Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt är att ingen hamnar på sjukhus pga. covid.
Det är ju inte så att det inte längre sprids förkylningar, influensa och RS-virus utan vården måste ju ta hand om dem också.

Så, kort sagt, jag förstår inte varför den frågan måste ställas.
Så du menar att ingen har hamnat på sjukan pga förkylning?

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Men andra ord så kan alla ovaccinerade på IVA ha en bakomliggande sjukdom och vara i en riskgrupp, punkt!
Vad har det för relevans?

Somliga blir så dåliga i Covid att de hamnar på IVA. De var alltså i en riskgrupp för att hamna på IVA. 100% av de på IVA var i en riskgrupp för att hamna på IVA. De var i den gruppen som riskerade att hamna på IVA. Ingen vet vilka dessa grupper är.

Vad ska vi med den här grupp-definitionen till tänkte du?

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nissens
FG FG skrev:
Tja smittan är global och kommer ursprungligen från Kina - flera varianter från Sydafrika, England och Indien. Kan vara intressant med ett internationellt perspektiv. Dessutom var det inte jag som började ta upp andra länder.
Det är självklart intressant vad andra länder gör, men media och politik i USA är rätt ointressant om du frågar mig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
P pegr skrev:
Så du menar att ingen har hamnat på sjukan pga förkylning?
Nej, tvärtom skrev jag att folk fortfarande blir smittade av förkylningar och andra virus så att sjukvården behöver ta hand om dem. Under hösten var det ovanligt många med RS-virus på sjukhusen (några regioners barnavd. var i krisläge) och under december ovanligt många med influensa (för några veckor sen hade Stockholm lika många influensapatienter som covidpatienter). Men vad har det med saken att göra?

BirgitS
Hittills har över 7.7 miljoner personer fått minst en dos vaccin. Av dessa har drygt en av hundra rapporterat någon form av misstänkt biverkning, visar data från Läkemedelsverket.
Läkemedelsverket har hittills tagit emot nästan 90 000 rapporter om misstänkta biverkningar. I de flesta fall rör det sig om övergående symptom såsom huvudvärk, feber och ont i armen.
– Vi ser att dödsfallen framförallt rör äldre personer som har haft andra sjukdomar i samband med sin vaccination.
Ang. menstruationsrubbningar
Men när Europeiska läkemedelsmyndigheten utvärderat den data som finns har man hittills inte kunnat se att det finns några orsakssamband.
– Vi ser att nyttan fortsätter att överväga risken, säger Veronica Arthurson, chef för läkemedelssäkerhet på Läkemedelsverket.
https://www.svt.se/nyheter/7-7-miljoner-vaccinerade-drygt-en-av-hundra-rapporterade-biverkning

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
MaxHugo skrev:
"hyfsat trött så kanske ute och cyklar"

Har läs den meningen gång på gång på gång här inne. Men nu blev jag nyfiken...

'"The WHO’s Emergency Use Listing (EUL) opens the door for countries to expedite their own regulatory approval processes to import and administer the vaccine"

"The World Health Organization (WHO) today listed the Comirnaty COVID-19 mRNA vaccine for emergency use, making the Pfizer/BioNTech vaccine the first to receive emergency validation from WHO since the outbreak began a year ago."

"Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA rekommenderar ett villkorligt godkännande för vaccinet Comirnaty. Vaccinet från Pfizer/BioNTech är det första vaccinet mot covid‍-‍19 som rekommenderas för godkännande i EU"
"WHO listed the Pfizer/BioNTech vaccine for emergency use on 31 December 2020"

"WHO has also listed the Pfizer/BioNTech, Astrazeneca-SK Bio, Serum Institute of India, Janssen and Moderna vaccines for emergency use."

"Emergency Use Listing (EUL) procedure to streamline the process by which new or unlicensed products can be used during public health emergencies."

"Tillsammans med de andra länderna i EU har vi kommit fram till att nyttan med vaccinet överväger de eventuella riskerna med det."
Ja, i EU nödgodkändes inga covid-19-vaccin, precis som jag skrev.
Varifrån kommer dina citat?

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
"Barn som lever i fattigdom i USA ökade med en miljon under år 2010. Enligt ny befolkningsstatistik lever drygt 20 procent, eller mer än ett av fem amerikanska barn, under fattigdomsgränsen.

Det motsvarar nästan 16 miljoner barn."

Källa:
[länk]
Man bör vara noga med att redogöra för vilket fattigdomsmått man använder. Det finns flera sådana mått som används på lite olika sätt.

USA har 332 miljoner invånare. 16 miljoner barn är mindre än fem procent av befolkningen.

P
G Ganescha skrev:
Så bra, då kan det fortfarande vara så att ALLA som är ovaccinerade som ligger på IVA i dag kan ha en bakomliggande sjukdom.
Det vore mycket osannolikt.

P
D Dayangel skrev:
"Ni" brukar i regel försöka avsluta diskussionen med att enkelt bara säga att personen i fråga är ointelligent så fort man frångår praxis av vad myndigheterna har talat om för "er". Det är vad jag som läsare ser i alla fall.
Då kanske du bör läsa lite noggrannare. De flesta som argumenterar mot antivaxers i den här tråden baserar sina argument på fakta och sysslar inte med argumentam ad hominem.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P
S Surly skrev:
Ja, se där. Socialstyrelsen har fått dig att tro att 66,4% av ovaccinerade iva-vårdade inte har någon bakomliggande sjukdom. Jag är inte säker på varför de gör så men jag gissar att det är för att skrämmas. De ljuger ju inte men de förvränger sanningen, det ska inte myndigheter eller andra statliga institutioner göra.
För det de skriver är ju att 66,4% inte har någon av de 4 uppräknade riskfaktorerna, men det finns ju fler riskgrupper.
Hur ser sanningen ut då, enligt dig?

P
MaxHugo skrev:
Allt är från WHOs hemsida.
Ne ne, någon stans måste man ju dra gränsen. Men när folk sagt "Jag litar inte på de nya snabbutvecklade och obeprövade vaccinerna." Så har folk slängt ut sig saker som dom inte haft grund för.
Ja, att säga så är att slänga ur sig något de inte har grund för.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Vetenskapligt, medicinsk experiment.
Jag ifrågasätter alltså hur vetenskapligt det var. Att någon påstår att det var vetenskapligt gör ju inte heller att all vetenskap är dålig.

P
Rkarlsson skrev:
Det finns ju massor som gör att människor tvekar på makten. Sista var ju experimentet pandemrix. Och jag
De som inte litar på "makten" pga Pandemrix har inte förstått vad som hände. De har inte anlagt ett vetenskapligt synsätt på problemet.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Om ovaccinerade har bättre skydd än vaccinerade lång tid efter sprutan, så får man ju hoppas att de någon gång under den tiden haft bättre skydd än ovaccinerade :thinking: , sen låter det som att om man en gång har tagit sprutan så måste man ta ytterligare en (så det inte hinner gå en lång tid efter sprutan) och så får man hålla på gång på gång.
Vaccinerade har bättre skydd än ovaccinerade. Det syns tydligt på statistiken från sjukvården när det gäller inläggningar av covid-19-sjuka.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
FG FG skrev:
Tja det brukar ju hackas på Trump och alternativmedia stup i kvarten. Poängen är att även etablerad media sprider felaktig information trots att de borde vara noga med faktagranskningen.

CNN på bästa sändningstid.

youtu.be/t7WwDLzG--Y?t=144
Sammanfatta gärna budskapen från videon. Den är väldigt lång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.