innan du skriver...;)

Jag kan personligen inte ge något annat svar eftersom jag...

Svarar i telefonen på normala arbetstider !
Kommer när jag lovat att jag ska komma !
Skriver offert om jag lovat göra det !
Lämnar offert när jag lovat att göra det !
Startar arbetet när jag lovat att det ska starta !
Håller ordning och reda på min arbetsplats (kunds bostad) !
Städar av dagligen !
Avslutar arbetet ganska exakt när jag lovat det ska bli klart !
Fakturerar det jag lovat jag ska göra !

Tror definitivt inte att jag är ensam hantverkare om detta i hela landet. :rolleyes:;)

Jag har återigen redigerat ett antal inlägg i denna tråd, och jag kommer att fortsätta att hålla noga koll på nivån här.

Att någon uttrycker sig klumpigt, nedvärderande eller otrevligt ger inte dig rätt att göra detsamma tillbaka - använd istället rapportknappen, eller se helt enkelt till att bara bemöta de sakliga argumenten och ignorera resten.

/moderator

Paul-Staffanstorp skrev:
Svarade ju dig väldigt rakt och enkelt i slutet av mitt senaste inlägg...

Läser du inte innan du skriver...;)

Jag kan personligen inte ge något annat svar eftersom jag...

Svarar i telefonen på normala arbetstider !
Kommer när jag lovat att jag ska komma !
Skriver offert om jag lovat göra det !
Lämnar offert när jag lovat att göra det !
Startar arbetet när jag lovat att det ska starta !
Håller ordning och reda på min arbetsplats (kunds bostad) !
Städar av dagligen !
Avslutar arbetet ganska exakt när jag lovat det ska bli klart !
Fakturerar det jag lovat jag ska göra !

Tror definitivt inte att jag är ensam hantverkare om detta i hela landet. :rolleyes:;)
Även om du kanske inte kan svara på frågan varför hantverkare inte dyker upp (eftersom du själv dyker upp) var det upplyftande att läsa ditt inlägg. Precis detta är det jag som kund värderar (och är beredd att betala en premium för).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.