Jo, Dedden! Givetvis är ved det bästa för många och du har ju goda argument för din lösning. Men jag gissar att du använder el också (till hushållet) ;) Av egen erfarenhet vet jag också att man blir väldigt varm av att hugga ved!

Sen tycker jag inte man behöver vara så orolig för prylar med 10 års garanti, det finns ju tex inte på en ny bil som kostar dubbelt så mkt som bergvärme. Lämnas 10 års garanti så bör den faktiska livslängden vara betydligt längre.

Vad jag främst vänder mig mot är den 10 åriga amorteringstiden som jag tror tyvärr gör att många som kör med olja och elpanna, som kanske inte kan/vill vedelda, inte vågar installera bergvärme. Sen var det också en passning till de vedeldare som tror att det inte blir beroende av sin elleverantör när de eldar.

Hansson28 skrev:
Här är en bra artikel om värmepumpens negativa effekt på elbalansen.  :)[länk]
Precis, jag tänkte på den också när jag läste några av inläggen ovan men kom inte ihåg var jag hade sett den.

Everest:
Fråga: Varför man vill amortera på 10år....jo man vill kunna bo billigt om man får minskad inkomst.

För mig var det viktigt att få ner månadskostnaden nu.
Jag har ingen nytta av att huset är värt mycket pengar om jag skulle bli arbetslös alt. få ett jobb med lägre lön.

Hansson28 skrev:
Här är en bra artikel om värmepumpens negativa effekt på elbalansen.  :)[länk]
När man läser den skall man vara medveten om vem som skrivit den.

Jag skumläste lite snabbt och det verkas som man generaliserar i användandet av "värmepumpar". Dessutom behöver iaf inte min pump någon spetsvärme och så dimensioneras många system idag.....

Nåja...

En risk till: Nu är räntorna låga, vad händer om räntorna stiger, jo investeringen blir genast dyrare och vinsten minskar.

lp75 skrev:
En risk till: Nu är räntorna låga, vad händer om räntorna stiger, jo investeringen blir genast dyrare och vinsten minskar.
Om man lånar till pumpen ja....... ;)

MathiasS skrev:
Om man lånar till pumpen ja.......  ;)
För de som inte har några lån över huvudtaget så är det ju ingen fara....då behöver man inte bry sig om nå futtiga tusenlappar/år heller...

Törs knappt berätta det men min bergvärmeinstallation har hittils kostat ca 20000:-

Köpte tre år gammal pump av svågern som skulle ha större för 17500 kr. Det var vad han skulle få i inbytespris.
Installationen tog rörisen 2000 spänn för.
Sen det värsta av allt: Brunnsborraren gjorde aldrig klart jobbet, utan försvann utan att höra av sig. Det var några kopplingar kvar mot brunnen som jag gjorde själv - och räkningen har inte kommit än tre år senare....

Så det är inte alltid det blir dyrt med bergvärme. :P

KarlXII skrev:
Så det är inte alltid det blir dyrt med bergvärme.  :P
Grattis, såklart du Törs berätta!!
Jag har absolut inget mot lyckade VP installationer !

Vill bara säga att inget alternativ är bättre än något annat....beror ju på så många faktorer och prioriteringar.

MathiasS skrev:
När man läser den skall man vara medveten om vem som skrivit den.

Jag skumläste lite snabbt och det verkas som man generaliserar i användandet av "värmepumpar". Dessutom behöver iaf inte min pump någon spetsvärme och så dimensioneras många system idag.....

Nåja...

Håller med MathiasS. Den som skrev artikeln är ju VD för ett konsult/lobby-företag inom biobränsleodling. Så  trovärdigheten är tyvärr inte större än om Volvo:s VD skulle påstå att cyklar var miljöfarliga! Det märks också på artikeln som använder dåligt dimensionerade pumpar som exempel, när de flesta dimensionerar för drygt 95% så använder författar 80%. Själv tänker jag dimensionera för över 99%. Den gamla vandrings-sägnen om att det är bättre med en lite pump som går på full effekt utan stopp upprepas också. Kan dock hålla med om att artikeln har en viss relevans när det gäller luftvärmepumpar, så därför vore det nog inte fel med en effektskatt eller kanske en timbaserad kostnadsbaserad prissättning. Vinnare blir i så fall återigen de som har en väldimensionerad bergvärmepump och biobränsleeldare. Därmed inte sagt att vedeldning är dåligt, tvärtom att elda med ved (inte pellets) blir klart billigast om du har gott om utrymme och tid. Så kan någon på forumet hitta ett sätt att elda med ved som är billigare en bergvärmepump om man räknar både eget arbete, drift- och kapitalkostnader så skall jag genast testa det!

Ett bra sätt att kapa topparna är ju för övrigt att ersätta spetsel med vedelning, framförallt för de med luftvärmepumpar. Kombinationen braskamin (kassett) + luftvärme är ju inte fel både ekonomiskt sett och om man liksom författaren tycker synd om de "stackars" elbolagen som måste investera för toppar. Alternativet med ved för att kapa effekttoppar nämner dock inte författaren, då får han ju inte sälja lika mkt av sin vara.  

Sen var det "lp75" som oroar sig över höjda räntor - inte jag. Om jag nu måste låna 100 000 kr extra för bergvärme (högt räknat) jämfört med andra uppvärmningsystem så kostar det mig 175 kr extra per månad vid en dubblad ränta. 100 000 * (6-3%) *0,7 /12 = 175 kr.

Det blir fortfarande betydligt lägre driftkostnad än för pellets och motsvarar bara en dryg timmes arbete med vedhantering per månad. Det som faktiskt talar emot bergvärme är om elpriset skulle fördubblas, men då får jag väl elda mer i spisen.

Sen tycker jag "yxis" skrev ett mkt bra inlägg om elbesparing och olika sätt att klara sig vid elavbrott. Men faktum kvarstår, ingen i ett modernt samhälle klarar sig utan el speciellt länge. Kan man man då använda lite extra el för att kunna få ut 3 ggr mer solenergi ur berget så anser jag självfallet att det är bra alternativ för betydligt fler än idag, men givetvis inte för alla.

Sen om jag skall ge mig in ngt som jag inte kan alls. Så det vore intressant om ngn verkligt insatt och neutral person kunde förklara: Eftersom det bevisligen är så billigt med vedeldning (och spannmål, se annan tråd) så undrar jag varför det inte används i större skala för att "tillverka" el som sedan kunde användas för att driva tex bergvärmepumpar? Både verkningsgrad och rökgasrening borde ju bli bättre vid storskalig biobränsle-eldning, eller förloras det för mkt el vid överföringen till slutkonsumenterna? Det används ju mkt återvinningsmaterial/sopor/biobränsle för att göra fjärrvärme, men då krävs stora infrastrukturinvesteringar och då utnyttjas inte heller den lagrade solenergin i berget.

Everest skrev:
Sen var det "lp75" som oroar sig över höjda räntor - inte jag. Om jag nu lånar 100 000 kr extra för bergvärme (högt räknat) jämfört med andra uppvärmningsystem så kostar det mig 175 kr extra per månad vid en dubblad ränta.
Skrev bara att vinsten minskar=en  risk.
Håller med om att bergvärme/jordvärme ger lägst kwh kostnad generellt sett.
OBS ! Gäller dock inte för alla...för mig skulle det innebära allt för lång återbetalningstid.
Som sagt beror på så många faktorer !

ex. 100 000kr var skillnaden för mig, när jag skulle borra eller köra pellets.
Skiljer rätt mycket på vad man betalar för pelletsen dessutom...verkar vara billigast där jag bor.

OK, jag har ju inte skrivit på mitt avtal för bergvärme ännu och jag är inte fundamentalist (även om det kan verka så ibland). Eftersom jag är för lat för att vedelda i stor skala så jag får väl överväga pellets en gång till! Vad kostar det per ton? Har sett ett pris på 5280 kr för 3 ton utan att leta alls, vad är bästa pris och om priserna varierar tyder inte det på att priserna kan gå upp? Men det kan ju elpriserna också som sagt.

Hur är det med ljudvolymen när man eldar, låter det inte mycket?

Everest skrev:
Vad kostar det per ton? Har sett ett pris på 5280 kr för 3 ton utan att leta alls, vad är bästa pris och om priserna varierar tyder inte det på att priserna kan gå upp? Men det kan ju elpriserna också som sagt.

Hur är det med ljudvolymen när man eldar, låter det inte mycket?
Jag band på 2år och fick 1500kr/ton (bulk) http://www.skekraft.se

Är inte helt ljudlöst, låter mest när pelletsen matas fram för att fylla lilla "förrådet" i brännaren....annars så hörs den inte om dörren är stängd.

Fast är ett sånt där ljud som man blir van med rätt fort...man reagerar inte på det.

Micke E

Angående dina alternativ i garaget.

Du sa att du måste ha en luftsluss mellan garage och pannrum och det tar för stort utrymme... kan du inte stoppa in en dörr till i garaget, eller rättare sagt direkt från pannrummet och ut, då har du ju en luftsluss som heter duga ...?

Mvh
Reine

Everest

Utan att veta riktigt vad jag ger mig in på så tror jag att eltillverkning med hjälp av ved (troligtvis nermalt till pulver) skulle ha ungeför samma verkningsgrad som kondenskraftverk eldade med kol... dvs ca 35%

Sen kan det ju vara så att det finns mer effektiva sätt att omvandla värme till el :)

Man skulle säkert kunna kombinera det med fjärrvärme vilket skulle förbättra verkningsgraden väsentligt...

Mvh
Reine

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.