74 153 läst ·
105 svar
74k läst
105 svar
Varför inte "Speed square"
Nu har jag fått hem min metriska speed square
Inte hunnit använda den ännu, men några första reflektioner
Känns väldigt gedigen ca 4 mm tjockt gods, ganska övertygad om att den är gjuten
Yttersidan på "basen" är fräst
Mitt exemplar är väldigt exakt vid 90 grader, så exakt man kan testa genom att "dubbel" ritsa med kniv
Har inte hunnit testa 45 ännu
I och med att den är så tjock går den att använda som anhåll för stickis eller klinga
Den ligger kvar vid markeringen på brädan om man släpper den
Dvs den beter sig inte som en vanlig vinkelhake där basen hänger ner om man släpper den
Skriver på telefon så blir ingen utläggning men ser en hel del möjligheter och tror den blir ett användbart komplement till vinkelhaken, smygen & maskinvinkeln
Inte hunnit använda den ännu, men några första reflektioner
Känns väldigt gedigen ca 4 mm tjockt gods, ganska övertygad om att den är gjuten
Yttersidan på "basen" är fräst
Mitt exemplar är väldigt exakt vid 90 grader, så exakt man kan testa genom att "dubbel" ritsa med kniv
Har inte hunnit testa 45 ännu
I och med att den är så tjock går den att använda som anhåll för stickis eller klinga
Den ligger kvar vid markeringen på brädan om man släpper den
Dvs den beter sig inte som en vanlig vinkelhake där basen hänger ner om man släpper den
Skriver på telefon så blir ingen utläggning men ser en hel del möjligheter och tror den blir ett användbart komplement till vinkelhaken, smygen & maskinvinkeln
Lite gammal tråd men jag köpte en sånhär, en del av orsaken är att den ser ut att kunna göra en massa verktygs arbeten och för mig som inte är något proffs betyder det att jag inte behöver köpa flera olika dedikerade verktyg. Just nu håller jag på och bygger en vedbod och vid allt kapande i olika vinklar med den utrustning jag har (en bosch pks-40, that's it) hade den här grejen kommit till nytta...Ska komma till nytta ännu hoppas jag.
Det att den är lite unik i europeisk miljö gör också att jag gillar den, samma orsak som jag skaffade ett uråldrigt dubbel yxhuvud och renoverade det, inte många som har en dubbelyxa, så klart jag ska ha en! Orka vara som alla andra med sin tråkiga Fiskars yxa.
Det att den är lite unik i europeisk miljö gör också att jag gillar den, samma orsak som jag skaffade ett uråldrigt dubbel yxhuvud och renoverade det, inte många som har en dubbelyxa, så klart jag ska ha en! Orka vara som alla andra med sin tråkiga Fiskars yxa.
Jo, jag kommer mest ha det till röjning och huggning av småkvistar och för att göra stickor till tändved. Har en gränsfors slägga för klyvning och en motorsåg för fällning.
Fast även om jag inte skulle ha någon praktiskt nytta av det skulle jag ändå vilja ha en för jag har alltid tyckt dom är häftiga. Fast den nu bara ska hänga på väggen i garaget.
Fast även om jag inte skulle ha någon praktiskt nytta av det skulle jag ändå vilja ha en för jag har alltid tyckt dom är häftiga. Fast den nu bara ska hänga på väggen i garaget.
Håller helt med om att de är fina. Fällde och kvistade en grövre björk i helgen med Gränsfors dubbelyxa istället för att böka med motrorsåg (ett träd). Tror dock den kommer slipad lika på båda sidor?DennisCA skrev:Jo, jag kommer mest ha det till röjning och huggning av småkvistar och för att göra stickor till tändved. Har en gränsfors slägga för klyvning och en motorsåg för fällning.
Fast även om jag inte skulle ha någon praktiskt nytta av det skulle jag ändå vilja ha en för jag har alltid tyckt dom är häftiga. Fast den nu bara ska hänga på väggen i garaget.
Har använt min speed square till allt möjligt, senast så använde jag den för att se till att skåp och hyllor inte var sneda. Tycker den är riktigt bra. Det enda negativa är graderingarna som inte är så exakta.
Har ett vanligt L-format vinkelmått och det är ju bara skräp. Det huvudsakliga problemet är att det är två delar som kanbörja glappa och det är precis vad som hänt med den jag har. Används mest som en linjal nuförtiden. Det är en av de stora fördelarna med denna design, en enda gedigen bit, det kommer att krävas mycket våld för att göra den sned.
Skulle gärna få tag i en större "framing square" också.
Har ett vanligt L-format vinkelmått och det är ju bara skräp. Det huvudsakliga problemet är att det är två delar som kanbörja glappa och det är precis vad som hänt med den jag har. Används mest som en linjal nuförtiden. Det är en av de stora fördelarna med denna design, en enda gedigen bit, det kommer att krävas mycket våld för att göra den sned.
Skulle gärna få tag i en större "framing square" också.
Själv har jag en 12.x" gul från Stanley som jag är nöjd med
Tack för länken!
Edit: Fast jag tyckte det var roligare att se tillverkningen
Edit: Fast jag tyckte det var roligare att se tillverkningen
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 136 inlägg
Köpte en sådan där 2017-03-23. Mirock (säljaren) trodde att det skulle ta ca 20 dagar innan den är framme.