Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
J Jonobe skrev:
Vilka andra skulle du vilja se information om?
Det vore ju passande att de redovisar alla identifierade riskgrupper, tycker du inte det? Och jag vet att de anger ytterligare 5-10 st i SIR men det var längesedan jag kollade där. Sen har vi som jag skrivit tidigare en betydande del av befolkningen som är "fullt friska" prediabetiker och överviktiga och där tycker inte jag det verkar otroligt att de är i ett sämre läge än den minoritet som är fullt friska på riktigt.

Fairlane
MaxHugo skrev:
Allt är från WHOs hemsida.
Ne ne, någon stans måste man ju dra gränsen. Men när folk sagt "Jag litar inte på de nya snabbutvecklade och obeprövade vaccinerna." Så har folk slängt ut sig saker som dom inte haft grund för.

Jag bara delar med mig av information jag hittar.
"Tillsammans med de andra länderna i EU har vi kommit fram till att nyttan med vaccinet överväger de eventuella riskerna med det." <-- kommer den från WHOs hemsida?

P
Fairlane Fairlane skrev:
"Tillsammans med de andra länderna i EU har vi kommit fram till att nyttan med vaccinet överväger de eventuella riskerna med det." <-- kommer den från WHOs hemsida?
Miss där, det kom från Läkemedelsverket.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
P pegr skrev:
Vaccinerna inom EU fick enbart villkorade godkännanden(CMA) inte fullt godkännande(MA) som endast kan ges efter långtidestester.
Har du kollat upp vilka villkoren var och är?
Så vitt jag minns så var de i huvudsak relaterade till produktionen och inte till biverkningar.

K Klacken skrev:
Ovaccinerade
Hjärt- och kärlsjukdom
9,5
Högt blodtryck
26,6
Diabetes
12,9
Lungsjukdom
4,9
Ingen av sjukdomsgrupperna
66,4

Vaccinerade:
Hjärt- och kärlsjukdom
36,3
Högt blodtryck
73,2
Diabetes
31,2
Lungsjukdom
14,3
Ingen av sjukdomsgrupperna
21,2

Källa socialstyrelsen, Enheter procent
Gravida är inte med, fetma och övervikt är inte med, leversjukdom, neurologiska sjukdomar är inte med + en massa andra riskfaktorer som jag inte orkar ta upp.

BirgitS
S DanielF skrev:
"Barn som lever i fattigdom i USA ökade med en miljon under år 2010. Enligt ny befolkningsstatistik lever drygt 20 procent, eller mer än ett av fem amerikanska barn, under fattigdomsgränsen.

Det motsvarar nästan 16 miljoner barn."

Källa:
[länk]
Det var mycket gamla siffror så här kommer färska uppgifter om vad som har hänt i år:
En av frågorna rörde barnfattigdomen, som sjunkit från 14,2 procent till 5,6 procent i år.
https://www.dn.se/varlden/martin-gelin-amerikaner-klagar-pa-ekonomin-men-shoppar-som-aldrig-forr/

Så enligt ditt kriterium lever man numera mycket bättre i USA än för 11 år sen.

Gäller ju inte heller bara barn.
Fattigdomen för svarta amerikaner har minskat med 57 procent under året. Även för vita amerikaner har fattigdomen nästan halverats, oavsett om du tittar på de äldsta eller de yngsta amerikanerna, de som bor i städer eller de som bor på landsbygden.
På den sidan tas det också upp varför det har skett.

BirgitS
G Ganescha skrev:
Gravida är inte med, fetma och övervikt är inte med, leversjukdom, neurologiska sjukdomar är inte med + en massa andra riskfaktorer som jag inte orkar ta upp.
Fetma har ett starkt samband med högt blodtryck och diabetes så det behövs inte tas upp särskilt. De med fetma och kroniska sjukdomar som räknas som riskfaktorer vet ju om det så de har ju vaccinerat sig i mycket hög utsträckning. Gäller gravida också.

J
S Surly skrev:
Det vore ju passande att de redovisar alla identifierade riskgrupper, tycker du inte det? Och jag vet att de anger ytterligare 5-10 st i SIR men det var längesedan jag kollade där. Sen har vi som jag skrivit tidigare en betydande del av befolkningen som är "fullt friska" prediabetiker och överviktiga och där tycker inte jag det verkar otroligt att de är i ett sämre läge än den minoritet som är fullt friska på riktigt.
G Ganescha skrev:
Här är en summering av riskfaktorer för de som iva-vårdas.

https://www.icuregswe.org/globalassets/supportfiler/corona/covid-vecko-202112281902.pdf

Där finns de som saknas i rapporten, tyvärr ej uppdelat efter vaccinationsstatus.

20% har ingen av de registrerade riskfaktorerna (det finns ju även en som kallas "Annan risk", oklart vad det innebär, kanske immunnedsättningar mm?).

Jag kan även tycka att de som vårdas där verkar sjukare än de är då hypertoni även registreras som riskfaktor. I media får man ju intrycket av att man är svårt sjuk och man har en riskfaktor vilket ju inte är fallet med hypertoni. Hade man velat försköna (om man nu betraktar det som det) siffror så är det framförallt den variabeln man skulle plocka bort.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Snailman
P pmd skrev:
Vad tycker du är en bättre benämning, och varför?
Om ovaccinerade har bättre skydd än vaccinerade lång tid efter sprutan, så får man ju hoppas att de någon gång under den tiden haft bättre skydd än ovaccinerade :thinking: , sen låter det som att om man en gång har tagit sprutan så måste man ta ytterligare en (så det inte hinner gå en lång tid efter sprutan) och så får man hålla på gång på gång.

(Detta är resonemang som bygger på meningen jag citerade tidigare)

Snailman
J Jonobe skrev:

[länk]

Där finns de som saknas i rapporten, tyvärr ej uppdelat efter vaccinationsstatus.

20% har ingen av de registrerade riskfaktorerna (det finns ju även en som kallas "Annan risk", oklart vad det innebär, kanske immunnedsättningar mm?).

Jag kan även tycka att de som vårdas där verkar sjukare än de är då hypertoni även registreras som riskfaktor. I media får man ju intrycket av att man är svårt sjuk och man har en riskfaktor vilket ju inte är fallet med hypertoni. Hade man velat försköna (om man nu betraktar det som det) siffror så är det framförallt den variabeln man skulle plocka bort.
Ålder över 65 verkar ju också vara en riskfaktor, och den 'sjukdomen' drabbas ju alla av som inte avlider före de uppnår den åldern, om jag förstått det rätt så är det ju isåfall inte så konstigt om de flesta som vårdas på IVA har en eller flera riskfaktorer..

För säkerligen är väldigt många över 65.

K
S Surly skrev:
Ja, se där. Socialstyrelsen har fått dig att tro att 66,4% av ovaccinerade iva-vårdade inte har någon bakomliggande sjukdom. Jag är inte säker på varför de gör så men jag gissar att det är för att skrämmas. De ljuger ju inte men de förvränger sanningen, det ska inte myndigheter eller andra statliga institutioner göra.
För det de skriver är ju att 66,4% inte har någon av de 4 uppräknade riskfaktorerna, men det finns ju fler riskgrupper.
Detta är förmodligen dom största riskgrupperna. Nej, dom med munsår, leverfläckar, missprydande hårväxt finns heller inte med vilket givetvis är en svaghet i statistiken... Eftersom du medger att du gissar så känns rätt kymigt att du anklagar "dom" för att förvränga sanningen. Du kan väl lägga fram bevis på att din teori stämmer, eller? Lars Bern, homeopater, ormoljesäljare, swebb-tv o dyl räknas inte.

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:

[länk]

Då är vi där igen, alla som är ovaccinerade och ligger på IVA idag kan ha en underliggande sjukdom.

BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Ålder över 65 verkar ju också vara en riskfaktor, och den 'sjukdomen' drabbas ju alla av som inte avlider före de uppnår den åldern, om jag förstått det rätt så är det ju isåfall inte så konstigt om de flesta som vårdas på IVA har en eller flera riskfaktorer..

Under de flesta månader det senaste halvåret ser åtminstone hälften ut att ha varit under 60 år, se graf på sidan 16.
Medelåldern för nya intensivvårdade patienter var för de senaste fyra veckorna 54 år bland ovaccinerade och 68 år bland vaccinerade.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-50-final.pdf

BirgitS
G Ganescha skrev:
Då är vi där igen, alla som är ovaccinerade och ligger på IVA idag kan ha en underliggande sjukdom.
"kan ha" säger ju ingenting och det går förstås lika bra att säga motsatsen.

I verkligheten vet man att de som har kända riskfaktorer är en grupp som har vaccinerat sig i ovanligt hög utsträckning.

Vad är det för riskfaktor som du anser saknas i följande tabell?
Tabell över patienters riskfaktorer för COVID-19 med procentandelar och medelvärden för olika kategorier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.icuregswe.org/globalassets/supportfiler/corona/covid-vecko-202112281902.pdf s. 4

Sannolikheten för att ha en riskfaktor ökar med åldern så bland 20-39 år är det en betydligt större andel än 19 % som inte har haft någon av de kända riskfaktorerna.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Snailman Snailman skrev:

• Åldersfördelning för COVID-19-patienter på IVA, med stapeldiagram och siffror som visar antal män och kvinnor i olika åldersgrupper.
    Skapa konto
  • Statistik om riskgrupper, mortalitet och tid till intensivvård relaterat till underliggande sjukdomar och riskfaktorer.
    Skapa konto
  • Statistiktabell som jämför antal vårdfall, sjukdomsfrekvens och mortalitet hos män 40-59 år mot kvinnor.
    Skapa konto
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.