Kanske det var ett Cable Discharge Event?mycke_nu skrev:
http://www.national.com/an/AN/AN-1511.pdf
Jordad dator eller ej spelar liten roll, med Ethernet så kopplas inte jordarna ihop mellan grejerna i nätverket.
Intressant artikel!-MH- skrev:
Kan ju emellertid vara så att det kom statisk elektricitet från monitorerna, och då hjälper säkert jordning.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Kan bli så att urladdningen tar bättre om apparaten är skyddsjordad (lägre impedans) MEN utan skyddsjord kan det slå över till någon annan kabel.
Bäst är att hålla katten borta, halvledande golv (såpskurat trägolv eller linoleum tillsammans med fuktig luft), rent allmänt hålla 50% relativ luftfuktighet och vilka kläder man har (bomull+, konstmtrl-).
Protte
Bäst är att hålla katten borta, halvledande golv (såpskurat trägolv eller linoleum tillsammans med fuktig luft), rent allmänt hålla 50% relativ luftfuktighet och vilka kläder man har (bomull+, konstmtrl-).
Protte
Nej, problemet försvann när jordfelet fixades.
Jordad dator eller ej spelar liten roll, med Ethernet så kopplas inte jordarna ihop mellan grejerna i nätverket.
Det beror på. Kör du skärmad kabel eller 10Base-T så kopplar du ihop jordarna.
I ärlighetens namn ska jag dock säga att det här var för ett tag sedan, när datorerna var känsligare för sådant, och ett säkert sätt att fimpa en dator var att plugga ur en skrivarkabel under gång...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Var det koaxialkabel ethernet så OK, dagens vanligaste är partvinnat utan skärm så där kanske vi har anledningen.
Protte
Protte
10Base2 eller 10Base5 menar du? Helt rätt, då blir det jord till jord, men vem gör det i dagens läge? Eller kör STP/FTP?Troberg skrev:
Har ett svagt minne av att vi hade 10Base5 (Thick-net) som backbone på Chalmers ett tag, men att det var på väg bort redan början 90-talet. 10base2 fanns ett bra tag efter, särskilt till Mac:arna...
10Base2 och 10Base5 hade isolationstransformatorer, byggde själv tranceivers för dessa nån gång på 80-talet.-MH- skrev:10Base2 eller 10Base5 menar du? Helt rätt, då blir det jord till jord, men vem gör det i dagens läge? Eller kör STP/FTP?
Har ett svagt minne av att vi hade 10Base5 (Thick-net) som backbone på Chalmers ett tag, men att det var på väg bort redan början 90-talet. 10base2 fanns ett bra tag efter, särskilt till Mac:arna...
FTP kör jag varje dag.
Naturligtvis menade jag det, hjärnsläpp. Jag använde det faktiskt tills för cirka fem år sedan, av historiska skäl, på delar av mitt nät. Jag räknar också med att så småningom återanvända kablagen till övervakningskameror.
Jag gör det. Det är över 100 m kabel från ena änden av huset till andra, och den passerar längs med matarkabeln som kommer in i huset. Det skadar inte att vara försiktig, extrakostnaden för skärmad kabel är en bagatell jämfört med att behöva dra om för att de krånglar.
Jag har också lågnivå ljudkablar från förförstärkaren till slutstegen som är uppemot 30 m långa. Långa signalkablar är alltid en potentiell risk om de ligger på olika faser eller har nollan/fas omkastade.
I hemmamiljö, asså? Det var ovanligt. Jordat skärmen i bägge ändar, eller bara ena?Troberg skrev:
Vi körde STP mellan kort i rack, men det var för att inte det skulle läcka ut störningar från racken till omgivningen.
Jaha.. jag menade ju det senare..-MH- skrev:
Det blir nog inge bra, 10Base2 använder 50 Ohm RG-58 medan video normalt använder 75 Ohm RG-59.Troberg skrev:
Klicka här för att svara