Där finns ingen svensk sida som säljer dessa "mirakel" tillbehör?

dostoro skrev:
Om du menar "vanliga" Speed Squaren så säljer verktygsproffsen metrisk Speed Square.

[länk]
Tack, precis den jag syftade på!

Men 125kr i frakt för med dhl. Fick bli postens varubrev snål som man är.

Redigerat:
Det enda som fattas på den där är att den var gjord i rostfritt stål, med matta ytor, etsade skalor, och i vettig finish. Och att den inte är tillverkad i USA. Och klassning enligt DIN 875. Då har vi en riktig vinnare!

• Gilla
Lime113 och 3 till
  • Laddar…
Det vore smutt. :)
Men prislappen skulle hamna på minst det dubbla (tror jag).
För det den är ämnad för i nuläget är den alldeles perfekt och ersätter vanliga vinkelmåttet alla dagar i veckan för mig.
Jag har moddat min med nagellack i alla markeringar samt gjort en "slida" att förvara den i på bältet.

Har den metriska från Toolstop.. Så Bachos vinkelhake fått ligga i verktygslådan i snart 2års tid.. mothåll för cirkelsågen.45&90 på direkten och alla andra vinklar och att få raka streack X-cm från kanten.. guldvärd

För att fortsätta på en gammal tråd.
När chefen var i USA nyligen bad jag henne köpa en Swanson metric Speed Square och en Irwin Combination Square åt mig.

Det första jag noterar är att båda är så nära exakt 90° jag kan bedöma med att dra parallella streck och jämföra. Gläder mig.
Min Hultafors vinkelhake (en sådan där standardgrej med plastvinkel) är nog inom toleranserna men strecken är inte heeelt parallella.

Speed squaren ligger där jag lägger den. Stabilt. Vanlig vinkelhake snurrar ju runt sin axel och jag måste måtta in den på nytt om jag måste gå och hämta en penna...
Den är riktigt bra som mothåll när jag sågar med cirkelsågen.

Vanlig vinkelhake har en förmåga att vrida sig en aning när jag trycker fast den med tummen och drar ett streck, det är den där jäkla 45°aren som gör att den tappar sin vinkelräthet. Riktigt irriterande. Litar inte på vanlig vinkelhake. Speed squaren är stabil.

Och de där små finesserna som att jag kan använda den när jag drar ett streck längs en lång kant gillar jag,

Combination squaren är inte lika halleluja men den är som sagt exakt och jag gillar att jag kan måtta en höjd eller ett djup på en låda, lämna verkstaden en vecka och måttet ligger kvar tills jag skall såga det jag behöver såga... :)

Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 2 till
  • Laddar…
En annan sak jag tycker är bra är att Speed squaren kan ta valfri vinkel:)

• Gilla
Fario
  • Laddar…
nikasp
Nu blev jag också sugen men är den nåt att ha eller ”TV-shop”? Ska man bara köpa den som anhåll för att kapa så vete fasen...

Om du vill ha anhåll för cirkelsågen och en vinkelhake som ligger stadigt kan jag rekommendera denna typen:
En speedsquare, även känd som vinkelhake, ligger på en brun kartongbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det du får med speedsquaren är möjligheten till att dra streck med bestämd vinkel och att du har något som andra undrar vad det är.

Jag är ansvarig för att skapa en liten verkstad i scoutlokalen. Jag har ritat och köpt material och när vi byggde den var det jag och tre föräldrar som är byggare och finsnickare. Jag försökte förgäves hänga med i deras tempo men en sak var de imponerade av. Min speedsquare...

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Nu blev jag också sugen men är den nåt att ha eller ”TV-shop”? Ska man bara köpa den som anhåll för att kapa så vete fasen...
Klart du ska ha en (y)

Dom är riktigt billiga i röd plast här, 50kr. En mindre modell som är händig och nätt.

806242_1.jpg

Man kanske är dum i huvet, men man vill ju hellre ha en snygg från Mirock

il_340x270.1679318482_a0ky.jpg

• Gilla
Brännis och 4 till
  • Laddar…
Jag tror @Frustrator kan bidra med sin åsikt om han inte redan har gjort det.

Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Man kanske är dum i huvet, men man vill ju hellre ha en snygg från Mirock

[bild]
Den där är helt fantastiskt bra. Till väldigt mycket!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.