Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Så är det, man väger riskerna.
Skillnaden är att de som väger riskerna och landar i att vara för vaccinering även tar in andra människors hälsa i bedömningen medan de som inte vill vaccinera sig bara brukar tala om sina egna risker och strunta i faran det innebär för andra människors hälsa och liv.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Skillnaden är att de som väger riskerna och landar i att vara för vaccinering även tar in andra människors hälsa i bedömningen medan de som inte vill vaccinera sig bara brukar tala om sina egna risker och strunta i faran det innebär för andra människors hälsa och liv.
Ovaccinerade tar dubbla risker/uppoffringar, inte bara för sin egen skull utan även för sina medmänniskor?

J
H Harpgear skrev:
Apropå eget ansvar, många tycks vara inne på att den som inte vaccinerat sig får stå sitt kast, hur ställer ni er till samma princip om det skulle visa sig att vaccinet är lika farligt som påstås i vissa kretsar. Skylla sig själv eller?
Ah, men då kommer ju alla ovaccinerade och goda samhällsmedborgare fixa biffen när alla miljarder vaccinerade dött. Det kommer ju funka kanon.
Vi kan ju förbereda oss för många fler scenarier i samma risknivå:
Att Sabuni blir statsminister
Att marsmänniskorna invaderar
Att MickeF kommer skriva tre meningar på raken med en egen åsikt
Att en antivaccer använder skiljetecken

• Gilla
  • Haha
  • Wow
kashieda och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Ovaccinerade tar dubbla risker/uppoffringar, inte bara för sin egen skull utan även för sina medmänniskor?
Vad menar du med det?
Jag vet inte ens om det är ett påstående eller en fråga eftersom ordföljden är som ett påstående och det saknas frågeord men meningen avslutas med ett frågetecken.

Om det är en fråga kan du väl svara på den själv (för du är väl fortfarande ovaccinerad) samt förklara hur du kom fram till svaret.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med det?
Jag vet inte ens om det är ett påstående eller en fråga eftersom ordföljden är som ett påstående och det saknas frågeord men meningen avslutas med ett frågetecken.

Om det är en fråga kan du väl svara på den själv (för du är väl fortfarande ovaccinerad) samt förklara hur du kom fram till svaret.
Min tanke med undran om du håller med. Varför inte försöka förstå?

BirgitS
M mickef skrev:
Min tanke med undran om du håller med. Varför inte försöka förstå?
Det är ju för att jag försöker förstå som jag frågade dig vad du menade. Jag är trött på att få svaret från dig att jag har missförstått vad du menar så nu får du förklara vad du menar först i stället.

Så vad menade du?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju för att jag försöker förstå som jag frågade dig vad du menade. Jag är trött på att få svaret från dig att jag har missförstått vad du menar så nu får du förklara vad du menar först i stället.

Så vad menade du?
Jag svarade men du är så på att hugga så du missar vad inläggen handlar om.
Alt. Du svarade själv på din fråga men vill misskreditera.

Nissens
H Harpgear skrev:
Apropå eget ansvar, många tycks vara inne på att den som inte vaccinerat sig får stå sitt kast, hur ställer ni er till samma princip om det skulle visa sig att vaccinet är lika farligt som påstås i vissa kretsar. Skylla sig själv eller?
Jag hade aldrig vaccinerat mig om vaccinet inte vore beprövat. Jag tror att många resonerar så. Så det är svaret på din fråga.

Vaccinet var beprövat från början, och numera är det extremt beprövat. Det finns alltid en risk med vaccinering och medicinering generellt. Men riskerna med en infektion i detta fallet är ofantligt mycket större än att vaccinera sig.

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 5 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Det där var så tramsigt så det är inte värt att försöka besvara.
Det är absolut inte tramsigt, det är så verkligheten ser ut.

Det har visat sig att det faktiskt finns vuxna människor som inte vill ta konsekvenserna av sina egna val. De vill äta kakan och samtidigt ha den kvar… rätt märkligt.

• Wow
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag hade aldrig vaccinerat mig om vaccinet inte vore beprövat. Jag tror att många resonerar så. Så det är svaret på din fråga.

Vaccinet var beprövat från början, och numera är det extremt beprövat. Det finns alltid en risk med vaccinering och medicinering generellt. Men riskerna med en infektion i detta fallet är ofantligt mycket större än att vaccinera sig.
Vaccinet i sig var inte speciellt beprövat när
Det ni om ut på marknaden. Men den blev snabbt väl beprövat

• Haha
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men vad bra då kan alla nu som har väntat på att det ska bli mer beprövat ta vaccinet nu när det är mycket mer beprövat än alla andra vaccin som någonsin använtas?

• Gilla
  • Wow
pmd och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag svarade men du är så på att hugga så du missar vad inläggen handlar om.
Alt. Du svarade själv på din fråga men vill misskreditera.
Som sagt att jag missar vad dina inlägg handlar om beror på att jag inte förstår vad du menar med dina inlägg. Förklara bättre.

Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Trams, då har du inte koll på fakta. Man har forskat på vaccintypen sedan 90-talet, och det hade gått igenom de kliniska tester som gäller för att få det godkänt.

De här dumheterna att det skulle varit oprövat är det bara okunniga som sprider omkring sig.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Johan.Andersson.81 och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Trams, då har du inte koll på fakta. Man har forskat på vaccintypen sedan 90-talet, och det hade gått igenom de kliniska tester som gäller för att få det godkänt.

De här dumheterna att det skulle varit oprövat är det bara okunniga som sprider omkring sig.
Men sanningen är att det var relativt oprövat.
Även om grunden fanns så har man ändrat olika ämnen.
Alvedon var också relativt oprövat när det kom ut på marknaden. Men nu är det väl beprövat.
Men finns det något annat läkemedel som i fas 4 snabbt kom. Upp i miljoner?

Sen kan du vara lugn. Även om det var relativt oprövat så tycker jag att det är väldigt få som har tvekat att ta det. Så lugna ner dig. Q
Kom å tänka Astras vaccin det var helt nytt...

Redigerat:
BirgitS
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.