939 552 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Det vore ju passande att de redovisar alla identifierade riskgrupper, tycker du inte det? Och jag vet att de anger ytterligare 5-10 st i SIR men det var längesedan jag kollade där. Sen har vi som jag skrivit tidigare en betydande del av befolkningen som är "fullt friska" prediabetiker och överviktiga och där tycker inte jag det verkar otroligt att de är i ett sämre läge än den minoritet som är fullt friska på riktigt.J Jonobe skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
"Tillsammans med de andra länderna i EU har vi kommit fram till att nyttan med vaccinet överväger de eventuella riskerna med det." <-- kommer den från WHOs hemsida?MaxHugo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Gravida är inte med, fetma och övervikt är inte med, leversjukdom, neurologiska sjukdomar är inte med + en massa andra riskfaktorer som jag inte orkar ta upp.K Klacken skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Det var mycket gamla siffror så här kommer färska uppgifter om vad som har hänt i år:S DanielF skrev:
https://www.dn.se/varlden/martin-gelin-amerikaner-klagar-pa-ekonomin-men-shoppar-som-aldrig-forr/
Så enligt ditt kriterium lever man numera mycket bättre i USA än för 11 år sen.
Gäller ju inte heller bara barn.
På den sidan tas det också upp varför det har skett.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Fetma har ett starkt samband med högt blodtryck och diabetes så det behövs inte tas upp särskilt. De med fetma och kroniska sjukdomar som räknas som riskfaktorer vet ju om det så de har ju vaccinerat sig i mycket hög utsträckning. Gäller gravida också.G Ganescha skrev:
S Surly skrev:Det vore ju passande att de redovisar alla identifierade riskgrupper, tycker du inte det? Och jag vet att de anger ytterligare 5-10 st i SIR men det var längesedan jag kollade där. Sen har vi som jag skrivit tidigare en betydande del av befolkningen som är "fullt friska" prediabetiker och överviktiga och där tycker inte jag det verkar otroligt att de är i ett sämre läge än den minoritet som är fullt friska på riktigt.
Här är en summering av riskfaktorer för de som iva-vårdas.G Ganescha skrev:
https://www.icuregswe.org/globalassets/supportfiler/corona/covid-vecko-202112281902.pdf
Där finns de som saknas i rapporten, tyvärr ej uppdelat efter vaccinationsstatus.
20% har ingen av de registrerade riskfaktorerna (det finns ju även en som kallas "Annan risk", oklart vad det innebär, kanske immunnedsättningar mm?).
Jag kan även tycka att de som vårdas där verkar sjukare än de är då hypertoni även registreras som riskfaktor. I media får man ju intrycket av att man är svårt sjuk och man har en riskfaktor vilket ju inte är fallet med hypertoni. Hade man velat försköna (om man nu betraktar det som det) siffror så är det framförallt den variabeln man skulle plocka bort.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Om ovaccinerade har bättre skydd än vaccinerade lång tid efter sprutan, så får man ju hoppas att de någon gång under den tiden haft bättre skydd än ovaccineradeP pmd skrev:
(Detta är resonemang som bygger på meningen jag citerade tidigare)
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ålder över 65 verkar ju också vara en riskfaktor, och den 'sjukdomen' drabbas ju alla av som inte avlider före de uppnår den åldern, om jag förstått det rätt så är det ju isåfall inte så konstigt om de flesta som vårdas på IVA har en eller flera riskfaktorer..J Jonobe skrev:Här är en summering av riskfaktorer för de som iva-vårdas.
[länk]
Där finns de som saknas i rapporten, tyvärr ej uppdelat efter vaccinationsstatus.
20% har ingen av de registrerade riskfaktorerna (det finns ju även en som kallas "Annan risk", oklart vad det innebär, kanske immunnedsättningar mm?).
Jag kan även tycka att de som vårdas där verkar sjukare än de är då hypertoni även registreras som riskfaktor. I media får man ju intrycket av att man är svårt sjuk och man har en riskfaktor vilket ju inte är fallet med hypertoni. Hade man velat försköna (om man nu betraktar det som det) siffror så är det framförallt den variabeln man skulle plocka bort.
För säkerligen är väldigt många över 65.
Detta är förmodligen dom största riskgrupperna. Nej, dom med munsår, leverfläckar, missprydande hårväxt finns heller inte med vilket givetvis är en svaghet i statistiken... Eftersom du medger att du gissar så känns rätt kymigt att du anklagar "dom" för att förvränga sanningen. Du kan väl lägga fram bevis på att din teori stämmer, eller? Lars Bern, homeopater, ormoljesäljare, swebb-tv o dyl räknas inte.S Surly skrev:Ja, se där. Socialstyrelsen har fått dig att tro att 66,4% av ovaccinerade iva-vårdade inte har någon bakomliggande sjukdom. Jag är inte säker på varför de gör så men jag gissar att det är för att skrämmas. De ljuger ju inte men de förvränger sanningen, det ska inte myndigheter eller andra statliga institutioner göra.
För det de skriver är ju att 66,4% inte har någon av de 4 uppräknade riskfaktorerna, men det finns ju fler riskgrupper.
Då är vi där igen, alla som är ovaccinerade och ligger på IVA idag kan ha en underliggande sjukdom.J Jonobe skrev:Här är en summering av riskfaktorer för de som iva-vårdas.
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Under de flesta månader det senaste halvåret ser åtminstone hälften ut att ha varit under 60 år, se graf på sidan 16.Snailman skrev:
Ålder över 65 verkar ju också vara en riskfaktor, och den 'sjukdomen' drabbas ju alla av som inte avlider före de uppnår den åldern, om jag förstått det rätt så är det ju isåfall inte så konstigt om de flesta som vårdas på IVA har en eller flera riskfaktorer..
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-50-final.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
"kan ha" säger ju ingenting och det går förstås lika bra att säga motsatsen.G Ganescha skrev:
I verkligheten vet man att de som har kända riskfaktorer är en grupp som har vaccinerat sig i ovanligt hög utsträckning.
Vad är det för riskfaktor som du anser saknas i följande tabell?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.icuregswe.org/globalassets/supportfiler/corona/covid-vecko-202112281902.pdf s. 4
Sannolikheten för att ha en riskfaktor ökar med åldern så bland 20-39 år är det en betydligt större andel än 19 % som inte har haft någon av de kända riskfaktorerna.
Snailman skrev:
Ålder över 65 verkar ju också vara en riskfaktor, och den 'sjukdomen' drabbas ju alla av som inte avlider före de uppnår den åldern, om jag förstått det rätt så är det ju isåfall inte så konstigt om de flesta som vårdas på IVA har en eller flera riskfaktorer..