Hej!

Jag lyckades kortsluta ett lamputtag så en propp gick.
När jag sedan stängde av huvudströmbrytaren, bytte propp och monterade om lamputtaget och slog på strömmen igen så fungerade allt som tillhör samma säkring, förutom lamputtaget! Jag har testat med två olika armaturer och den är död. Bor i ett hus från 60-talet, ojordat och utan JFB.

Kan kabeln ha brunnit någonstans i dragningen? Kan strömbrytaren på väggen ha tagit stryk och gått sönder eller något annat?

Tacksam för hjälp!
Tobias

Fungerade den innan? Hur har du anslutit ledarna i lamputtaget?

Yes det fungerade fint innan. Kortslutningen berodde på att jag drog lite för hårt i uttaget när jag monterade armaturen första gången, så nolla släppte och kom i kontakt med fas

Jag anar att det är fel kopplat i lamputtaget eller i lampan. Kolla även ljuskällan så den är hel och tillräckligt inskruvad i sockeln. Så vida det är en vanlig strömbrytare tror jag knappast den är problemet. Att ledarna tagit stryk är möjligt men jag antar att du skalat om och tittat noga så de ser hela ut.

Har du en gamal dimmer kan det finnas en säkring i du kan kontrollera. Möjligtvis att ledarna kan ha dragits ut ur sin koppling från dosan de kommer ifrån ifall du dragit i de men det skulle vara långsökt.

Kolla i kopplingsdosan. Om du råkade dra i nollan, kan den ha släppt i dosan.

Tack för tipsen!

Hoppas det löser sig. Hör av dig om vad felet var.

tommib
Ja, kolla alla kopplingspunkter, speciellt om det är torix (=tomteluvor) i dosan. De kan ge dålig kontakt utan att det är uppenbart. Trippelkolla att du har anslutit alla ledare rätt i lamputtaget. Lägg upp en bild så kan vi hjälpa till.

Om det fungerade innan så är det troligaste att en ledare har släppt alternativt du har kopplat fel.

Torix porslinsversion är lurig. Där kan porslinshatten lossna utan att metallgängan gör det.

Det är inte så att du har ett lamputtag med tre hål och en lampstickpropp med två stift. I så fall måste du se till att stiften hamnar i de två hål som är rätt. Ca 67 procent chans att misslyckas om man bara chansar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.