När vi eldar i vedkaminen så sipprar det sakta in rök någonstans. Efter 1-2 h så går brandvarnaren igång och man kan se att det är rök i ljuset av starka lampor. Skorstenen ser ut så här:
Det är två rökgångar, en mindre för en gammaldags vedspis, och en större för en vedkamin. Det är gemensamt spjäll för bägge rökgångarna. Det finns ingen tilluftskanal, utan tilluften tas från vanliga självdragsventiler. Sotaren har provtryckt rökgången som hör till vedkaminen och hittar inga otätheter, men han sa att det var lite dåligt drag i den. Det finns ingen skorstenshuv idag.
Jag har kill-gissat/gjort värsta amatöranalysen om varför det kommer in rök någonstans och funderat på om det kan vara så att röken som går upp via vedkaminens stora rökgång, på något vis sipprar tillbaks via den mindre rökgången för vedspisen??
Är det någon som har en idé om varför det kommer in rök, och förslag på vad man kan göra åt det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är två rökgångar, en mindre för en gammaldags vedspis, och en större för en vedkamin. Det är gemensamt spjäll för bägge rökgångarna. Det finns ingen tilluftskanal, utan tilluften tas från vanliga självdragsventiler. Sotaren har provtryckt rökgången som hör till vedkaminen och hittar inga otätheter, men han sa att det var lite dåligt drag i den. Det finns ingen skorstenshuv idag.
Jag har kill-gissat/gjort värsta amatöranalysen om varför det kommer in rök någonstans och funderat på om det kan vara så att röken som går upp via vedkaminens stora rökgång, på något vis sipprar tillbaks via den mindre rökgången för vedspisen??
Är det någon som har en idé om varför det kommer in rök, och förslag på vad man kan göra åt det?
Kan vara som du säger, det viktiga är att du har bra fyr i spisen så skorstenen/rökkanalen blir varm. I början kan du behöva öppna er fönster i rummet du eldar i så att elden får syre, om det är täta rum/fönster och dåligt med tilluft kan du behöva ha ett fönster lite öppet hela tiden. Alltså mycket viktigt med tilluftT Tumme_mitti_handen skrev:När vi eldar i vedkaminen så sipprar det sakta in rök någonstans. Efter 1-2 h så går brandvarnaren igång och man kan se att det är rök i ljuset av starka lampor. Skorstenen ser ut så här:
[bild]
Bästa svaret
Jag hade satt dit en skorstenssnurra per kanal (även kallad dragförbättrare, ventilator eller Aspirotor), det är en vinddriven, roterande kåpa som monteras på skorstensröret för att förbättra draget och ventilationen genom att använda vindkraften för att skapa ett undertryck som effektivt suger ut rök, fukt, lukt och andra gaser, vilket minskar problem som kallras, mögel och dålig förbränning utan att kräva elektricitet.
Eller så hade jag satt dit två vindföjor (för skorsten).
Hade även sett till att det finns tillräckligt med lufttillförsel till eldstäderna.
Eller så hade jag satt dit två vindföjor (för skorsten).
Hade även sett till att det finns tillräckligt med lufttillförsel till eldstäderna.
Vi har riktigt bra fyr i kaminen och har testat lite fram och tillbaks med att ha ett ventilationsförnster i köket öppet, men kanske för lite eller för sent. Ska testa med att ha det öppet under hela tiden.3 307an skrev:Kan vara som du säger, det viktiga är att du har bra fyr i spisen så skorstenen/rökkanalen blir varm. I början kan du behöva öppna er fönster i rummet du eldar i så att elden får syre, om det är täta rum/fönster och dåligt med tilluft kan du behöva ha ett fönster lite öppet hela tiden. Alltså mycket viktigt med tilluft
Du kan åxå låta tillverka ett plåtrör i samma storlek som rökkanalen som är en meter eller lite högre. Så inte röken ramlar ner i pipan brevid.T Tumme_mitti_handen skrev:
Klicka här för att svara