21 383 läst ·
47 svar
21k läst
47 svar
Varför kommer det kallvatten från mina kranar när jag vrider på varmvatten?
Det kan gå att få den konstant aktiv med en magnet. Eller att helt enkelt koppla förbi den.
Jaha ja för jag kunde ju inte låta bli att skruva isär den och kollaD Daniel 109 skrev:
Såg då att mellan den elektroniska och den mekaniska delen så är där en liten magnet i en blå plastbehållare. Fick för mig att nått trycker på den men så är det inte då???
Det är en magnet i en plasthållare. Den flyttar på sig när det blir ett vattenflöde. Elektroniken på utsidan reagerar på magnetfältet. Om man lägget på ett yttre magnetfält så kan man aktivera elektroniken utan flöde. Jag gjorde tvärt om på min panna. Jag startade brännaren vid en högre temperatur om det fanns vattenflöde. Det detekterades av ett tungelement utanpå flödesgivaren.
Okej jag är ledsen men fattar inte☹️D Daniel 109 skrev:Det är en magnet i en plasthållare. Den flyttar på sig när det blir ett vattenflöde. Elektroniken på utsidan reagerar på magnetfältet. Om man lägget på ett yttre magnetfält så kan man aktivera elektroniken utan flöde. Jag gjorde tvärt om på min panna. Jag startade brännaren vid en högre temperatur om det fanns vattenflöde. Det detekterades av ett tungelement utanpå flödesgivaren.
vad har det med brännaren att göra??
Tungelement är det en magnet??
menar Du att du har lagt en magnet ovanpå givaren bara??
Samt innebär det att det kan vara elektroniken som är kass ändå?? För i den elektroniska delen är där en mekanisk brytare på denna som när man trycker på den så startar pumpen även kan det vara så att magneten förlorat kraft bara så man kan byta den bara?? Tacksam för svar
Ursäkta att jag rörde till det med min speciallösning som inte hör hit alls. De flödesgivare jag har sett har inte haft knapp. Det har varit en kapslad elektronik del. Är problemet att magnetdelen kärvar i röret?
Jag vet igentligen inte om den kärvar men förutsätter det är bra med plats för den att röra sig på. Är ca 10mm i diameter och hålet den rör sig i ca 12-13 så borde inte men orkar liksom inte pressa in brytaren verkar det som. Startar jag vattnet och går bort och jiddlar lite på elektroniska Dellen klickar det till och pumpen startar sååå tänkte nu om man kunde lösa det med en magnet extra eller om den där sitter förlorat kraft = billigtD Daniel 109 skrev:
Det enklaste är att koppla pumpen för kontinuerlig drift. Det drar lite el, men det enda nackdelen. Din sensor låter udda. Jag har haft elektronisk detektering, och det på äldre pannor. En CTC1100 och en Pellux.
Okej kommer det inte ja typ spränga nån ledning jag kan lägga upp bilder på den imorgon. Så kanske det finns nån bra idéD Daniel 109 skrev:
Nej, det är fritt flöde genom. Det är inget problem att ha pumpen gående.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Stämmer nog bra, det är en känsligare lösning. Ett av felen i pannan jag nämnde var att plattvärmeväxlaren genom sin minimala vattenmängd och många celler lyckats frysa sönder väldigt fort vid något driftstopp, så bara där åkte 3500kr direkt.
Vill nämna följande för framtida felsökare:
Vi hade nyligen ett liknande problem i en 6 år gammal anläggning, med stokastiskt varmvatten. Det visade sig att det i vårt fall var blandningsventilen som hade bestämt sig för att lattja lite med oss i duschen. Så vi fick byta den, vilket man kan göra själv, själva ventilen kostade ca 700 kr.
Enligt expertisen så går dessa blandningsventiler sönder ganska ofta.
Vi hade nyligen ett liknande problem i en 6 år gammal anläggning, med stokastiskt varmvatten. Det visade sig att det i vårt fall var blandningsventilen som hade bestämt sig för att lattja lite med oss i duschen. Så vi fick byta den, vilket man kan göra själv, själva ventilen kostade ca 700 kr.
Enligt expertisen så går dessa blandningsventiler sönder ganska ofta.
Nej, du skall INTE ha pumpen gående hela tiden. Då förstör du skitningen i pannan och nyttan med en tappvarmvattenautomat. MVHD Daniel 109 skrev: