Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
Förr i tiden var alla tvättmaskiner 3-Fas med färgerna Svart/Brun/Blå +Skyddsjord
Ja om vi nu ska prata "om förr i tiden" så är det rätt vanligt med faser vit, grön, röd, och jorden i biledaren, som ett exempel.

Ärligt talat har jag bara under några års tid nog sett alla färgkombinationer som går att åstadkomma. Det blir trots allt bara några tiotal permutationer. :)
Alla ledare röda t.ex. är ju lite kul.
Visa bilaga 235091

Och jag vill hävda att allpolig brytning är att alla FASER bryts och inte har nått med nollan att göra. Trefasmaskiner som brukar kräva allpolig brytning brukar anslutas via en tre eller fyrpolig säkerhetsbrytare. ansluter man via en fyrpolig så ansluter man manöverkretsen för ev automatik över den fjärde polen som bryter lite tidigare och sluts lite senare. Den är därför klart olämplig att ha som "nollbrytare".

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Allpolig brytning har inget med Nollan att göra. Det är ett allmänt förekommande missförstånd.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja om vi nu ska prata "om förr i tiden" så är det rätt vanligt med faser vit, grön, röd, och jorden i biledaren, som ett exempel.

Ärligt talat har jag bara under några års tid nog sett alla färgkombinationer som går att åstadkomma. Det blir trots allt bara några tiotal permutationer. :)
Alla ledare röda t.ex. är ju lite kul.
[bild]
Rött är flott om inte annat... =)

A andersda skrev:
Rött är flott om inte annat... =)
Nej, det är "blått som är flott". "Grönt är skönt", men vad rött är det vet jag inte. ;)

Förväxlingsbart i en äldre anläggning skulle jag säga. (Växte som sagt upp i ett hus med spänningssatt frysbox pga en sådan förväxling. Kunde gått illa.).

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är "blått som är flott". "Grönt är skönt", men vad rött är det vet jag inte. ;)
"Rött är sött" och "gult är fult" sa vi alltid när jag var "liten"....

• Gilla
HåkanOlofsson
  • Laddar…
Jag har hört om problemet med flytande nolla men kan någon förklara hur det är tillämpbart just här. Tror inte att det är det. ;)

Då man bryter nollan kommer du inte kunna mäta upp ngn spänning mellan brytaren och tvätten och mellan de två faserna som återstår har man alltid kunnat mäta upp 380v? Det blir ju ungefär som att man ansluter nollan först bara när man installerar tvättmaskinen?

Om nollan men inte faserna är brutna och det finns två olika laser mellan å ena sidan L1 och N och andra sidan L2 och N så kommer summan av spänningarna över lasterna vara 400V. Problemet är att den mindre av lasterna erbjuder större motstånd och därför kommer spänningen över denna att vara högre än över den större lasten. Tänk dig att den ena lasten är väldigt liten. Då kommer spänningen över denna bli nästan 400V och över den större lasten nästan 0V.

Kan det bli så i just det här fallet? Ja, eftersom det är två olika maskiner anslutna och lasterna dessutom varierar beroende på vad maskinerna har för sig, så kan de i högsta grad bli så. Tänk dig att den ena maskinen värmer och den andra bara roterar trumman - då är lasten på den förra kanske en faktor 10 högre än den senare. De lägre lasten kommer att få närmare 360V på sig.

Fenomenet uppstår förstås bara just under det ögonblick som brytaren manövreras. Om man undviker att manövrera under drift så blir risken för problem lägre men inte noll. Maskinerna kan t.ex. ha sina avstörningsfilter monterade före interna brytare och man kan inte heller utesluta att det finns elektroniktransformatorer i standby läge.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Skiss på ett elektriskt kretsdiagram med kablar märkta L1 och L2 och lampor, ritat i röd färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo jävlar det stämmer ju :))

Vid lampan som är kopplad till L1 tappar nollan så kommer spänningen leta sig bakvägen genom L2 då dessa är förbundna. Och Detsamma gäller L2 som ju delar nolla...

Det gäller att tänka till när man håller på med el. Satan också.

Det är ett av de otäckaste fel man kan råka ut för.

Och det är också relativt stor risk för det om en mindre kunnig ger sig på att koppla. Det gäller både oss hempulare och mindre lyckade elektriker. Det handlar om att de mindre kunniga givetvis vet att även nollan skall vara ihopkopplad i installationen, men ofta sträcker sig bara kunskapen till att det "skall kopplas", inte varför. då ökar risken för slarv.

När det sker för ett helt hus/lägenhet så blir det ännu allvarligare. Då spänningssätts allt som är inkopplat mot skyddsjord via ihopkopplingen nolla/PEN i centralen. Det ger risk för livsfarlig strömmgenomgång om du ex. rör vid spisen samtidigt som diskbänken. Och i det fallet skyddar inte jordfelsbrytare.

I bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för en massa år sedan, bytte vi stammar, och samtidigt renoverade vi elen.

En boende kom hem från jobbet en dag, upptäckte en konstig klump på TVn, visade sig vara kabelTV dekodern som förvandlats till en klump av smält plast. TVn var död. Kylskåpet var dött, mikron var död. På toan lyste lampan svagt, för att plötsligt lysa upp jättestarkt och explodera, med ett glasregn över "toabesökaren", som då flydde ut, och på vägen ut exploderade ytterligare lampor.

Visade sig att all el i den ttrappuppgången med 32 lgh påverkades. I princip allt elektriskt var trasigt. I ett par lgh, hade det börjat brinna men självslocknade innan någon kom hem.

Elfirman hade arbetat med att byta stigarledningar i källaren, men hävdade sin oskuld, "det kan inte hända av det vi gjort". Men chefen var väldigt snabb att påpeka att de givetvis skulle ersätta alla skador ändå, som goodwill. Men exakt vad som hänt lyckades de sopa undan mycket snabbt. Iom. bränderna så blev både räddningstjänst och polis inblandade, men spåren var utplånade. Det går annars som allmänfarlig vårdslöshet.

Det var extra lustigt med "generositeten", eftersom samme chef hade hållit på på byggmöten och beklaga sig över att det gick åt en skruv mer än planerat i varje lägenhet. Visserligen ggr 800 lägenheter men ändå.

Nåväl, något år senare så bjöd min fru hem sina arbetskamrater med respektive till vårt nyinskaffade hus. Visade sig att en av makarna arbetade på samma elfirma som ställt till med olyckan i vår förening, men han hade inte arbetat på det projektet. Jag berättade lite som en rolig historia om vad hans kollega hade ställt till med. När jag kom till det där med flytande nolla, så säger mannen "nej, så kan det inte vara. Nollan skall givetvis vara kopplad, annars fungerar det inte, men det kan aldrig bli något farligt av det....". Det vare dags för ett snabbt byte av samtalsämne.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.