Status
Inte öppen för fler kommentarer.
telabtelab skrev:
Vart skrev jag det någonstans?
telabtelab skrev:
Tycker du att det är konstigt att hantverkare ryggar till privatpersoner när sådana här forum blir till ren föraktpropaganda mot hantverkare?
Är det som du säger så beror det väl gissningsvis på att folk har dåliga erfarenheter av hantverkare;)
 
Nussen skrev:
- och när man tänker tillbaks på vilka killar det var i klassen som sökte in på byggprogrammet så torde uppgiften vara omöjlig...
Exakt!
Visst kommer man ihåg vilka som gick de yrkesinriktade utbildningarna när man gick i skolan...

Dock finns det undantag men de är tyvärr sällsynta. Nåja, verkligheten kommer ifatt dem till slut. Då kommer de stå med mössan i hand...
Jag vet precis hur det är. Många i IT-branchen där jag jobbar hade samma inställning tidigare som många hantverkare har idag. De är borta nu när konkurrensen hårdnat och de seriösa finns kvar...

Mvh/Svanteson
 
Redigerat av moderator:
Oavsett vilken brasch det gäller så är oftast så att kunden är i fokus. I det flesta branscher så konkurerar man om kunderna och tävlar med offerter om jobben. Det är helt naturligt och en god relation till kunden är en förutsättning för att ens ha en chans på att få offerera på ett jobb. Av någon anledning är det precis tvärtom i många fall när det gäller hantverkare. Man ska vara glad som privatperson om man lyckas få någon att lämna en offert. Lyckas man inte med det så ska man vara nöjd med om man får någon på löpande räkning.

Som jag ser det kan det bara bero på att det finns för många kunder och för få hantverkare. Annars så skulle kundvården bland många hantverkarna behöva bli bra mycket bättre för att klara sig i längden.
 
T
mr_bygg skrev:
Är det som du säger så beror det väl gissningsvis på att folk har dåliga erfarenheter av hantverkare;)
Jag säger det en gång till.

Detta forum bl.a bygger upp en hetsjakt mot hantverkare.

HUN-SWE 0-2 :cool:
 
telabtelab skrev:
Jag säger det en gång till.

Detta forum bl.a bygger upp en hetsjakt mot hantverkare.

HUN-SWE 0-2 :cool:
Det här är ett forum för konsumenter som på ett eller annat sätt anlitar hantverkare. Det är ingen nyhet att man är mer benägen att berätta om sina negativa erfarenheter än sina positiva, oavsett om det gäller husföretag eller hantverkare. Att det skulle bedrivas en hetsjakt mot hantverkare på forumet bara för att många tyvärr är missnöjda tycker jag är lita att ta i. Jag har haft synpunkter på hur jag upplever vissa hantverkare jag anlitat men jag har inget generellt emot hantverkare, En av mina bästa vänner är målare, min svärfar är snickare och min sambos bror är elektriker osv. När vi byggde vårt hus och hade en hel del med problem med hantverkare så var det just de som höll koll på bygget och anmärkte på saker som inte gick rätt till och "sågade" vissa delar av arbetet.
 
T
mr_bygg skrev:
Det här är ett forum för konsumenter som på ett eller annat sätt anlitar hantverkare. Det är ingen nyhet att man är mer benägen att berätta om sina negativa erfarenheter än sina positiva, oavsett om det gäller husföretag eller hantverkare. Att det skulle bedrivas en hetsjakt mot hantverkare på forumet bara för att många tyvärr är missnöjda tycker jag är lita att ta i. Jag har haft synpunkter på hur jag upplever vissa hantverkare jag anlitat men jag har inget generellt emot hantverkare, En av mina bästa vänner är målare, min svärfar är snickare och min sambos bror är elektriker osv. När vi byggde vårt hus och hade en hel del med problem med hantverkare så var det just de som höll koll på bygget och anmärkte på saker som inte gick rätt till och "sågade" vissa delar av arbetet.
Varör anlitade du inte "experterna" på en gång?
 
telabtelab skrev:
Varör anlitade du inte "experterna" på en gång?
Av den enkla anledningen att vi flyttat söderut och mina "experter" bor kvar i våra hemtrakter 70 mil från oss. Bara för att förtydliga så är vi nöjda med de flesta hantverkarna men inte med våran "totalentreprenör" och säljare (samma person). Däremot så är jag fruktansvärt glad att vi hade dessa kunniga när vi byggde annars så vet jag inte hur det hade slutat.
 
Redigerat:
T
mr_bygg skrev:
Av den enkla anledningen att vi flyttat söderut och mina "experter" bor kvar i våra hemtrakter 70 mil från oss. Bara för att förtydliga så är vi nöjda med de flesta hantverkarna men inte med våran "totalentreprenör" och säljare. Däremot så är jag fruktansvärt glad att vi hade dessa kunniga när vi byggde annars så vet jag inte hur det hade slutat.
Jättebra, men berätta då här på forumet för en gångs skull att ni är nöjda med era hantverkare och kasta inte skit på oss andra!!!
 
telabtelab skrev:
Det vore spännande att veta din källa angående att 75% av egna företagare inom hantverk uteblir ifrån avtalat möte. Löjligt påstående.

Det som anställda och "gästarbetare" håller på med får du lägga på egen hög.
Läs huvudinlägget!
(Anställda och gästarbetare ligger redan på egen hög och uppnår 100%. Källa: Egen erfarenhet)
 
Redigerat:
T
kallefredrik skrev:
Läs huvudinlägget!
(Anställda och gästarbetare ligger redan på egen hög och uppnår 100%. Källa: Egen erfarenhet)
Ingen trovärdig källa.

Håll inte på och sprid massa rykten som är grundade med din lilla lilla erfarenhet,
 
telabtelab skrev:
Jättebra, men berätta då här på forumet för en gångs skull att ni är nöjda med era hantverkare och kasta inte skit på oss andra!!!
Min mening har aldrig varit att kasta skit på alla hantverkare och det tror jag gäller för de flesta som uttalar sig i frågan. Forumet är en plats för att diskutera sina upplevelser, erfarenheter och åsikter. Som jag i tidigare trådar påpekat så är man betydligt mer benägen att berätta om sina negativa erfarenheter vilket gör att det kan uppfattas som att alla hantverkare skulle vara odugliga vilket absolut inte är fallet.
 
T
mr_bygg skrev:
Min mening har aldrig varit att kasta skit på alla hantverkare och det tror jag gäller för de flesta som uttalar sig i frågan. Forumet är en plats för att diskutera sina upplevelser, erfarenheter och åsikter. Som jag i tidigare trådar påpekat så är man betydligt mer benägen att berätta om sina negativa erfarenheter vilket gör att det kan uppfattas som att alla hantverkare skulle vara odugliga vilket absolut inte är fallet.
???
 
telabtelab skrev:
???
Jag vet inte vad som var oklart. Jag har berättat om en del av mina problem i tråden

http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/99650-borohus-i-dalarna.html

Tack vare hjälp från kunniga hantverkare och insatta i bekantskapskretsen så har vi undvikit en hel del problem och kanske en och annan katastrof. Jag har absolut inget agg mot hantverkare på något sätt och utan att överdriva så var det mina bekanta som ÄR hantverkare som var mest upprörda och förbannade över alla problem vi råkade ut för när vi byggde nytt och utan dem så vet jag inte hur det hade gått. De vakade över vårt bygge och visade bara vikten av att hitta bra hantverkare med bra referenser för att man ska få ett lyckat slutresultat.

Precis som alla påpekat, både hantverkare och konsumenter så gäller det att ha bra referenser eller någon kunnig som övervakar arbetet annars är det svårt som "amatör" att bedöma vad som är ett bra utfört arbete.
 
Förbluffande hur de som säger sig vara hantverkare inte har vett att förstå att den kritik som kommer fram i denna och liknande trådar borde hanteras som ovärderlig hjälp. Att börja argumentera mot de som haft dåliga erfarenheter och defakto försvara de dåliga hantverkarna är direkt sorgligt.

Oavsett om hantverkarna tycker att kunden har rätt eller inte så är det bevisligen vad kunden förväntar sig.

För egen del har jag utvecklat ett, väl underbyggt, förakt mot hantverkare. Privat så har jag erfarenhet hur de upprepade gånger utför undermåligt arbete (reklamation) och under processen är grisar som lämnar spikar i gräsmattan och fimpar runt fastigheten. Upprepade gånger ej kommer på utsatt tid eller har vett att boka om tid. Kort och gått, hanterar kunden som mindre bemedlad.
Genom arbetsplats och bekanta (där således inte mitt ev. bemötande av hantverkaren kan vara tongivande) framkommer samma sak. De är arbetskygga sluskar. T.ex. Ett räcke i ett trapphus ska oljas in. Sluskarna sätt på någon reklamradiokanal i hög volym och börjar sedan arbeta, att ett trapphus är en veritabel resonanslåda som gör att deras musikskval stör en hel arbetsplats bekymrar dem inte. När det är dags för lunch lämnar sluskarna sina verktyg I TRAPPEN med sladdar som snubbeltrådar i en TRAPP. De släpper verkligen vad de har i händerna och går direkt på sin lunch. När momentet att olja in räcket kommer lyckas de naturligtvis skvätta stora droppar av olja över merparten av stentrappen. Retorisk fråga, hur lätt är det att ta bort olja ur porös sten? Hur enkelt hade det varit att täcka stentrappen? Ovan är bara ett litet exempel på den totala avsaknaden av respekt som hantverkaren visar mot kunden.

För dig som ämnar försvara hantverkarna: Ta till dig ovan berättelse, reflektera, ändra Ditt beteende och berätta för dina kollegor hur de ses många kunder. Om Ni ändrar beteende kanske ni får ytterligare en kund.
 
Redigerat av moderator:
Paul-Staffanstorp skrev:
Njae... det är du inte...
Problemet är att detta här med offerter tar mycket tid för företagaren och har de mycket med jobb så hinner de inte med alltid.
Många kunder tror de ska ha offerten i brevlådan/mailboxen dagen efter man tittat på jobbet, men detta är ju totalt omöjligt när man har jobb att sköta också...
Räkna på arbeten får man roa sig med om kvällar och nätter eller på helgerna.
Att skriva en offert är ju en del av arbetet om du är egenföretagare. Har man problem med att skriva offert för att "det tar för mycket tid" eller för att "jag är praktiker inte teoretiker" ska man inte ha en egen firma utan söka anställning hos någon annan. Blir man automatisk imbecill bara för att man kan slå in en spik?
Har de inte tid så måste de ju säga det till kunden, men det är ju det de inte gör, vilket inte är annat än rent kundförakt. De kommer inte ens på överenskommen tid. Det ju fan kutym i byggbranschen. I vilken annan bransch skulle ett sådant beteende accepteras?

Dålig planering gör att man inte har koll på vilka jobb man har och därför är man livrädd för att säga nej till någonting överhuvudtaget så att man helt plötsligt står utan jobb. Istället hugger man på allt som en skogstokig gädda. Att man sedan högaktningsfullt skiter i sina potentiella kunder är bara kundförakt. Tyvärr är ju de allra flesta hantverkare precis likadana så kunden har ju bara att välja mellan pest och kolera. Det finns naturligtvis undantag.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.