Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P pmd skrev:
Det räcker att en ny riksdagsmajoritet röstar nej till förslaget om att ändra grundlagen så är den frågan död i flera år framåt.
"För att ändra en grundlag krävs att riksdagen fattar två likadana beslut och att det hålls ett riksdagsval mellan de två besluten. Väljarna ska kunna ta ställning till förslaget om grundlagsändring och välja den riksdag som tycker som de själva gör i frågan."
Hittade på regeringens hemsida. Inte så lätt som du vill få det till.

P pmd skrev:
Idag var det 80.6 % som hade fått en vaccinspruta, och 61,1 % som hade fått två. Vi har en bit kvar till 80 % fullt vaccinerade.

Enligt beräkningar som har redovisats i den här tråden (eller i någon annan covid-tråd; de är för många att hålla reda på för mig) behöver 90 % vara fullt vaccinerade för att vi ska ha flockimmunitet mot deltamutationen. (Åtminstone BirgitS har visat de beräkningarna, kanske någon annan också).
Har du nån källa på dina uppgifter? Inte en länk i forumet

Nissens
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
de har vaxat barn i usa ordentligt
[länk]
Du påstod att 99% av de som dör av covid i Australien är vaccinerade mot covid, jag bad om en länk från trovärdig källa om det. Och då skickar du en länk om något helt annat.

Det bekräftar det alla redan insett, att du hittar på…

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Nej den kan ju även uppnås via smitta. Då blir ett antal sjuka några dagar eller veckor, några på IVA och några få avlider. Om det är ett stort problem kan var och en ta ställning till. Kostnader för den enskilde och samhället samt lidande. Jag kan inte värdera detta. Jag känner inte dem som kommer att drabba (intalar jag mig) så förhåller mig iskallt analytisk till frågeställningen.
Jag tycker att det vore dåligt om vi som kollektiv tar livet av människor som inte hade behövt dö om vi alla betedde oss vettigt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Allt behöver inte hänga ihop.
Enligt Dirk Gently gör det det. ;)
Det finns garanterat folk som riktigt kraftiga biverkningar av vaccinet. Så då borde man räkna med det också
Nu är det inte många som riktigt allvarliga biverkningar. Men att det förekommer är inte konstigt.
Biverkningarna är oerhört få så om någon som drabbas av en biverkning låter bli att ta sin andra dos så lär det knappast märkas speciellt mycket för flockimmuniteten.

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja problemet med sjukvården stavas inte corona. Det stavas långvarig misshandel. Från våra politiker.
Tyvärr hjälper det inte att ignorera corona för att sjukvården ska bli bättre behandlad av politikerna.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du påstod att 99% av de som dör av covid i Australien är vaccinerade mot covid, jag bad om en länk från trovärdig källa om det. Och då skickar du en länk om något helt annat.

Det bekräftar det alla redan insett, att du hittar på…
sista veckan i juli ja

Tabell över COVID-19-relaterade dödsfall i Skottland med vaccinationsstatus från 9:e till 15:e juli 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
OlssonTobias och 1 till
  • Laddar…
P
Varför ska man gå en stilla/plågsam död till mötes med ett sk vaccin som man blir sjukare av än covid?
Det ska man verkligen inte. Om du har övervägt att göra det så avråder jag å det bestämdaste. Ta ett väl utprovat vaccin istället, från Pfizer eller Moderna.

• Gilla
fiskbuggaren och 5 till
  • Laddar…
P
du har helt hjärntvättats
Hellre hjärntvättad än dammig i huvet. :dizzy:

MrJay
Herre gud, ”fakta” kommer från en sketen FB grupp och siffrorna är helt fel för angiven period i Skottland (föga överraskande)!

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Idag var det 80.6 % som hade fått en vaccinspruta, och 61,1 % som hade fått två. Vi har en bit kvar till 80 % fullt vaccinerade.

Enligt beräkningar som har redovisats i den här tråden (eller i någon annan covid-tråd; de är för många att hålla reda på för mig) behöver 90 % vara fullt vaccinerade för att vi ska ha flockimmunitet mot deltamutationen. (Åtminstone BirgitS har visat de beräkningarna, kanske någon annan också).
Vi kanske inte ska satsa alla pengarna på att vi får ihop de 90% som behövs för flockimmunitet utan istället börja fundera på hur vi ska hantera att viruset blir endemiskt. Dvs vi måste fylla på med nya doser kontinuerligt och slå ner lokala utbrott och ha andra åtgärder som en del av vardagen.

Dör inte några av vaccinet?

• Skärmdump av Facebook-inlägg om biverkningar av Covid-19-vaccin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sista veckan i juli ja

[bild]
Och hur många var det som var vaccinerade respektive ovaccinerade? Det är lätt hänt för en lekman att irra bort sig i procenträkning även om det är lågstadiematematik.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Dör inte några av vaccinet?
Ordagrant står det bara vems vaccin det var. Dödsorsaken nämns inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.