charta77 skrev:
Så om man gör av med 3½ kbm olja så kommer elförbrukningen på bergvärmen bli 35 000 kWh  ??? Jag vill ha en jämförelsen olja mot bergvärmen, liknanden den som är mellan olja och ved.

Just nu så fick en kanske felaktig uppfattning, man kan väl inte åka på att betala 35000 * 0.73, 25 500 kr (+ hushållselen) om året, då är väl aldrig en bergvärmepump billigare än en billig elpanna ens.
Det behövs nog mer än 3,5 kubik olja för att motsvara en elförbrukning på 35000kwh. Men om vi antar att det är sant och räknar med en verkningsgrad på VPn på 3 så blir elförbrukningen på VPn en tredjedel av 35000kwh

ledighetskommiten:
Jag har svårt att tänka mig både vid nybyggnation och vid äldre hus. Då menar jag hus < 200 och södra delen av sverige. Pratar man 300 kvm och svinkallt året runt så är det helt annan argumentation.

tackar för svaret!

Jag kan inte svara för södra Sverige, men för min villa på ca 140m2 + källare och garage, från -67, i Umeå, så har min investering av bergvärme betalat sig på mindre än 10 år om man jämför med gamla systemet (elpanna).

Jag har svårt att se att detta inte är en god investering.

MathiasS skrev:
Det behövs nog mer än 3,5 kubik olja för att motsvara en elförbrukning på 35000kwh. Men om vi antar att det är sant och räknar med en verkningsgrad på VPn på 3 så blir elförbrukningen på VPn en tredjedel av 35000kwh
Okej. Det låter rimligt att det inte blir 35000 i elförbrukning rakt av till en elpanna, de lär ju också vara olika "bra". Men omjag delar av 26000 som jag uppskattat att en eluppvärmning av vårat hus tar, delar det med ditt verkningstal tal på 3 så har man en elförbrukning på dryga 9000 kwh (6500 kr mot 19000kr i elv)...

Vid jämförelsen av en nyinstallatin av bergvärmepump, tycker jag att man också skall beräkna in kostnaden för en ny panna. Jag tar min panna som exempel nu den kostade 45000kr i installation, _utan_ vattentankar och laddpumpar. Det kostar mig i elvärme uppskattat 26000 om året, tidigare ägare körde den på "elvärmeläge" i 6 mån, jan - juni.

Min i el första 10 10år - 235000kr/10=23500/året
Min i ved 10 år - 89000kr/10=8900/året
Min i pellets 10 år - 164000kr/10=16400/året
pumpens 10 år - 185000kr/10=18500kr/året

År 10 +
och jag räknar med att pannan håller 20 år _exakt_
Min i el 190000kr/10=19000kr /år
Ved 45000/10=4500kr/år
Pellets 125000kr/ 12500kr/år
pump (pumpen byts ut) 115000kr/10=11500kr/år

Så åren 10+ så är det bara veden so är billigare.
Nu är siffrorna lång ifrån exakt, men jag velade bara visa att det är orimligt att slå ihop det på 20 när nysinstallationskostnaden skiljer så mycket jämfört med installatioan av enbart pumpen "vart tionde år".

Sedan är det inte rimligt att anta en årsförbrukning på endast 15 kbm om det är staplat, fast kbm på 15 är rimligtmen då är också vedkostnaden för de flesta mer än 2-3000 kr. Räntan på ev lån räknar jag med att det inte skiljer på vad man nu köper för utrusting, sedan kasnke det är andra saker som jag missat och inte vet om. Jag har utgått efter det jag läst i denna tråd ;).

Men låter min uträkneng helt orimlig ? Och om man byter ut ett helt fungerande system som inte av ålder eller andra slitageskäl inte behövs bytas så är det andra kostnader, givetvis. El blir säkert dyrare allteftersom, men även ved och pellets. Eller kostade veden runt 150-200 kr/kbm för tio år sedan också ?

Hansson28 skrev:
Fråga:

Nedanstående fråga sändes in via [länk]
Hej,

Att införa koldioxid- eller annan skatt på vedeldning finns det,
enligt vad
Skatteverket känner till,
inte några planer på.

Med vänlig hälsning
Kristina Dahlqvist
Skatteverket, huvudkontoret
;D
;D ;D ;D HAHAHAHAHA.... ;D

Dagens bästa... ;D (Kan inte sluta skratt)

*Pust*... Så ja...

Nu ska jag förklara.. 8)... Det är inte skatteverket som bestämmer om vilka skatter vi ska ha i Sverige, det är politikerna som gör det.. :o ... Skatteverket bara ser till att så mycket skatt som möjligt kommer in efter vad riksdagen beslutar.. >:(

Hittade ett intressent dokument på boverkets hemsida häromdagen när jag letade efter annan information... :o

Nyckeltal för energianvändning i byggnader Regeringsuppdrag M2001/2226/Hs
http://www.boverket.se/novo/filelib/nedladdn/nyckeltal.pdf

Efter att läst den nu ikväll tänkte jag att den kan passa bra in här till vad denna tråd utvecklats till... ;)

Vad tror ni som inte är så naiva och blåögda syftet igentligen är att få fram ett väldigt väldefinerat nyckeltal för energianvändning.. ??? Bara för statestikens skull :-/.. Då hade nog SCB själv fixat definitionen... ;)...
Vad vi kan läsa om här... (tror jag) är en framtida modell för att beskatta fastighetsägare för deras energi användning..... >:( .. Faktorn för miljöpåverkan tillsammans med energianvändningen blir ett utmärkt och enkelt sätt för staten att beskatta dig, och samtidigt ta hänsyn för miljön och styra energislagen i "rätt" riktning... :P

charta77

År 10 +
Ved 45000/10=4500kr/år

Humm.. Varför så dyr?

om du beräknar att bränna i EL (uppvärmingen ca 26000Kw/år)

Så räcker det med en 5Kw- 7Kw Pump å en Nibe kostar typ 45 tusen (5Kw) 47 tusen (7kw).. + installation dock säg 10 tusen så är vi säkra. =55 - 57 tusen..

Borde dessutom att det räcker med 140 tusen för hela paketet dvs hål, pump, intallation. 185 000 låter vansinigt dyrt måtte du dra en bra bit över 30 tusen Kw/år

Jag räknar då drar min kåk ca 30 tusen Kw/år att hela paketet kommer ligga runt 140´tusen kr (då räknar jag med en 7W pump).  Ajja detaljer detaljer..

Per-Erik skrev:
charta77

År 10 +
Ved 45000/10=4500kr/år

Humm.. Varför så dyr?

om du beräknar att bränna i EL (uppvärmingen ca 26000Kw/år)

Så räcker det med en 5Kw- 7Kw Pump å en Nibe kostar typ 45 tusen (5Kw) 47 tusen (7kw).. + installation dock säg 10 tusen så är vi säkra. =55 - 57 tusen..

Borde dessutom att det räcker med 140 tusen för hela paketet dvs hål, pump, intallation. 185 000 låter vansinigt dyrt måtte du dra en bra bit över 30 tusen Kw/år

Jag räknar då drar min kåk ca 30 tusen Kw/år att hela paketet kommer ligga runt 140´tusen kr (då räknar jag med en 7W pump).  Ajja detaljer detaljer..
Jag tänkte skriva min uträkning lite tydligare från början men när jag av en lustig anledning fick skriva om inlägget så förkortade jag det lite. Utan lät de uppgifter som fanns i tråden vara med utan att jag skrev in dom i mitt inlägg.

I kostnaden som jag skriver så är det inräknat installation+köp+drift. Alltså exempelvis 185'innefattar 110' (installation) + driften, enligt då vad jag läst i första inlägg på installationkostnaden i denna tråd.

"Varför installera bergvärme?"

Självklart den krydda det sätter på livet att veta att man har en korsning mellan HAL och Professor Baltazars maskin i tvättstugan. Flashig och stor som ett kyslkåp med en minimal skärm för kommunikation plus stora färgglada behållare, rattar och blanka kopparrör. Upphör aldrig att förstumma gäster när den guidade rundturen avslutas i HALs rum.

Berit, för sent på en fredag eftermiddag.

Hittade en intressant Excel-kalkyl på Energiverkets hemsida... Det hette EKMIL04.xls... ;D

Provkör den och se vilket som kostar vad och du får fina staplar och diagram....

Slipper man diskutera fram och tillbaka... Tryck in dina egna uppskattningar, och vipps så får du fram allt du någonsin undrat över... :o

...träffar ofta människor som pratar om värmepumpar, och det är helt otroligt att så få av dem förstår att det går åt el till den oxå.... De flesta verkar tro att det bara är investeringen på 120000:- som ska betalas, sen behöver man bara betala hushålls el... Stackare som inte förstår bättre.....

I mitt lilla hus på 77 m2 och en förbrukning på 1,5 m3 olja & 10 m3 ved, vore en värmepumpinstallation helt orimligt om man skulle låna till hela kalaset... Men visst besparar man sig besväret att elda under de kalla månadrna....

charta77 skrev:
Jag tänkte skriva min uträkning lite tydligare från början men när jag av en lustig anledning fick skriva om inlägget så förkortade jag det lite. Utan lät de uppgifter som fanns i tråden vara med utan att jag skrev in dom i mitt inlägg.

I kostnaden som jag skriver så är det inräknat installation+köp+drift. Alltså exempelvis 185'innefattar 110' (installation) + driften, enligt då vad jag läst i första inlägg på installationkostnaden i denna tråd.

Ahha..

Nu fattar jag.. misstänkte att jag inte hängde med..

Hejsan igen..

http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/

Brukar jag nyttja... Hur till förlitlig den är vette gudarna.. men det ger i allafall en riktlinje..

Sen kan man labba lite med att lägga till mera isolerng,EnergiGlas olika Värmepumpar, Oljepanna m.m..

Rekomenderas.. :)

Strixx skrev:
Hittade ett intressent dokument på boverkets hemsida häromdagen när jag letade efter annan information... :o

Nyckeltal för energianvändning i byggnader Regeringsuppdrag M2001/2226/Hs
[länk]

Efter att läst den nu ikväll tänkte jag att den kan passa bra in här till vad denna tråd utvecklats till... ;)

Vad tror ni som inte är så naiva och blåögda syftet igentligen är att få fram ett väldigt väldefinerat nyckeltal för energianvändning.. ??? Bara för statestikens skull :-/.. Då hade nog SCB själv fixat definitionen... ;)...
Vad vi kan läsa om här... (tror jag) är en framtida modell för att beskatta fastighetsägare för deras energi användning.....  >:( .. Faktorn för miljöpåverkan tillsammans med energianvändningen blir ett utmärkt och enkelt sätt för staten att beskatta dig, och samtidigt ta hänsyn för miljön och styra energislagen i "rätt" riktning...  :P

Ja - det vore helt i linje med den nuvarande regeringen som låter sig styras av ett lågprocentsparti.....att beskatta folk efter energianvändning. Det låter rent för jäkla troligt detta och totalt infernaliskt. Pust.... hoppas nästa val kommer att ge en ändring....

Strixx skrev:
Hittade en intressant Excel-kalkyl på Energiverkets hemsida... Det hette EKMIL04.xls... ;D

Provkör den och se vilket som kostar vad och du får fina staplar och diagram....
Var hittar man det arket ??? ??? ???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.