Ja, varför ska man egentligen ha jordade uttag? När man studerar kontakterna på alla olika maskiner man har hemma så är det extremt få som har jordstift. Det är kaffebryggaren och möjligen datorn. Annars är varenda apparat skyddsjordat och har vanlig kontakt. Att kosta på sig jord är kanske att ge falsk trygghet - eller?

Apparater som saknar jordad stickpropp är förhoppningsvis dubbelisolerade och kräver ej jord.

Dock har du nog fler jordade apparater i ditt hus än du tror. Alla vitvaror, dator, tv mm. Jag tycker absolut inte det är att ge "falsk trygghet". Så fort du har en jordad stickpropp och kopplar den i ett jordat uttag så har du ökat säkerheten med 1000%. ( Ej vetenskapligt bevisat :))

Ska du investera i elsäkerhet så går petskyddade uttag och jordfelsbrytare före byta till jordade uttag.
En del tillverkare, föreskriver i sina garantivillkor att apparaten ska anslutas i ett jordat uttag.

Jag håller med Etyden, utvecklingen har gått från o till jordat samtidigt som klassI mer eller mindre försvunnit till förmån för klass II (dubbelisolerat)

När vi nu får jordade uttag så finns lite att jorda.
Jag är inte motståndare till jordat, bara konstaterar att 2 utvecklingar så att säga missar varandra.

Protte

Det går ju att sätta uttag enbart för klass II apparater om man nu har många sådana.

prototypen skrev:
Jag håller med Etyden, utvecklingen har gått från o till jordat samtidigt som klassI mer eller mindre försvunnit till förmån för klass II (dubbelisolerat)

När vi nu får jordade uttag så finns lite att jorda.
Jag är inte motståndare till jordat, bara konstaterar att 2 utvecklingar så att säga missar varandra.

Protte
Håller med.

Det kan ju bli så i framtiden att man åtminståne inomhus går ifrån skyddsjord till förmån för JFB och dubbelisolerat och jordade uttag blir en historisk parantes.

Tror jag inte, reglerna ju har sedan länge föreskrivet att i nybygga ska allt jordas. Att minska nivån tror jag inte kommer att hända. Principen isolerad miljö är ju också ett minne blott.
Dessutom är ju en förutsättning för ojordade uttag att det finns isolerade golv. dvs. trägolv

Å andra sidan i Danmark kör man den principen nästan över allt. Ojordade uttag och alltid jordfelsbrytare. Behöves jord, så hämtar dom från närmaste vattenrör. "iaf. hört ryktesvägen"

Jag tänkte lite längre in i framtiden än vad du kanske gör.

Man kan mycket väl tänka sig att ALLT blir dubbelisolerat och att det utvecklas självtestande och i praktiken ofelbara JFBs etc.

Inte för att jag tror att det kommer att hända under min livstid..

Det finns en stor fördel till med jordade uttag: När du börjar koppla ihop saker i olika delar av huset, tex nätverk, antennkablar, ljudanläggningar osv, så börjar saker gå sönder om du inte har jordade uttag, eftersom man då inte har gemensam jord och det blir krypspänningar mellan prylarna. Sätt därför aldrig tex en dator i ett ojordat uttag.

Mikael_L
Troberg skrev:
Det finns en stor fördel till med jordade uttag: När du börjar koppla ihop saker i olika delar av huset, tex nätverk, antennkablar, ljudanläggningar osv, så börjar saker gå sönder om du inte har jordade uttag, eftersom man då inte har gemensam jord och det blir krypspänningar mellan prylarna. Sätt därför aldrig tex en dator i ett ojordat uttag.
Det är inte säkert, det bildas lika gärna jordloopar också.

Men att installera jordat vs ojordat är ju knappast någon större merkostnad, ungefär samma pris på apparater + ett par hundra meter gul/grön FK i en vanlig villa. Inte så att det direkt syns på sista raden när hela bygget ska betalas.

Men jag håller med om att dubbelisolerade apparater med europropp har tagit över riktigt markant.

Vanliga jordade apparater är en hel del köksmaskiner, micro, brödrost, vattenkokare, kyl/frys, våffeljärn osv osv. PlattTV, datorer. Alla möjliga verktyg, som iofs inte används till vardags. Utomhusutrustning, häcksax, elmotorsåg, elklippare och ljusslingor och annan utomhusbelysning

Ja nå finns det lite jordade prylar iaf..

Troberg skrev:
Som Mikael skriver så orsakar skyddsjordningen en del jordloopar som kan ge brum i ljudutrustning, Dubbelisolerat är klart bäst på sådana prylar så sammankopplingen BARA sker med SIGNALjord (inte att blandas ihop med SKYDDSjord)

Sedan har vi nätverket till datorn, Ethernet men si det är transformatorkopplat så det kvittar om prylarna är jordade, ethernet är galvaniskt skillt.

Protte

I många datorer sitter ett nätfilter.. det är till för att minimera störningar via nätet som annars kan förstöra datorn.. och för att det skall funka behövs jord..
Trenden är ju att allt får en dator i sig... Vår internetradio la av för nån vecka sen och alla inställningar i brandväggen var borta... en störning via nätet hade förmodligen kommit in.. Bor man på landet som jag gör så behöver man mer prylar som har ordentliga avstörningar När jag bodde i Sth hade jag aldrig dom här problemen.. Jord kan altså behövas intnte bara för skyddsjord utan även för avstörning.

Som Mikael skriver så orsakar skyddsjordningen en del jordloopar som kan ge brum i ljudutrustning, Dubbelisolerat är klart bäst på sådana prylar så sammankopplingen BARA sker med SIGNALjord (inte att blandas ihop med SKYDDSjord)
Well, jag har mätt upp 130 V skillnad mellan signaljord på olika prylar. Det försvann när jag satte allt i jordade uttag. 130V är inte nyttigt för en lågnivåingång.

Sedan har vi nätverket till datorn, Ethernet men si det är transformatorkopplat så det kvittar om prylarna är jordade, ethernet är galvaniskt skillt.
Japp, det borde vara så, men erfarenheten har visat att det inte är så. Vi hade problem på jobbet (en elektriker hade inte dragit åt en skruv i en kopplingsdosa, så halva ovanvåningen var utan skyddsjord), och det brände nätverkskort på löpande band.

Troberg skrev:
Well, jag har mätt upp 130 V skillnad mellan signaljord på olika prylar. Det försvann när jag satte allt i jordade uttag. 130V är inte nyttigt för en lågnivåingång.
Att det blir ca halva matningsspänningen beror just på nätfilter med kondensatorer mot chassiejord från både fas och nolla.

Att nätverkskorten gick beror nog på statisk elektricitet. Dom klarar inte flera tusen Volt även om dom är galvaniskt isolerade från nätverkskabeln.

Intressant fråga som jag också funderat på. Kan förstå att det var intressant när alla prylar var ASEA grå lackerad plåtlådor, men idag ...

Själv blev jag totalsågad till spån när jag tog upp frågan för 1-2 år sedan. Tror det var i förra behörighetstråden.

Man kan mycket väl tänka sig att ALLT blir dubbelisolerat och att det utvecklas självtestande och i praktiken ofelbara JFBs etc.

Inte för att jag tror att det kommer att hända under min livstid.
Det tror jag du hinner vara med om. Bara en tidsfråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.