Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
MrJay
Jag finner det fascinerande att många undrar vad som finns inuti vaccin från de olika biotech företagen. Jag påstår inte att man inte skall bry sig men jag är 100% säker att de allra flesta inte skulle förstå ett dyft av innehållet och ännu mindre hur allt samverkar och är ”kodat” på molekylnivå då de inte är utbildade kemister. Försök bara förstå innehållsförteckningen för burgaren du köper på stan, nej just det.. ibland får man faktiskt lita på att folk är kvalificerade för att utföra sitt jobb.

• Gilla
Scout och 7 till
  • Laddar…
P
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
helt tvärtom i Australien du…
Det beror nog på att Australien ligger på södra halvklotet så det mesta är tvärtom där.

• Haha
  • Gilla
Scout och 2 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
"För att ändra en grundlag krävs att riksdagen fattar två likadana beslut och att det hålls ett riksdagsval mellan de två besluten. Väljarna ska kunna ta ställning till förslaget om grundlagsändring och välja den riksdag som tycker som de själva gör i frågan."
Hittade på regeringens hemsida. Inte så lätt som du vill få det till.
Jag försöker inte få det till att det är lätt . Det inlägg du kommenterade var alltså en förklaring av en av anledningarna till hur svårt det är …

Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
om det handlar om penicillin som barnet fått utskrivet 3 ggr om dagen så ska en dos tas på förskolan, inget snack om saken. Men jag har i så fall bett föräldern ringa när det är dags att ta dosen. Föräldern har fått skriva en ”medicinhanteringslapp” och instruerat oss hur vi ska göra. Men föräldern håller ordning på tiden, ringer och påminner…inte vår sak att ha det i huvudet oxå…det är lätt att glömma bort en sådan sak i allt annat.
Du jobbar på förskola?

R RoAd skrev:
Varför måste det finnas en brytpunkt? Kan inte riskerna med vaccin vara lägre än riskerna av covid för alla åldersgrupper? Min fråga är så klart retorisk.

Och att du jämför dvitamin med vaccin bekräftar tydligt att du inte är epidemiolog ;)
Såklart att riskerna med läkemedel kan vara lägre än sjukdomen, oftast är det ju också så men som sagt så har vi ju inte facit ännu.

Nej det är tydligt som sagt. Tegnell har nog aldrig nämnt något om D-vitamin, i alla fall inte i offentliga sammanhang.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Båda de två länderna har 60 % av hela befolkningen som är fullvaccinerad medan det i Sverige är 50 %.
Idag är det 61.1 % som är fullvaccinerade i Sverige.
Den där tabellen tycks uppdateras lite stötvis. Igår (eller möjligen i förrgår) har jag för mig att det var 50%.

Ovanstående är också ett svar till Bananskalares fråga i inlägg #1196.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har du nån källa på dina uppgifter? Inte en länk i forumet

P
tusenett skrev:
Vi kanske inte ska satsa alla pengarna på att vi får ihop de 90% som behövs för flockimmunitet utan istället börja fundera på hur vi ska hantera att viruset blir endemiskt. Dvs vi måste fylla på med nya doser kontinuerligt och slå ner lokala utbrott och ha andra åtgärder som en del av vardagen.
Jag tycker inte att det ena utesluter det andra. För att hålla flockimmuniteten igång måste vi kanske göra som du föreslår.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Idag är det 61.1 % som är fullvaccinerade i Sverige.
Den där tabellen tycks uppdateras lite stötvis. Igår (eller möjligen i förrgår) har jag för mig att det var 50%.

Ovanstående är också ett svar till Bananskalares fråga i inlägg #1196.
Med tanke på att vi är över över 1 miljon människor i Sverige så är det ju knappt 50%. Fhom är bra på att får det att se bättre ut.

P
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Dör inte några av vaccinet?
Två eller tre döda, tror jag, men jag vet inte om alla är bekräftade.

Hur många har dött av covid-19?

(Begränsat till Sverige).

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Två eller tre döda, tror jag, men jag vet inte om alla tre är bekräftade.

Hur många har dött av covid-19?

(Begränsat till Sverige).
Ingen som vet. Man vet bara hur många som har dött med covid-19.

Med tanke på att vi är över över 1 miljon människor i Sverige så är det ju knappt 50%. Fhom är bra på att får det att se bättre ut.
De är iaf ärliga med att det är andelen av den VUXNA befolkningen (över 18) som man räknar på, inte andel av HELA befolkningen. Står tydligt på sidan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
De är iaf ärliga med att det är andelen av den VUXNA befolkningen (över 18) som man räknar på, inte andel av HELA befolkningen. Står tydligt på sidan.
Ja absolut, det skriver de ut. Frågan är varför?
Det är ju väldigt missvisande för de som inte läser det finstilta.

P
P Pin skrev:
Och vi använder väl inte AZ vaccin längre?
Det avvecklas sen i somras, men jag vet inte om avvecklingen är klar. Innan dess användes det enbart för personer över 65 sen i maj (brasklapp: mitt minne …).

P
Duger detta då? Eller ska du säga att det är en fejkad bild nu?
Jag tvivlar på att bilden är fejkad, men det står inget om dödsorsak där. Det står "dödsfall i anslutning till vaccinering" och "databasen för misstänkta biverkningar".

Det står inget om en dödsorsak för ett dödsfall.

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
P
https://fohm.se/smittskydd-beredska...tik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/
Folkhälsomyndigheten skrev:
Andel vaccinerade visar hur stor andel (%) av befolkningen i ålder 18 år och äldre som är vaccinerade.
Folkhälsomyndigheten skrev:
Utifrån att nu även 16-17-åringar vaccineras, har beräkningarna anpassats så att endast de som är 18 år och äldre finns med i denna redovisning. Tidigare har också ett fåtal yngre i riskgrupp som vaccinerats räknats med i denna tabell. Därför har andelen minskat när dessa åldrar fyllts på. Antal vaccinerade 16-17-åringar kommer att särredovisas från torsdag den 19 augusti.
Den spännande fortsättningen kommer i morgon, alltså.

I fortsättningen kommer jag kanske att utgå från att folk läser vad som står på en websida jag länkar till innan de kommenterar den.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.