Jag är också på ett gruppköp. Verkar vara en rätt smidig grej.

Passa på att beställa amerikanska ögonmått samtidigt :D

joppe_73 skrev:
Tack för svaren, när jag kollade på Swansons site hittade jag faktiskt en speed square i metric utförande med gradskala vad jag kan se på bilden[länk]. Denna måste inhandlas omgående^_^b
Jag tror att jag höll i en liknande Swanson ("imperial", men det kvittar i sammanhanget) för ett tag sedan, och jag upplevde den som ganska grovhuggen. Skalstrecken var också ganska breda. Kändes som att den passar bättre på ett bygge än på ett snickeri...

Men som sagt, jag är inte 100% säker. Är det någon som vet med säkerhet?

• Gilla
Zynthezizer
  • Laddar…
Jag tittade på bilderna och håller helt med bygga_bo. Jag tycker verkligen vinkeln ser ut att vara stansad ur en bit grov stålplåt, typiskt amerikansk look. Fördomsfullt, jag vet men sanningen är att de rätt ofta inte har någon högre finish på sina produkter.

phl skrev:
Jag tittade på bilderna och håller helt med bygga_bo. Jag tycker verkligen vinkeln ser ut att vara stansad ur en bit grov stålplåt, typiskt amerikansk look. Fördomsfullt, jag vet men sanningen är att de rätt ofta inte har någon högre finish på sina produkter.
Den är 25 cm lång, och annonseras som lämplig till takstolar och trappor och annat. Jag är glad åt prylar, men skall man ha den till att mäta upp innan bygget är den på tok för kort, skall man ha den för att mäta upp under bygget föredrar jag egentligen att inte mäta alls, men annars bord eman ha något som antingen är längre (MFS, sågbord, ...) eller exaktare (digital vinkelmätare som sätts på biten, inte som mäter vinkeln mellan två linjaler, eller laser.

Så mitt i all köplustan är det svårt att se varför den är bra.

--- Mats ---

P.S. Kan bero på att jag förköpt mig förbi min ekonomi

Mats Bengtsson skrev:
P.S. Kan bero på att jag förköpt mig förbi min ekonomi
Jaså? Antar att det inte bara är lasern som grävt hål i fickorna?

Den största anledningen till att jag vill ha en speed square är att jag har läst så mycket amerikanska källor i form av forum och tidskrifter. En speed square verkar vara någon som anses självklart och som alla har. Jag skulle vilja veta vad det är för en grej genom att prova själv.

Kanske är den som en grej alla svenska hantverkare har, och som är ett ganska opraktiskt redskap. Jag menar naturligtvis tumstocken.

phl skrev:
Jaså? Antar att det inte bara är lasern som grävt hål i fickorna?
Ack nej, jag var överansträngd innan lasern. Även långsiktiga investeringar tömmer plånboken. Faktiskt var vinkelmätare en av dem, efter upptäckten om de 47 graderna, och med en önskan att kunna utnyttja dem och komma någorlunda rätt tillbaka snabbt efteråt. Och när man då handlar från en amerikansk katalog... :)

--- Mats ---

Ser inte att den kan ersätta vinkelhaken fullt ut...så den får stanna i hyllan

Min tanke var inte att den skall ersätta vinkelhaken eller så utan den bör vara perfekt vid just "framing". Tex jag skall göra ett garphugg (urtag i takbjälke för hammarband). jag vet från ritningen att takvinkeln är 24 grader, istället för att ta fram smygvinkel så tar man sin speedsquare märker med gradskalan och sågar -klart.
Mycket av vitsen med verktyget är just att det är grovt för att tåla omild behandling på bygget.

• Gilla
OldLady
  • Laddar…
Lyfter upp en tråd som somnat

Var det någon som köpt och prövat Speed Square i mm ?

jag har en speedsquare å den är de bästa ja vet makalöst att dom inte kommit till sverige

men om man ska utnyttja den helt är en amerikansk byggminiräknare bra att ha
är de nån som har en sån?

Har du en Smartphone så finns det några appar som eventuellt har den kalkylatorfunktionen du söker. Jag har inte tittat så noga på dem men sett att det finns några i både iTunes och Google Play. "framing calculator" kanske är ett bra sökord? Det dyker upp några stycken på detta men jag har inte studerat dem närmare.

jag har bade vinkel å räknare å använder dom ofta
tänkte bara om de va fler som upptäckt superverktyget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.