pj borg skrev:
meddela gärna när ni får hem dom o tala om hur ni tyckte att allt funkade
Meddela ännu hellre hur ni tycker själva verktyget fungerar.

Nu har jag fått hem min metriska speed square

Inte hunnit använda den ännu, men några första reflektioner

Känns väldigt gedigen ca 4 mm tjockt gods, ganska övertygad om att den är gjuten

Yttersidan på "basen" är fräst

Mitt exemplar är väldigt exakt vid 90 grader, så exakt man kan testa genom att "dubbel" ritsa med kniv

Har inte hunnit testa 45 ännu

I och med att den är så tjock går den att använda som anhåll för stickis eller klinga

Den ligger kvar vid markeringen på brädan om man släpper den
Dvs den beter sig inte som en vanlig vinkelhake där basen hänger ner om man släpper den

Skriver på telefon så blir ingen utläggning men ser en hel del möjligheter och tror den blir ett användbart komplement till vinkelhaken, smygen & maskinvinkeln

hur stor är den?du kommer att hitta mycket nytta me denja kan bara säga grattis till köpet:)

Lite gammal tråd men jag köpte en sånhär, en del av orsaken är att den ser ut att kunna göra en massa verktygs arbeten och för mig som inte är något proffs betyder det att jag inte behöver köpa flera olika dedikerade verktyg. Just nu håller jag på och bygger en vedbod och vid allt kapande i olika vinklar med den utrustning jag har (en bosch pks-40, that's it) hade den här grejen kommit till nytta...Ska komma till nytta ännu hoppas jag.

Det att den är lite unik i europeisk miljö gör också att jag gillar den, samma orsak som jag skaffade ett uråldrigt dubbel yxhuvud och renoverade det, inte många som har en dubbelyxa, så klart jag ska ha en! Orka vara som alla andra med sin tråkiga Fiskars yxa.

Off topic. Yxa med två huvud är inte det bara för kasta på tavla? Eller var dom slipade på olika sätt så att det vart två olika yxor i en? Eller har dom någon annan funktion. Undrar verkligen

Pär

Jo dom är slipade på två vis, en sida är trubbigare och lite tjockare och den andra är tunnare och vassare.

Ahh så då vet jag. Ena för att fälla trädet och andra för att kvista det?

Pär

Jo, jag kommer mest ha det till röjning och huggning av småkvistar och för att göra stickor till tändved. Har en gränsfors slägga för klyvning och en motorsåg för fällning.

Fast även om jag inte skulle ha någon praktiskt nytta av det skulle jag ändå vilja ha en för jag har alltid tyckt dom är häftiga. Fast den nu bara ska hänga på väggen i garaget.

DennisCA skrev:
Jo, jag kommer mest ha det till röjning och huggning av småkvistar och för att göra stickor till tändved. Har en gränsfors slägga för klyvning och en motorsåg för fällning.

Fast även om jag inte skulle ha någon praktiskt nytta av det skulle jag ändå vilja ha en för jag har alltid tyckt dom är häftiga. Fast den nu bara ska hänga på väggen i garaget.
Håller helt med om att de är fina. Fällde och kvistade en grövre björk i helgen med Gränsfors dubbelyxa istället för att böka med motrorsåg (ett träd). Tror dock den kommer slipad lika på båda sidor?

Har använt min speed square till allt möjligt, senast så använde jag den för att se till att skåp och hyllor inte var sneda. Tycker den är riktigt bra. Det enda negativa är graderingarna som inte är så exakta.

Har ett vanligt L-format vinkelmått och det är ju bara skräp. Det huvudsakliga problemet är att det är två delar som kanbörja glappa och det är precis vad som hänt med den jag har. Används mest som en linjal nuförtiden. Det är en av de stora fördelarna med denna design, en enda gedigen bit, det kommer att krävas mycket våld för att göra den sned.

Skulle gärna få tag i en större "framing square" också.

Själv har jag en 12.x" gul från Stanley som jag är nöjd med :) Tack för länken!
Edit: Fast jag tyckte det var roligare att se tillverkningen

Redigerat:
  • Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Köpte en sådan där 2017-03-23. Mirock (säljaren) trodde att det skulle ta ca 20 dagar innan den är framme.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Kom gärna med en recension när du har fått använda den :)

Toddbertuzzi skrev:
Köpte en sådan där 2017-03-23. Mirock (säljaren) trodde att det skulle ta ca 20 dagar innan den är framme.
Vad säljer han dem för cirka? För tillfället har han inga i webbshoppen och hade varit intressant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.