T twoody skrev:
Problemet är att folk tror att luckor tål vatten,men nej trä tål inte vatten.
Har gjort stora områden med samma kök i alla bostäder och resultatet från olika boende är stora. Där folk är slarviga med vatten så sväller luckor där folk bryr sig om ditt kök så fanns det inga problem, oftast där det var problem i kök hade dom större problem med skåp och dylikt i badrum.
Så du menar att en produkt som är avsedd för att användas i ett kök, t.ex. kökslucka under vasken, att det är ok att den inte tål vattten?

Jag tycker faktiskt att det är horriblelt att acceptera att så undermåliga produkter. Det är lite som att acceptera att bilen rostar för att man kört i regn...

I mitt fall är luckorna så känsliga att de svällt under handtagen (har handtag där man stoppar in handen), eller runt köksfläkten (har följt IKEA´s anvisningar om avstånd, passbitar osv), eller luckorna på överskåpen...

Om dagens MDF eller färg inte klarar det så får man utveckla bättre produkter helt enkelt!

/N

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
Så du menar att en produkt som är avsedd för att användas i ett kök, t.ex. kökslucka under vasken, att det är ok att den inte tål vattten?

Jag tycker faktiskt att det är horriblelt att acceptera att så undermåliga produkter. Det är lite som att acceptera att bilen rostar för att man kört i regn...

I mitt fall är luckorna så känsliga att de svällt under handtagen (har handtag där man stoppar in handen), eller runt köksfläkten (har följt IKEA´s anvisningar om avstånd, passbitar osv), eller luckorna på överskåpen...

Om dagens MDF eller färg inte klarar det så får man utveckla bättre produkter helt enkelt!

/N
Jag pratar bara från min erfarenhet, många människor tror att man kan hälla vatten på luckor och torka av med en väldigt blöt trasa, har sett vissa kunder som svabbar parkettgolv.
Och NEJ mdf/spån går inte ihop med vatten.

Jag tänker så här. Nästan alla människor får barn, barn gillar att slabba med vatten, vatten kommer lite överallt, kanske inte alltid möligt att torka upp inom 3 sekunder. Det tar lång tid för barn att växa upp, man kanske får flera barn, köket borde tåla vatten, det är vatten i kök...

Är det fel på köket eller fel på verkligheten?

/N

• Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
N niblom skrev:

/N
Mitt kök är ett IKEA-kök. Jag har aldrig sett att luckorna sväller. Jag har den typen som är belagd med en klarblank hinna. Jag tror det är någon plast som lagts på. För att vatten skall nå trä måste det gå hål på hinnan men plastfilmen är rätt tjock så ett sådant hål måste göras med tvång.

Kikade närmare på mina nylevererade "kylande" kylskåp och frys. Kompressorvalen förvånade mig litet, som glad överraskning. Normalt brukar man kunna hitta typ xiongxing eller liknande på skåpen för att pressa priser, men nu var det monterat embraco och secop (danfoss) på frys resp kylskåp.

Kyltekniskt sett så är dessa märken av bättre kvalisort bland de hermetiska kompressorerna. Och som kylteknikernisse blir man mindre avskräckt av ikeas vitvaror ;)

T twoody skrev:
Problemet är att folk tror att luckor tål vatten,men nej trä tål inte vatten.
Har gjort stora områden med samma kök i alla bostäder och resultatet från olika boende är stora. Där folk är slarviga med vatten så sväller luckor där folk bryr sig om ditt kök så fanns det inga problem, oftast där det var problem i kök hade dom större problem med skåp och dylikt i badrum.
Det stämmer att det har stor betydelse vilken hyresgäst och det är oftast betydligt värre i hyresrätter än bostadsrätter.

Men även i bostadsrätter där de varit rädda om köken finns ofta gsrantiåtgärder på 2 års besiktningar i form av färgsläpp och mindre svällande prickar.

Ja i badrum där har man ibland knappt trott att det är sant när man kommit in. Har ofta undrat om vissa badar i kommoden eller står och sprutar vatten rakt på kommoden.

Dock är inte problemet till ett specifikt märke utan även de kända kvalitets märkena har ofta detta problemet med mdf luckor som är sprutade med miljöfärg.

• Gilla
Helena Lillarve och 1 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
Nu lägger tillverkarna massor med extra kraft för att se till att bilarna inte rostar och det är mindre problem med rost.
/N
Hrrmm...Passat...host.... :rolleyes:

• Gilla
RapidSledge och 2 till
  • Laddar…
Intressant att se hur diskussionen glidit in på stommar och luckor istället för vitvaror. För oss så lutar det faktiskt åt Epoq just nu då de har ett mer flexibelt stomsystem som passar oss bra. Har varit inne på Ikeas häll Högklassig då den såg helt ok ut och vad jag kunnat läsa mig till fungerat bra. Men nu har jag börjat snegla på Siemens häll EX851FVC1 vilken är något dyrare. Har någon här erfarenhet av någon av dessa hällar? Är det värt de extra tusenlapparna att köpa Tyskt? Länkar nedan till bägge hällarna.
https://www.tretti.se/vitvaror/hall/induktionshall/product/siemens-ex851fvc1e/

https://m2.ikea.com/se/sv/p/hoegklassig-induktionshaell-med-flex-vaermezoner-svart-60303933/

W Wennbergp skrev:
Intressant att se hur diskussionen glidit in på stommar och luckor istället för vitvaror. För oss så lutar det faktiskt åt Epoq just nu då de har ett mer flexibelt stomsystem som passar oss bra. Har varit inne på Ikeas häll Högklassig då den såg helt ok ut och vad jag kunnat läsa mig till fungerat bra. Men nu har jag börjat snegla på Siemens häll EX851FVC1 vilken är något dyrare. Har någon här erfarenhet av någon av dessa hällar? Är det värt de extra tusenlapparna att köpa Tyskt? Länkar nedan till bägge hällarna.
[länk]

[länk]
Jag köpte mina vitvaror på kampanj på tretti och det blev Siemens.
Jag hade inte bråttom när jag bytte kök så jag köpte vitvarorna under ganska lång tid men då fick jag allt för ett bra pris.
Jag skulle personligen lägga några tusen lappar extra för att inte få vitvaror från Ikea, har mycket dålig erfarenheter från Ikeas vitvaror.

BirgitS
W Wennbergp skrev:
[länk]

[länk]
Läs manualerna för hur man hanterar touch-panelen, det är inte kul om man, när det håller på och kokar över, måste trycka många gånger för att få ner effekten på zonen.

Även om det står att det är flexibla zoner behöver det inte betyda att magnetfältet, som alstrar värme i pannorna, är jämnt fördelat utan det kan fortfarande vara format som runda plattor och då får man ojämn temperatur i det som står i den flexibla zonen.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
På Siemens hemsida så står det följande spec för värmeelementen:
diameter 240 mm
diameter 180 mm
diameter 145 mm
flex 400x210 mm (så det verkar som att det är fyrkantiga zoner)

Ikea:
2x240x220 mm (verkar även denna vara fyrkantig)
1x180 mm och 1x210 mm

Har en Ikea häll idag från 2014 som jag inte är nöjd med då den värmer ojämnt och därav är jag osäker på om det är värt att chansa att 'ven denna gång köpa Ikea.

BirgitS
W Wennbergp skrev:
2x240x220 mm (verkar även denna vara fyrkantig)
Fast uppdelad i två.

Stämmer mått och antal i olika storlek med dina kastruller och pannor samt med hur du lagar mat?

W Wennbergp skrev:
Har en Ikea häll idag från 2014 som jag inte är nöjd med då den värmer ojämnt
Och du är säker på att det är hällen som värmer ojämnt och inte pannan som är ojämn i uppbyggnaden av de olika lagren (vanligare)?
Eller menar du att det blir varmt i mitten men kallt i kanten av pannan?
Då brukar det vara uppvärmningszonen som är för liten för pannan.

Men oavsett så har det hänt mycket när det gäller hällar på 6 år, på den tiden kom väl det mesta hos Ikea från Whirlpool och så är det ju inte längre.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
När jag skulle köpa diskmaskin så kollade jag lite på Ikeas varianter. Något som avskräckte mig där var att jag hittade en tråd här på BH om just det ämnet med flera sidor och där skrev många att diskresultatet var under all kritik. Något som etsade sig fast i minnet där var ett inlägg med bilder på före och efter disken där en användare hade diskat glas med yoghurt/fil/liknande. Glasen såg odiskat ut trots en 2-3 timmars diskning.
Egentligen ett rätt så snabbt utdömande men just det där att Ikeas diskmaskin (då) inte klarade något så enkelt som yoghurt/fil när det går att spola bort med vattenkranen.

Det blidde en Siemens istället med medföljande projekt att anpassa fronter och mekanismen till att funka med Ikeas låga socklar...

Och ändå så händer det då och då att IKEA vinner test. IKEA kör med rebrandade maskiner från kända tillverkare. En del modeller är bra och andra sämre, det gå rf inte att säga generellt något förutom att kundservice normalt är mycket bra.

• Gilla
Helena Lillarve och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast uppdelad i två.
Och du är säker på att det är hällen som värmer ojämnt och inte pannan som är ojämn i uppbyggnaden av de olika lagren (vanligare)?
Eller menar du att det blir varmt i mitten men kallt i kanten av pannan?
Då brukar det vara uppvärmningszonen som är för liten för pannan.
Det jag märker är att halva pannkakan blir fint gräddad och andra halvan fortfarande blek så man får flytta runt pannkakan för att få den jämnt grädda. Vi använder gjutjärnspannor hemma och jag har inte uppfattat dem som att de skulle vara instabila.
Storleken på våra pannor och kastruller skulle passa måtten på båda hällarna. Frågan är om de är likvärdiga eller om det är värt att betala lite mer för Siemens och då även få en extra platta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.