2 454 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Varför ingen cirkulation på elementen?
Hej där ute!
I min källare har jag två element som jag inte får någon cirkulation på. Blir inte klok på detta problem.,har luftat hur mycket som helst.
Vi tar allt från början:
Byggde ett eget värmesystem i källaren kort tid efter vi köpt huset då det befintliga som var ett självcirkulerande system var urkopplat efter att de tidigare ägarna hade bytt panna till en Ctc1000 family som användes ihop med pelletseldning. Deras svar var att de använde inte källaren så mycket att värme behövdes där???! ( 1/3 element var fortfarande fungerande, detta satt närmast pannan). Idag har vi fjärrvärme fungerar problemfritt i resten av huset.
Mitt system i källaren har jag byggt som 2-rörsystem, på bovåningen är det 1-rörssystem. Har även golvvärme i badrummet i källaren och detta fungerar problemfritt, tillägga att golvvärmen är ansluten på den andra anslutnigsinkopplingen i fjv.
Mitt 2 rörsystem är påkopplat på slingan som går upp till bovåningen och där är det 1 rörsystem.
Jag har monterat backventiler på returen då jag fått för mig att det blir någon form av konfrontation mellan de två element som inte blir varma, dessa element sitter på var sin sida av samma vägg(ett i tvättstugan det andra i gästrummet) stamledningen 15mm rör går i taket och ner mot elementet i gästrummet. Där har jag satt en t-koppling som går rakt genom väggen till elementet i tvättstugan, likadant är gjort på returen. På tilloppet och returen som går nerfrån tak till detta har jag monterat luftnipplar, kommer mycket luft efter påfyllning men vattnet når till slut fram och elementen blir endast lite småvarma längst upp men detta avtar efter ett tag. Vvs gubbarna satte en strypventil på slingan så nära fjv som möjligt i hopp om att det skulle hjälpa då de tror att elementet som finns innan de två "kalla" stör cirkulationen.
De kalla elementen är sektionselement, det störande är ett panelelement.
Vad göra åt saken???
Någon som har några idéer då mina är slut!!!
I min källare har jag två element som jag inte får någon cirkulation på. Blir inte klok på detta problem.,har luftat hur mycket som helst.
Vi tar allt från början:
Byggde ett eget värmesystem i källaren kort tid efter vi köpt huset då det befintliga som var ett självcirkulerande system var urkopplat efter att de tidigare ägarna hade bytt panna till en Ctc1000 family som användes ihop med pelletseldning. Deras svar var att de använde inte källaren så mycket att värme behövdes där???! ( 1/3 element var fortfarande fungerande, detta satt närmast pannan). Idag har vi fjärrvärme fungerar problemfritt i resten av huset.
Mitt system i källaren har jag byggt som 2-rörsystem, på bovåningen är det 1-rörssystem. Har även golvvärme i badrummet i källaren och detta fungerar problemfritt, tillägga att golvvärmen är ansluten på den andra anslutnigsinkopplingen i fjv.
Mitt 2 rörsystem är påkopplat på slingan som går upp till bovåningen och där är det 1 rörsystem.
Jag har monterat backventiler på returen då jag fått för mig att det blir någon form av konfrontation mellan de två element som inte blir varma, dessa element sitter på var sin sida av samma vägg(ett i tvättstugan det andra i gästrummet) stamledningen 15mm rör går i taket och ner mot elementet i gästrummet. Där har jag satt en t-koppling som går rakt genom väggen till elementet i tvättstugan, likadant är gjort på returen. På tilloppet och returen som går nerfrån tak till detta har jag monterat luftnipplar, kommer mycket luft efter påfyllning men vattnet når till slut fram och elementen blir endast lite småvarma längst upp men detta avtar efter ett tag. Vvs gubbarna satte en strypventil på slingan så nära fjv som möjligt i hopp om att det skulle hjälpa då de tror att elementet som finns innan de två "kalla" stör cirkulationen.
De kalla elementen är sektionselement, det störande är ett panelelement.
Vad göra åt saken???
Någon som har några idéer då mina är slut!!!
Klicka här för att svara
