Hej!
Skulle skruva in en torktumlare idag. Bilden nedan visar vad som jag hittade när jag öppnade locket på brytaren.
Finns det någon anledning till att ej bryta nollan i en tvättstuga? Tvättstuga i källare med golvbrunn.
Och ja jag vet att bytaren är på.....
Skulle skruva in en torktumlare idag. Bilden nedan visar vad som jag hittade när jag öppnade locket på brytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon anledning till att ej bryta nollan i en tvättstuga? Tvättstuga i källare med golvbrunn.
Och ja jag vet att bytaren är på.....
Förr i tiden var alla tvättmaskiner 3-Fas med färgerna Svart/Brun/Blå +Skyddsjord
Man har troligen byggt om till 2-fas + Nolla när man bytta till modernare maskiner som behöver 230V till elektronik.
I ett mellanskede på 70-80 talet använde man en trafo 380//220//24 V för elektronik och programverk.
Man har troligen byggt om till 2-fas + Nolla när man bytta till modernare maskiner som behöver 230V till elektronik.
I ett mellanskede på 70-80 talet använde man en trafo 380//220//24 V för elektronik och programverk.
Bästa svaret
I just denna installation vill man verkligen inte bryta nollan.
Det är (av allt att döma) en tvåfasgrupp uppdelad till två enfaslaster.
Då vill man inte bryta nollan och riskera att under ett kortare eller längre ögonblick ha flytande nolla (nollan utan kontakt med nollan i elcentralen) och därmed flytande och okända fasspänningar på allt mellan 0 och 400V till ansluten utrustning.
Men det är taffligt utfört iom att man inte använt den dedikerade nollplinten.
Då vill man inte bryta nollan och riskera att under ett kortare eller längre ögonblick ha flytande nolla (nollan utan kontakt med nollan i elcentralen) och därmed flytande och okända fasspänningar på allt mellan 0 och 400V till ansluten utrustning.
Nu har inte jag stenkoll på denna brytaren men då bryter man väl nollan? Och ja jag undrar också varför tidigare ägare/elis kopplat nollan vid sidan..E elmont skrev:
Jag trodde tvåpolig brytning var krav i tvättstuga? Eller är det ytterligare bara en stark rekommendation.
Och där var anledningen, tack.Mikael_L skrev:
I just denna installation vill man verkligen inte bryta nollan.
På plinten längst till vänster bryter man inte nollan.A andersda skrev:
Det syns rätt tydligt genom mässingsbygeln där.
Jag skulle nog säga att det mest är en stark rekommendation att fundera ordentligt över vad man gör innan man anordnar så att nollan bryts.A andersda skrev:
Vet man inte varför man vill bryta nollan är det nog bäst att inte göra det, rekommendationen är att inte bryta nollan.
Men tillverkaren av en utrustning kan ange att det ska vara "allpolig brytning", då följer man detta.
Jasså den lilla bygeln. =)Mikael_L skrev:
På plinten längst till vänster bryter man inte nollan.
Det syns rätt tydligt genom mässingsbygeln där.
Jag skulle nog säga att det mest är en stark rekommendation att fundera ordentligt över vad man gör innan man anordnar så att nollan bryts.
Vet man inte varför man vill bryta nollan är det nog bäst att inte göra det, rekommendationen är att inte bryta nollan.
Men tillverkaren av en utrustning kan ange att det ska vara "allpolig brytning", då följer man detta.
Förvirringen med allpolig brytning i tidigare installationsregler försvann väl i o m utgåva 2 av SS. Därefter var det väl rätt tydligt att brytning av nollan inte fordras vara sig för mekaniskt säkerhet med motorer eller för elektrisk säkerhet.
Däremot är det ett helvete att reparera fast installerade vitvaror med nollan obruten. Man löser med 90% säkerhet JFB så att det blir svart.
Däremot är det ett helvete att reparera fast installerade vitvaror med nollan obruten. Man löser med 90% säkerhet JFB så att det blir svart.
Även om tillverkaren skriver ałlpolig brytning , så är det olämpligt i detta fall eftersom maskinerna kan bli av nollan före faserna. Den bästa lösningen i sådan fall är en tvåpolig brytare per maskin. Det finns även specialkonstruerade brytare där nollan sluts före faserna oçh bryts efter att faserna är frånskiljts.Mikael_L skrev:
Jag skulle nog säga att det mest är en stark rekommendation att fundera ordentligt över vad man gör innan man anordnar så att nollan bryts.
För just tvåfasiga tvättmaskiner är risken väldigt liten med bryning av nollan. Den extra fasen används endast för ett extra värmelement som när maskinen står still (eller inte värmer) är urkopplat. Brytaren på väggen manövreras ytterst osannolikt av innehavaren annat än när den står still och kanske bara när man ska resa bort.
Men tvåfasiga tvättmaskiner säljs väl knappt längre. Numera ska det ju ta flera timmar att tvätta, helst i några deciliter pissljummet vatten.
Men tvåfasiga tvättmaskiner säljs väl knappt längre. Numera ska det ju ta flera timmar att tvätta, helst i några deciliter pissljummet vatten.
Redigerat:
I det här fallet var det två oberoende enfasmaskiner som matas av en gemensam tvåfasgrupp..Pen skrev:
För just tvåfasiga tvättmaskiner är risken väldigt liten med bryning av nollan. Den extra fasen används endast för ett extra värmelement som när maskinen står still (eller inte värmer) är urkopplat. Brytaren på väggen manövreras ytterst osannolikt av innehavaren annat än när den står still och kanske bara när man ska resa bort.